Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Микромобилността - бъдещето на градското придвижване

Все повече градове осъзнават, че жители и гости могат да се придвижват удобно, бързо и чисто Снимка: iStock
Все повече градове осъзнават, че жители и гости могат да се придвижват удобно, бързо и чисто

Какво е общото между Монреал, Лос Анджелис, Барселона и Атина?

Освен че градовете са сред най-предпочитаните туристически дестинации, във всеки един от тях микромобилността набира все повече популярност.

Коронавирусът промени много от навиците ни, в това число и начина ни на придвижване, и направи малките превозни средства - колело, скутер, електрически велосипед - изключително предпочитани, особено на запад от Белград.

Снимка: iStock

Микромобилността оказва положителен ефект и върху качеството на въздуха и въглеродния отпечатък, защото колела и електрически скутери имат буквално нулеви вредни емисии.

Така все повече европейски и американски градове осъзнават, че жители и гости могат да се придвижват удобно, бързо и чисто.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Един от основните плюсове на средствата за микромобилност е, че изискват еднократна инвестиция, която обикновено се изплаща още в следващите месеци.

За разлика от електрическите автомобили, по-малките им еквиваленти като скутери и велосипеди не изискват специални станции за зареждане и не използват толкова много ток, докато достигнат 80 и повече процента батерия.

С тези по-малки и компактни превозни средства отпада и неудобството в търсене на паркомясто и евентуалните такси около заплащането му. Поддръжката на микромобилните превозни средства е и далеч по-евтина от тази на коли с двигател с вътрешно горене (ДВГ) и електромобили. За управлението не се изисква шофьорска книжка, както и задължителна застраховка.

Задръстванията и нервите, изхабени в тях, също остават в миналото.

"Всеки трябва да се придвижва някак си из града. И все повече хора намират микромобилността за най-удобен вариант", казва специалистът по градски трансформации Джулия Демордон за Energy Wire.

Снимка: iStock

Тя подчертава, че говори за превозни средства с максимална скорост от до 25 км/ч, като в това число влизат и скутери тип Segway и мини електромобили.

Демордон забелязва тази тенденция дори и в Калифорния, където хората по традиция трудно слизат от колите си. По нейни данни микромобилността пести и сериозно време от пътуване - около 0,053 секунди на изминат километър. Причината отново е заобикалянето на задръстванията, уточнява специалистът.

Според Демордон 18 на сто от кратките пътувания и в САЩ, и в Европа, могат да се извършват със средства за микромобилност вместо с автомобили.

Освен това скутерите и велосипедите са прекрасно решение за довозващ транспорт между жилището и спирките на градския транспорт. В градове, в които микромобилността е набрала популярност във времената на пандемията, Деморонд забелязва 4% скок в трафика на скутери под наем около станциите на метрото.

Тя е категорична, че големите градове трябва да работят именно в насока промотиране този начин на придвижване и насърчаването му, като се предпоставят лесни и достъпни варианти за средства под наем.

В Барселона например жители и гости могат да избират между скутери, електрически велосипеди и електрически мотопеди с къс до среден преход.

Шест са компаниите, които предлагат скутери, три предлагат електрически колела и още три - електрическите мотопеди. По данни на общината на Барселона 55% от жителите са заменили конвенционалния градски транспорт със средства за микромобилност. Други 13 процента са заменили автомобила си със скутер.

Изчисленията показват и че с преминаването към микромобилност ще бъдат спасени между 13 и 26 човешки живота, които иначе биха били загубени в градска катастрофа.

Положителен пример идва и от Германия, където през 2021 г. в обращение за отдаване под наем са пуснати 120 хил. електрически скутера. За годината са направени общо 70 млн. пътувания със скутерите, като 99% от германците казват, че са използвали поне веднъж е-скутер за придвижване.

Както отбелязва технологичното издание McKinsey, германците са една от нациите, най-склонни да преминат към микромобилност и са най-любопитни към иновациите точно в тази област.

Освен това засилената конкуренция в бранша води до все по-достъпни цени, а компаниите вече предлагат разнообразни абонаменти, промоции и безплатни пътувания за редовните си клиенти.

A микромобилността вече уверено се движи и на изток. Полша е един от пионерите в споделено пътуване с велосипеди под наем, докато Литва и Латвия имат добре развита система за наем на малки и компактни електромобили.

В по-големите градове на България вече оперират три компании за електрически скутери под наем, като в София отскоро има и велосипеди под наем. Цените на скутерите са от около 1 лев за отключване и около 30 стотинки за минута пробег. Мнозина обаче намират проблем в това, че цената е за минута, а не за пробег.

Велосипедите под наем са по-достъпна опция, защото струват по 15 стотинки на минута и имат опция за "паузиране" на брояча.

Въпреки това от два от най-големите брандове за електрически скутери - Lime и Bird - отбелязват, че Централна и Източна Европа леко изостават от революцията на микромобилността. Именно в този пазар обаче се прицелват някои нови играчи в бранша.

Две румънски компании - Dacia и Wolf-e - се заканват, че именно техните нови превозни средства ще ориентират източноевропейците към микромобилността.

Daciа, която е под шапката на Renault, вече работи по свръхкомпактен модел електромобили, пригодени изцяло за градско придвижване. Wolf-e пък е румънски стартъп, който ще предлага скутери под наем, но и ще има съвсем нова система за събиране на отзиви от потребители.

Така България и съседните ѝ държави ще догонят тенденция, която се очертава като бъдещето в градското придвижване - микромобилността.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените