Защитата на личното пространство е от значение, защото всичко, което сте казали и написали един ден ще взема решенията вместо Вас. Това беше тезата на Кейт Крофърд от Microsoft Research по време на конференцията EmTech на Масачузетския технологичен институт преди дни.
В момента наистина няма почти никакви регулации по отношение на събирането на лични данни (от профилите ни в социалните мрежи, както и от самата ни активност в Интернет) и обработването им от компаниите. Според Крейг Мунди от Microsoft, злоупотребата с информацията на потребителите трябва да се преследва като престъпление.
Сайтовете днес събират какви ли не данни - с цел да подобрят услугите си, но и също за препродажба. Формално последното става след анонимизиране на масивите, но този процес рядко е напълно успешен и идентифицирането на отделните потребители е твърде лесно.
Защо ти е кредит, като ще умираш?
Според Корфърд, в резултат на това т.нар big data "се използва във все по-прецизни форми на дискриминация". По този начин се вдъхва нов живот на познати практики на профилиране, при които се отказва някаква услуга на хората с определен профил - напр. хронично болни, с ниски доходи, от определено населено място и т.н. Заради липсата на законодателство, свързано с потребителските лични данни, това в момента не е нарушение.
„Не можеш да знаеш какви решения са взети за теб", обяснява експертът. Тя дава пример: едно търсене в медицинска база данни за рак на гърдата заедно с купуване на книга от Amazon за живота с онкологично заболяване може да те остави без кредит или здравна застраховка - всичко е въпрос на обвързване на географски и демографски данни, с които анонимизирането да бъде заобиколено.
След това за човека на гишето е ясно - вие скоро ще умрете. Идете да обяснявате после, че сте търсили информация по заръка на тежко болната си пралеля.
Примерът е краен и вероятно в подобни ситуации се засичат множество източници, но проблемът с измамната анонимност е наистина сериозен.
И ще става по-зле
След разкритията на Едуард Сноудън, вече знаем доста за възможностите за електронно наблюдение на Агенцията за национална сигурност на САЩ. Бъдещето обаче изглежда още по-притеснително, защото някои от най-големите имена в технологичния бранш разработват нови системи за следене на потребителите. Те ще са по-агресивни от отворените технологии, използвани днес. Освен това, ще е по-трудно да се преборим с тях.
През последните дни се разбра, че Google и Microsoft (които са работодатели на цитираните по-горе експерти) работят по алтернатива на „бисквитките", които събират информация за посетените от потребителя сайтове, както и други данни. Официално целта е по-ефективна реклама, но веднъж създадени, платформите лесно ще могат да захранват държавни и корпоративни масиви.
„В ерата на „бисквитките" потребителят нямаше особен контрол. Тепърва предстои проблемът да става още по-голям - техниките за следене ще стават по-дълбоко интегрирани и по-малко компании ще контролират събраното", предупреждава Марк Ротънбърг от неправителствена организация, която брани личното пространство на потребителите.
Според него, Агенцията за национална сигурност вече се е възползвала от новите възможности на big data. Преди дни Guardian писа, че „бисквитки" от рекламната мрежа DoubleClick на Google се използват, за да се идентифицират потребители, които използват системата за тайно сърфиране Tor. Вероятно с помощта на рекламната технология, през последните месеци властите извършиха серия акции срещу различни сайтове, скрити уж с помощта на The Onion Router.
Следващото поколение частни системи за следене вече е на хоризонта. AdAge съобщи, че Microsoft разработват система, която е дълбоко интегрирана в мрежови и десктоп приложения, смартфони и таблети и гейм конзоли - с цел да преследва потребителя навсякъде. Естествено, с приемането на общите условия на дадената услуга или устройство, автоматично ще декларираме и че нямаме против да сме под наблюдение.
Google на свой ред действат с технологията AdId. В случая знаем само името, но вероятно философията ще е подобна - дълбока интеграция в Android, Chrome и всички уеб приложения на Google. Затворените системи са изключително трудни за неутрализиране, защото често ключовите им компоненти са скрити за потребителя или поне са пряко свързани с основни функции.
Голямата картинка
Така обикновените Интернет потребители се гневят на американското правителство и данните за милиони хора, които тайно е събирало. В същото време, частни компании пълнят не по-малки масиви - уж с цел реклама.
За да не паднем жертви на новата електронна дискриминация, не трябва да се борим с технологиите, а да поискаме гласност. Нека тези, които събират информация ясно казват как и защо я използват. Така поне изборът ни ще е информиран, когато си правим поредния профил някъде...