Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Илон Мъск ги нарече неатрактивни, но тези китайски електромобили вече смазват Tesla

BYD вече отчита рекордни продажби Снимка: iStock
BYD вече отчита рекордни продажби

В кошмарите на Илон Мъск в последните дни най-вероятно доминират три букви - BYD.

Китайският бранд автомобили, чието име всъщност е "Build Your Dreams", задмина Tesla по годишни продажби за 2024 г. BYD се похвали с приходи от 107 милиарда долара, докато американският им конкурент съобщава за малко под 100 милиарда долара.

Китайската компания е продала общо 4,3 милиона коли за тези 12 месеца, докато Tesla са закупили 1,79 милиона потребители. И въпреки че в статистиката на китайците влизат както електромобили, така и хибриди, те определено са новата сериозна заплаха за хегемонията на Мъск.

Още повече, че за разлика от Tesla, BYD дори не започва като компания, насочена към производството на коли.

Снимка: Getty Images

Фирмата е основана в Шенжен като производител на батерии за смартфони, но през 2008 г. в нея започва да инвестира бизнесменът Уорън Бъфет.

Поредицата финансови инжекции, вложени от милиардера, дава силен тласък и в същото време преориентира BYD към производството не само на батерии, но и на хибриди и електромобили. Въпреки това в следващите години компанията все още не постига сериозни успехи.

През 2011 г. лично Илон Мъск прави саркастично изказване, в което заявява, че "технологиите не са особено силна страна на BYD" и определя колите като "неатрактивни".

В наши дни на милиардера ще му се наложи да преосмисли отношението си към китайските си конкуренти. Едно от ключовите предимства на BYD e, че и през 2025 г. разчита на батерии и части, които са собствено производство. Частите, които все пак фирмата не произвежда, идват по перфектно организиран цикъл на доставка.

Така китайският бранд има пряк и непрекъснат контрол върху качеството на компонентите, които влага в автомобилите си.

••• Tesla има и други проблеми - вълна от вандализъм срещу свои автосалони и електромобили заради Мъск и приятелството му с Доналд Тръмп:

Нещо повече - BYD не изоставя производството на батерии и бързо започва да прави собствени клетки за електромобилите си.

Междувременно продължава да изкарва и хибридни модели автомобили, които са особено търсени в държави със слаба инфраструктура за зареждане.

С приходите от хибридите BYD налива още повече средства в сегмента си с електромобили и в разработката на нови батерии и софтуер.

Снимка: BYD

Пекин също насърчава бизнеса с електрически коли и влага щедри субсидии в имена като Haval, Dongfeng и, разбира се, BYD.

По оценка на финансовия анализатор Rhodium Group в периода 2015 до 2020 г. Китай е вложил около 4,3 милиарда долара в BYD. Субсидията помага на компанията да преживее първоначалния шок от пандемията и да си възвърне производственото темпо след отпадането на мерките срещу COVID.

А ниската цена на труда в Китай пък позволява на китайския бранд да държи ниски цените на електромобилите си и почти да не среща съперници в тази област.

••• А Тръмп си мечтае BMW и Mercedes да се произвеждат в САЩ:

На 24 март BYD представиха елегантен електрически седан на начална цена от само 17 хил. долара. Tesla Model 3, който е в същия сегмент, започва от 32 хил. долара за възможно най-базовата версия.

Друга иновация, която BYD вече показаха, е електромобил с автономно самоуправление, който за 5 минути успява да зареди за над 470 километра пробег.

Брандът не изостава и в областта на изкуствения интелект и вече работи по интегрирането на местния китайски ИИ - DeepSeek.

Премиерата на последния електрически седан на BYD идва с обещанието, че в идните 12 месеца ще видим и още по-сериозни иновации в областта на електромобилите. Те ще надградят вече наличните в китайския бранд свръхпрецизни LiDAR сензори и опции за автономно шофиране.

А думите на Мъск, че точно тези електромобили са "неатрактивни", ще звучат все по-далеч от реалността.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените