Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Електрическите тротинетки - от играчка, плачка

Или защо спешно трябва да се затегнат правилата за електрическите скутери Снимка: Getty Images
Или защо спешно трябва да се затегнат правилата за електрическите скутери

Вечер, малко след 19:00 часа. Навън вече е тъмно, а трафикът на кръговото на "Лъвов мост" в София все още е натоварен.

И докато светофарите дават зелена светлина за колите да преминат и да се включат по "Сливница" или да завият по "Мария Луиза", двама тийнейджъри, покачени върху една електрическа тротинетка профучават директно по пешеходната пътека, сечейки пътя на автомобилите, които точно са тръгнали със зелената светлина.

Цяло чудо е, че инцидентът се размина. Момчетата (и двамата без изискваните от закона каски) преминаха, смеейки се, сякаш нищо не се е случило.

Шофьорът, който успя да спре навреме, точно преди да ги блъсне, удари клаксона, но това беше всичко, което можеше да направи в ситуацията. Двама тийнейджъри за малко да го превърнат в убиец с глупостта си.

А броят на инцидентите включващи електрически тротинетки за съвсем малко не се увеличи с още един.

Трябва ли електрическите тротинетки да бъдат забранени?

Последните статистики на Пътна полиция показват, че от началото на годината досега има регистрирани над 400 инцидента с електрически скутери, при които са загинали 7 души, а ранени са 327.

По принцип правила, които да определят как да се движат тези електрически превозни средства, има.

Лица под 14 години не могат да ги управляват, а тези под 16 години могат да се возят само по велоалеи. Тези над 16 години могат да карат електрическите си тротинетки по велосипедна инфраструктура като велоалеи, както и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 км/ч.

Всички "водачи" под 18 години пък задължително трябва да носят каски.

В София, както и в много други градове на страната, има специални допълнителни правила за карането на електрически скутери. През 2023 г. Столичният общински съвет прие ограничение на скоростта до 25 км/ч, а в парковете и пешеходните зони в София - до 5 км/ч (което на практика означава машината да бъде бутана, а не да се кара).

От това, което сам видях с очите си при ситуация около "Лъвов мост", двамата тийнейджъри нито имаха каски, нито караха с допустимата скорост.

Напротив, те си профучаха жизнерадостно с висока скорост, без на главите им дори да има и помен от каски.

Според статистиката на МВР към 3 октомври тази година са съставени 830 акта и 3200 фиша на хора, управляващи електрически тротинетки. Повечето глоби са на стойност до 50 лева и не е ясно колко от тях са били платени.

Другият ключов момент е, че единственият начин някой "водач" на електрически скутер да бъде санкциониран, е да бъде хванат в нарушение на момента. Друг начин, поне към момента, да се регистрират нарушения няма.

Така в един момент се оказва, че правила може и да има, но следенето за спазването им... е далеч от перфектно.

Никой не може да очаква, че полицията ще дебне постоянно в засада дали тийнейджърите носят каски, докато се носят по "Витошка" с наети под наем през приложение тротинетки.

И именно тук е тънкият момент - скутерите под наем. Защото истината е, че в голямата си част нарушенията едва ли се причиняват от тези водачи, които използват електрическата тротинетка като лесно градско возило до работа.

Скутерите под наем се взимат лесно - през приложение, свързано с дебитна или кредитна карта, и при тях няма никакъв контрол дали става въпрос за пълнолетен човек, или за дете под 16 години (ако то е въвело картата на някой от родителите си или още повече - има собствена).

Така електрическите тротинетки се превръщат в играчки - нещо, което караш за забавление, а после захвърляш, където ти падне. Нещо, към което не се отнасяш с отговорност, просто защото никой очевидно не ти я търси.

Тези компании отдавна трябваше да въведат ограничения в скоростта (поне за градове като София), както и да следят кой от клиентите им е санкциониран за нарушения на пътя. И сякаш това не се случва.

А докато не започне да се случва, инцидентите ще продължат. Не може да очакваме, че някакви хлапета ще проявяват достатъчна отговорност по пътя. Ако можехме, книжка сигурно щеше да се изкарва и у нас на 16 години. 

Когато става въпрос обаче за машина, която очевидно може да причинява смърт както за този, който я кара, така и за останалите хора по пътя, не можем да си позволим такова нехайство. 

Ако пък толкова не става, в Европа има вече достатъчно примери за забрана или поне въвеждане на жестоки ограничения върху скутерите под наем. 

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените