Загадъчната „Мона Лиза", която се съхранява в парижкия Лувър, има по-ранно копие, създадено също от гениалния Леонардо да Винчи. Смелото твърдение е на женевска фондация, която представи „първообраза" на „Джокондата". Това е картината „Айзелуортска Мона Лиза", приписвана до момента на неизвестен автор.
Фондация „Мона Лиза" обаче твърди, че това е по-ранната и приветлива версия на "веселата дама", увековечена от да Винчи през 1503 година. Тогава гениалният творец рисува първообраза, а 16 години по-късно завършва оригинала, който днес се съхранява в Париж.
Най-известната и популярна картина в света остава една от най-големите мистерии в изкуството - стотици копия, десетки предположения и много тайни вървят редом с бледото лице на Мона Лиза.
Повечето експерти са на мнение, че „Айзелуортската Мона Лиза" е нарисувана по времето на Леонардо да Винчи или известно време след смъртта му. Ренесансовият гений винаги е имал много помощници, които са участвали активно в творческия процес. Ето защо е много трудно да се каже кой точно е авторът, разяснява изкуствоведът Олга Назарова.
Още по-скептичен е Алексей Лидов, експерт от ЮНЕСКО, който не изобщо вярва в „по-младата Джоконда".
„Съвсем ясно е, че тази история не е за изкуството и не е за Леонардо да Винчи. Тя е за много сериозни пари. Разликата между копие и оригинал е около 100 милиона долара, ако не и повече. И е очевидно, че цялата тази шумотевица е създадена, за да бъде продадено това платно максимално изгодно.", твърди той.
Експертите от Цюрих подкрепят твърдението си с 35-годишен труд - научни експерименти, исторически документи, инфрачервени скенери и т.н. Преди да бъде изложено в Женева, спорното платно е съхранявано в продължение на четири десетилетия в сейф.
До 1914 г. „Айзелуортската Мона Лиза" е пазена в имение на английски аристократ. Сведения за нея се появяват през 19 век. По-късно картината е била купена от художника Хю Блейкър, който пък я продава на американския колекционер Хенри Пулицър. Последният обяви произведението за втори портрет на „Джокондата".
През февруари испанският музей „Прадо" показа най-ранното копие на „Мона Лиза", направено от ученик на флорентинеца.