Вашият телефон не може без зарядно, протектор или калъф. Вие пък не можете без смарт часовника и безжичните си слушалки. Аксесоарите отдавна не са просто красиво украшение. Когато говорим за технологии, те често са задължителен елемент.
Специални са и за човека, с когото те срещаме. Златина Чудомирова отговаря за аксесоарите в Yettel.
Говори за работата си с ентусиазъм, но и с една особена артистичност, развита в продължение на пет години уроци по актьорско майсторство. И макар сцената да я губи като талант, в нейно лице телеком индустрията печели ценен кадър.
По стъпките на майките
Връща ни девет години назад, през далечната 2015 г. Все още студент по стопанско управление, кандидатства за стаж, за да види как на практика се случва бизнесът.
Така попада в тогавашния Telenor, днес Yettel. "Това беше първата ми работа и в началото много се притеснявах - дори мисълта, че трябва да изпратя мейл до 20 души, ме напрягаше", спомня си тя.
После всичко си идва на мястото. Толкова бързо влиза в ритъм, че още на втория месец неин колега ѝ казва: "Ти със сигурност ще останеш при нас".
Така и се случва. След края на стажа ѝ предлагат да остане, като дълго време върви по стъпките на майките.
"През първите 2-3 години различни колеги от екипа излизаха по майчинство и аз замествах ту една, ту втора майка", спомня си Златина. И така до момента, в който я канят като специалист в отдела, отговарящ за устройствата, с фокус върху една конкретна категория - аксесоарите.
"Изведнъж отговарях за всички тях и за цялата комуникация с външните партньори. В началото беше много трудно, но и много неща научих", признава тя. Добавя, че именно след тези първи месеци става много по-адаптивна, упорита и целенасочена.
"Вие наистина ли продавате толкова много?"
През последните години Yettel е един от телекомите, които продават най-много аксесоари. Често я питат: "Вие наистина ли продавате толкова много?". Обяснява го с факта, че компанията поставя много силен фокус върху тях. "В началото залагахме повече на количеството, но днес целта ни е да предлагаме най-качественото на съответната добра цена", посочва Златина.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
В момента операторът предлага между 1500-2000 вида аксесоари. Описва портфолиото като голямо, но оптимално. По думите ѝ най-продавани са аксесоарите за защита на телефона - протектори, калъфи, следвани от зарядните. В зависимост от нуждите клиентите търсят още и безжични слушалки, външни батерии, селфи стикове, държачи за кола и други.
Все по-голям интерес предизвикват и смарт часовниците, където прогнозата ѝ е, че пазарът тепърва ще расте. Според скорошно проучване на телекома, около 25% от хората ползват смарт часовник, а около 20% планират да си купят такъв през следващите шест месеца.
Повод за гордост е и фактът, че към момента Yettel е единственият оператор, който предлага смарт часовниците на Apple и услугата multiSIM, която работи с LTE разновидностите им.
От протектор до електрически тротинетки
Добре познатите аксесоари далеч не са единствените, които човек може да открие в Yettel.
"Много обичаме да експериментираме и това също ни отличава. Продавали сме смарт четки за зъби, електрически тротинетки, очила за виртуална реалност и дори дронове - все неща, които не би ти хрумнало да потърсиш в мобилен оператор", посочва Златина.
Когато избират какъв аксесоар да предложат, отчитат множество фактори - цена, марка, качество, какво се търси на пазара и др. "Трябва да анализираме изключително много информация. По-сложната част обаче идва след това - преговорите с доставчиците, поръчката. После започва комуникацията и с другите отдели - логистика, магазини, счетоводство, маркетинг към клиента, уеб екипа и още много други", обяснява процеса Златина.
"В един ден мога да имам среща със световни брандове като Apple, Huawei или Samsung, а на следващия - с малък доставчик на зарядни. И междувременно, координирам доставки и продажби с почти всички екипи от компанията", обобщава тя.
Ежедневно ѝ се налага да синтезира огромно количество информация, да скача от тема в тема както с колеги от Yettel, така и с външни партньори, и по всяка да е отлично подготвена. Именно това определя като най-голямото предизвикателство, но и най-сладката част от работата си.
На финала я питаме откъде идва името Чудомирова - "дядото на моя дядо се е казвал Чудомир. Бил е сърбин. Хубава символика носи - приятелите ми често го "превеждат" като повече чудеса и повече мир", завършва Златина.
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.