Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Наистина ли задните места в самолетите са най-безопасни

Според специалистите - не Снимка: БГНЕС
Според специалистите - не

От години цари схващане, че най-безопасните места в самолетите са тези в задната част на машината.

Теорията отново излезе на преден план след двете последни авиокатастрофи - в Казахстан и Южна Корея. При първия полет всички 29 оцелели пътници са били на места именно в задната част на самолета, а при втория оцелелите бяха само двама членове на екипажа - отново в най-крайната, последна част на машината.

Схващането че това е най-сигурното място в самолет, особено при евентуална катастрофа, е доста популярно. То набра допълнително сила и сред проучване на списание "Тайм" отпреди няколко години, при която бяха изследвани данните от катастрофи от 1985 до 2000 г.

Сравнението показва, че именно седалките в последната една трета са с процент на смъртност от 32%, докато в първата и средната част процентът е съответно 38 и 39 на сто.

От задните места пък с най-голям шанс за оцеляване пък са пътниците на средните седалки - там жертвите са 28%. "Най-опасни" са местата до пътеката в средната част.

Наистина ли е така обаче?

Не съвсем.

От Федералната авиационна администрация на САЩ например не посочват специфична част, която може да се смята за по-безопасна. "Най-важното, което пътниците могат да направят, е да следват инструкциите на екипажа", коментират оттам пред Wired.

Не може да се направи обобщение, че задните места са по-безопасни. Снимка: iStock
Не може да се направи обобщение, че задните места са по-безопасни.

"Няма каквито и да било данни, които да показват връзка между седалките в самолета и оцеляването. Всеки инцидент е различен", казва пред "Си Ен Ен" президентът на фондация "Полетна безопасност" Хасан Шахиди.

"Ако става дума за фатална катастрофа, то тогава почти няма значение къде е седнал човек", смята и преподавателят в училището по авиация към Университета в Ню Саут Уелс, Австралия, Ченг Лун Ву.

Няма магическо най-безопасно място, убеден е и професорът по инженерна пожарна безопасност Ед Галиа от Университета в Гринуич, Лондон. Всичко зависи от естеството на инцидента - понякога за пътниците е по-безопасно в предната част на самолета, понякога - в задната, пояснява той.

Експертите обаче подчертават, че има разлика между местата, които дават най-добри шансове за оцеляване при катастрофа и местата, които позволяват на пътниците да се евакуират от самолета възможно най-бързо.

И според тях именно те трябва да интересуват хората най-много при резервация.

Нещо повече - експертите припомнят, че въздушният транспорт е най-безопасен от всички и с най-малък процент загинали. Изчисленията сочат, че за периода 2018 - 2022 г. вероятността за смъртен случай е 1 на всеки 13,7 млн. пътници.

Не мястото в самолета, а близостта до аварийния изход е важна. Снимка: iStock
Не мястото в самолета, а близостта до аварийния изход е важна.

Данните от Международната асоциацията за въздушен транспорт, която представя авиоиндустрията, сочат, че през 2023 г. е имало един инцидент със смъртни случаи от цели над 37 млн. полета.

Но освен това с годините самите самолети стават по-безопасни, и всъщност огромният процент от инцидентите са не фатални, а повечето хора оцеляват. Такава евентуално щеше да е и катастрофата в Южна Корея - ако самолетът, приземил се по корем, не се беше разбил в стена край пистата, смята Ед Галиа.

Затова според него при нефаталните инциденти, шансовете за оживяване са поне 90 на сто.

Това, което обаче е важно, е колко бързо могат да се евакуират пътниците.

Теоретично, за да получат разрешение за експлоатация, самолетите трябва да докажат с тестове с доброволци, че са така проектирани, че всички на борда да могат да се евакуират за 90 секунди.

На практика обаче изследване на самия Галиа за Агенцията за гражданска авиация на Великобритания показва, че при инцидент най-висок е шансът за успешна евакуация на хората, които са на 5-те редици най-близо до всеки от аварийните изходи.

Като места на тези редици най-висока вероятност за сигурно излизане имат тези, които са на седалките до пътеките. Следват хората на средните места, а най-опасно е за тези до прозорците, защото за тях има най-много пречки.

Затова и според него далеч по-важна е близостта до аварийния изход, отколкото в коя точно част на самолета е човек - задна или предна.

Инструкциите преди полета не бива да се пренебрегват. Снимка: iStock
Инструкциите преди полета не бива да се пренебрегват.

Той е и поредният експерт, който съветва да не се пренебрегват досадните за повечето пътници инструкции в началото на полета. Хората трябва да преглеждат и картите с информация за аварийните изходи и начините за евакуация.

А също и наистина да запомнят как да махнат коланите си. В критична ситуация хората действат на автопилот, а за повечето от нас нагласата е да махаме коланите като в кола - с натискане на копчето при седалката. В самолетите обаче коланите се отварят при закопчалката.

Важно е също така да не се събуват обувките още при излитане и преди набиране на височина, както и да се обуят преди кацане.

Трябва и да се обърне внимание къде е най-близкият изход и да се запомни на колко редици е от мястото ни - в случай, че в салона има дим, който пречи на видимостта.

А при аварийна ситуация е абсолютно задължително да се остави багажът и човек да се евакуира без да губи време за вещите си.

Експертите дават пример с катастрофата на Японските авиолинии от 2024 г., когато кацаща машина на авиокомпанията се удари с друг самолет и се запали на летище "Ханеда". Всички 379 души на борда оцеляха, защото се евакуираха точно според точните и спокойни инструкции на екипажа и без да се бавят заради багажа си.

Независимо от това къде бяха местата им.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените