Със самолет днес можеш да стигнеш почти навсякъде, но обичайно не си даваме сметка, че това не винаги става по най-кратния и удобен път.
Широко известно е, че гражданската авиация не лети над зони на военни конфликти - например въздушното пространство над Украйна е затворено от 2022 г. насам. Заради войната там и санкциите европейски авиолинии не летят над Русия и обратното.
Пътническите самолети обаче нямат достъп до небето над доста повече места, а рестрикциите се налагат по ред причини. Те отново са продиктувани от съображения за сигурност, но не за машините и хората в тях, а за обектите на земята.
••• Определени региони се избягват заради релефа си:
Ето и най-любопитната част от забранените или ограничени за пътническите полети места:
Мека

Свещеният за мюсюлманите град е сред най-интересните забрани за пътнически полети. Над Мека и особено над Кааба - храма в двора на Голямата джамия, смятан за най-свещеното място за исляма, не може да се лети заради забраната, наложена от властите в Саудитска Арабия.
Причината е именно светостта на мястото и желанието да не бъдат обезпокоявани поклонниците, които се стичат там. Освен това до Мека не се допускат хора, които не са мюсюлмани. Евентуални полети с хора от цял свят над града биха нарушили правилото.
Затова и саудитският град няма летище - въпреки че само за Хадж натам се стичат над 1,5 млн. души.
Всички поклонници обичайно кацат в Джеда, на 80-тина километра от Мека.
Затвореното въздушно пространство над Мека е породило и твърдения, че Кааба е център на магнетично привличане и затова над мястото не могат да летят не само самолети, но и птици.
Твърдението за магнитна аномалия е развенчано с редица аргументи - включително и с кадри от хеликоптери, които летят над Голямата джамия, за да гарантират сигурността.
Мачу Пикчу

Въздушното пространство над великолепния архитектурен комплекс на инките е забранено за пътнически полети, като забраната важи и за туристически хеликоптери. Целта е да се опази както културната и историческа забележителност, така и природата и уязвимата екосистема наоколо.
С тази цел има и лимит на посещенията на Пачу Пикчу - на ден се допускат максимум 5600 души, като обичайният таван е 4500.
Основната причина за забраната за полети е, че потенциална самолетна катастрофа в района и последващите спасителни акции биха нанесли щети на околната природа и дори на комплекса.
Проблемът е, че Мачу Пикчу е високо в Андите - на 2400 метра височина, и до него се стига трудно - с влак, а след това и автобус. Затова и от години има планове за поява на летище в близост - край град Чинчеро, на 50-тина км. от Мачу Пикчу.
••• Не се стига лесно и до друга специфична атракция в Перу:
Идеята не се одобрява от активистите и археолозите, тъй като застрашава и археологическите обекти, и екологията на мястото. Въпреки това се очаква новото летище да отвори врати през 2025 или 2026 г. и годишно през него да минават 5 млн. пътници.
Партенонът

Подобно на Мачу Пикчу, рестрикции за полети има и над Партенона в Атина, и целта е да се опази историческият обект от световно значение. Тук обаче забраната не е пълна - полети са разрешени, но само на височина над 1500 метра.
Въздушното пространство е затворено и над Тадж Махал в Индия - и за защита на монумента, включително от замърсяване, и на огромните тълпи посетители.
Дисниленд

След атентатите на 11 септември 2001 г. са забранени и полетите над някои от най-посещаваните туристически места в САЩ. В това число влизат и Дисниуърлд във Флорида и Дисниленд в Калифорния.
Ограничението все пак е само за височина - полетите са забранени под 1000 метра, но не и нагоре.
Политически причини
Тук вече става дума за обичайните мерки за сигурност и защита на държавен и политически елит.
Пример за това е "Даунинг стрийт" в Лондон - заради сградата на номер 10, където е офисът на премиера. За да се гарантира сигурността на обитателите му, полетите не могат да минават директно над улицата. Същите са и ограниченията за небето над Бъкингамския дворец и над замъка в Уиндзор, както и за парламента.
••• Ще се лети ли скоро за по-кратко време - вижте тук:
Така стоят нещата и във Вашингтон - не може да се лети над Белия дом и Капитолия, както и над Кемп Дейвид - извънградската президентска резиденция.
Въздушното пространство е недостъпно и над доста ядрени централи, включително и българската АЕЦ "Козлодуй".