179 души загинаха при най-тежкия инцидент в историята на гражданската авиация на Южна Корея. Самолет Boeing 737-800 на Jeju Air се разби летището в Муан, плъзгайки се по корем на пистата, а при ужасяващия инцидент оцеляха само двама души.
Тепърва ще се разследват причините за инцидента, а очакванията сa, че разчитането на черната кутия на машината може да отнеме до един месец. Първоначалните подозрения са за сблъсък с птици, повреда на колесника и лошо време, но какво реално се е случило още не може да се каже с категоричност.
Към възможен удар с птици сочат данни от самото летище.
При опита за приземяване на злополучния полет от диспечерската кула издават предупреждение за опасност от сблъсък с пернати, което налага и кацането да бъде отложено.
Две минути след това пилотът обявява извънредна ситуация и получава разрешение за кацане със заход от обратната посока на пистата. Самолетът се удря в пистата без пуснати колесници и се плъзга, докато се блъска в стена, след като избухва в пламъци.
Според официалните власти преди да обяви извънредна ситуация, пилотът също съобщава на кулата, че е имало удар с птици.
Версията за възможното съприкосновение се допълва и от съобщение на един от пътниците, който пише на свой роднина, че птица се е "заклещила в крилото" и самолетът не може да кацне.
В резултат една от теориите за катастрофата е, че ударът е довел до повреда в двигателя, който е захранвал колесниците. Така те не са се спуснали и машината е кацнала по корем.
Засега обаче няма официално потвърждение дали действително е имало сблъсък с ято.
Трагедията повдига редица въпроси, тъй като в авиационната индустрия се смята, че Южна Корея и авиолиниите на страната спазват възможно най-високите стандарти, а самолетът и Jeju Air имат отлична история по отношение на безопасността.
Доста експерти са скептични доколко удар с ято може да доведе до подобна катастрофа, но каква е все пак вероятността сблъсък с птици да свали самолет и опасно ли е наистина това?
Всъщност, "срещите" на летящите машини с птици са далеч по-чести, отколкото обичайно се предполага.
За периода от 1988 г до 2023 г. те са довели до смъртта на 262 души в световен мащаб. Повредени са 250 самолета, а годишно щетите са за около 1,2 млрд. долара.
Статистиката в САЩ например показва, че сблъсъците с животни - птици, сърни, прилепи и койоти - не са нещо толкова рядко.
В огромния процент от случаите обаче няма загинали или сериозно ранени хора. Само за 2023 г. в САЩ са регистрирани 19 600 подобни удара, или по около 54 на ден, а средногодишно само ударите с птици са поне около 13 000.
Други данни пък сочат, че на 1 милиард полетни часа се случва по един тежък инцидент, в който се стига до смъртни случаи.
65 на сто от ударите водят само до малки щети за машините.
По-голяма част от инцидентите стават, когато птица или ято се сблъскат с предното стъкло или бъдат всмукани в двигателя. Най-често това се случва при пролетните и есенните миграции. В огромния процент от случаите инцидентите са на или близо до летищата - при кацане, излитане или на малка височина.
И въпреки че вероятността от фатални сблъсъци е изключително ниска, през годините са се случвали подобни трагедии.
Един от най-смъртоносните инциденти за военновъздушните сили на САЩ се дължи именно на сблъсък с гъски. Това става през 1995 г., когато 24 военни загиват, след като птици попадат в два от двигателите на самолета им. Машината се разбива в Аляска малко след излитането си.
През 1988 г. пада самолет на Етиопските авиолинии с 104 души на борда. 35 умират, а причината за инцидента е ято гълъби, което се оказва на пътя на машината при излитане. Птиците увреждат работата и на двата двигателя, а при опита за аварийно кацане самолетът се запалва.
Емблематичен е случаят от 2009 г., когато самолет каца аварийно в река Хъдсън в Ню Йорк след сблъсък с ято гъски, който води до повреда и на двата двигателя. За щастие, всички на борда оцеляват.
За да се намалят опасностите от тези удари, се вземат мерки както от производителите на самолети, така и от летищата.
Машините се проектират така, че да устоят на удари на доста големи птици - до 1,8 кг - по всяка част на самолета.
Повечето пътнически самолети са в състояние да летят часове наред само с един от двигателите си, ако другият е повреден. При подобни инциденти така или иначе пилотите прибягват до аварийно кацане на най-близкото удобно летище, за да избегнат рискове.
Самите летища също вземат редица мерки. По принцип - колкото и странно да звучи - аерогарите са магнит за птици, въпреки целия шум, движение и многото хора. На такива места липсват естествените врагове за птиците, освен това летищата и площите около тях са източник за храна за крилатите създания.
Затова се предприемат редица мерки за ограничаване на присъствието на птиците. Сред тях са сирени, пиротехника, въздушни оръдия, а на места дори хищни птици и кучета. Там където има езера или блата пък те се покриват с мрежи, които да пречат на птиците да кацат там.
Вероятно заради всичко това доста специалисти не смятат, че именно съприкосновение с птици е водещият фактор, довел до катастрофата в Корея.
"Не съм виждал удар с птици да доведе до това колесникът да не се спусне", коментира пред "Ройтерс" австралийският експерт по авиационна безопасност Джефри Дел.
"Удар с птици не би трябвало да е фатално събитие и не би трябвало да води до това, което видяхме. В ситуация, в която единият двигател не работи - както предполагат видеата от инцидента, машината все още има достатъчно захранване", коментира д-р Соня Браун, преподавател по аеродизайн от Университета на Ню Саут Уелс, цитирана от "Гардиън".
Тя също припомня, че ударите с птици са толкова често срещани, че са фактор при проектирането на самолетите. Например при Boeing 737, както и при останалите пътнически машини има няколко степени на подсигуряване, особено за колесниците.
Те се управляват от хидравлична система, но дори и тя да откаже по някаква причина, се задейства резервна. Затова и е много необичайно удар с пернати да може да неутрализира и двете.
"Сблъсък на птици с единия двигател не може да доведе до пълен отказ на всички системи, самолет като този може да лети само с един двигател", казва и Дъг Дръри от Университета на Централен Куинсланд.
Дори да е така, катастрофата си остава факт. Доста плашещ факт.