Вероятно при всяка поява на пътищата у нас си казвате, че подобно безумие, хаос и агресия трудно може да съществува другаде.
Е, оказва се, че може и да съществува. Например в Латвия, но също и в Гърция и дори Австрия.
Или поне това показва анализ на швейцарската компания за продажба на винетки vignetteswitzerland.com. За него са използвани данните на Европейската комисия за смъртността по пътищата, както и проучване за нагласите и поведението на шофьорите на белгийския институт за пътна безопасност Vias.
Така е направено сравнение, като са отчетени нивата на смъртност по пътищата, шофирането след употреба на алкохол или в сънено състояние, карането с превишена скорост, използването на телефон при шофиране и употребата на предпазните колани.
За съжаление, България не присъства в анализа - вероятно защото няма данни за страната ни от белгийското проучване.
••• И може би това е добре:
Иначе, уви, ние сме на второ място в статистиката на ЕК за най-висока смъртност по пътищата. Със 74 загинали при пътни инциденти на милион души население през 2024 г. страната ни е само зад първенеца Румъния, където при катастрофи са се отишли 77 на милион население.
С това уточнение, начело на класацията за най-безразсъдните водачи в Европа излиза Латвия.
Там при пътни инциденти умират 75 души на 1 млн. население - най-много от всички анализирани страни, цели 70 на сто от водачите карат над разрешената скорост по магистралите, а 43 на сто говорят по телефона, държейки го с ръка. Процентът на хората, които си позволяват да шофират пили е нисък - 7,7, но сънени зад волана застават 26 на сто. Без колан карат 19%.

Може би малко учудващо, вторите най-безразсъдни шофьори са в Австрия.
Там смъртността при катастрофи е доста по-ниска - 44 на милион души, но пък пият и карат 22 на сто. 68% от австрийците шофират карат с превишена скорост, а сънените водачи са 27 на сто.
Третата позиция се държи от Гърция, където жертвите на пътни инциденти са 61 на милион население, 17 на сто карат след употреба на алкохол, 56% не спазват ограниченията за скоростта , а 41% говорят по телефона. В южната ни съседка не признават особено коланите - там такива не слагат 27 на сто - най-много от всички в анализа.
Може би по-скоро изненадващо е присъствието в топ 10 на най-лошите шофьори на Люксембург, Финландия и донякъде Белгия. В Люксембург например най-много водачи карат пили - 37 на сто, както и карат с превишена скорост - 79%.
Ето как изглежда топ 10:
Страна | Общ разултат за безразсъдство |
1. Латвия | 75.83 |
2. Австрия | 73.33 |
3. Гърция | 70.00 |
4. Люксембург | 65.85 |
5. Финландия | 65.00 |
6. Словения | 57.50 |
7. Сърбия | 55.83 |
8. Португалия | 55.83 |
9. Белгия | 53.33 |
10. Чехия | 50.83 |
Общо в анализа присъстват 21 страни от Европа, а освен България Румъния също не е включена.
Добрите примери са от Великобритания - поведението на шофьорите и смъртността по пътищата поставят Обединеното кралство на последно място. Там също така дремят най-малко зад волана - 12,5%. На предпоследно място е Ирландия (където са най-изрядни при коланите - едва 10,1% не ги слагат), следвана от Германия.
Швеция е лидер по ниска смъртност по пътищата - 22 загинали на милион души.
Най-малко говорят по телефона в Нидерландия - 14,6 на сто от водачите.
Данните за смъртността по пътищата на самата Европейска комисия обаче сочат донякъде оптимистична картина за България. Макар че страната ни е далеч от средните за ЕС стандарти, броят на жертвите на пътя намалява стабилно - с 9 на сто за 2024 г. спрямо година по-рано и с 25 на сто спрямо 2019 г.
Така България се нарежда сред страните, които са в график да спазят поставената от ЕС цел за намаление с 50 на сто на загиналите и сериозна пострадалите на пътя до 2030 г.
••• Има един проблем, който също трябва да бъде решен у нас:
Според анализа на ЕК за данните от страните-членки се приема, че на всеки смъртен случай средно се падат по 5 души със сериозни наранявания.
Информацията от 2023 г. сочи, че най-опасни са по-малките, селски и провинциални пътища, където са отчетени 52 на сто от смъртните случаи. 38% са в населени места и само 9 на сто - по магистралите.
77 на сто от жертвите на пътя са мъже, а в най-голям риск са възрастните хора над 65 г. - те формират 31 на сто от починалите.
44 на сто от загиналите са в коли - шофьори и пътници, 20 на сто са мотористи, 18 на сто са пешеходци и 10% - велосипедисти.
Ако не искате на станете част от тази статистика - по един или друг начин - просто спазвайте правилата от по-горе и шофирайте отговорно.