Когато градската хипстърия срещне селската простотия

Какво би се получило ако иронични градски хипстъри рекламисти решат да направят песен ала Джорджано, но с хубава техника, тренди ретро естетика и съвсем осъзнато намигване към публиката от образовани младежи, жадни за мета коментари и носталгични поп-културни препратки?

Помните го Джорджано - анти-изпълнителя с временна вайръл слава, който стои (изот)зад наивните и неосъзнати химни на лошия вкус „Целувам те аз", „Къси гащи" и „Отиваме на купон".

Ексцентричният и нежен бард на абсурда потъна зад борда на публичния живот и YouTube славата, но наследството му оживява в актуалната интернет сензация KEKS на Pаpi Hans - артистично алтер-его на младия рекламист и поет Константин Трендафилов, особено популярен сред демографския сегмент на момичетата между 15 и 25-годишна възраст.

Постмодерният, мета, „wink wink" проект на Трендафилов стана вайръл хит и вече има повече от 350 хиляди гледания в YouTube. Клипът е концептуално пипнат, с цветови корекции, прилична камера, сценография, разигран монтаж. Песента е среща между ироничната градска хипстърия и провинциалната „in your face" простотия:

Съседът ми одра колата

(но всичко е точно)

Намалиха мойта заплата

(но всичко е точно)

Откраднаха ми колелото

(но всичко е точно)

Ударих си кутрето в леглото

(но всичко е точно)...

Защото снощи правих кекс

Papi Hans/Трендафилов извежда контраста между битовата тегавиня и извечната ценност и терапевтична функция на правенето на кекс като основна тема. Визуалните препратки са към пищната, кичозна и цветна естетика на 80-те с ясно намигване към европейското ретро порно.

Освен Джорджано, друга отправна точка от локалната вайръл фауна е Деян Икебаната.

Неговото влияние е инкрустирано върху тъканта на песента, но този път всичко е от милениали за милениали. Трендафилов е млад рекламист и автор с пръст върху пулса на модерния градски хипстърлък.

Сексуалната сугестия върви с типичната за културните продукти на поколението постмодерна гавра. В един момент изпълнителят започва да изрежда продуктите за правене на прословутия десерт с подобаващи визуални акценти:

Брашно,

захар,

олио,

яйца,

сода,

мляко,

какао, какао.

Пудра захар,

стафиди,

жълт кантарион,

любов,

гмо,

набухвател,

още набухвател.

Кекс, кекс, кекс, кекс, кекс

Всичко тук крещи: „Виж колко сме мета, копелеееее. Сугестираме те за секс, а сега ти показваме яйца, брашно, стафиди и правим истински кекс, сещаш ли се?"

В друг момент най-ясно си личи зле прикритата интелектуална претенция, маскирана зад самоироничното заиграване с продуктите на лошия вкус и повърхностната съвременна поп музика (и на кекса). Papi Hans прави лирична пауза:

Осъзнах безсмислеността на своето съществуване и илюзорността на най-дълбоките си мечти и надежди. Но всичко е точно.

Защото снощи правих кекс

KEKS, Кекс, или както там трябва да се изписва, действително е успешен местен медиен продукт. Клипът смесва субкултури и влияния и се отличава с искреното желание да разсмива и забавлява. В същото време страда от типично хипсътрския милениал проблем на несъответствие между претенция и резултат. Песента просто не е толкова „фъни и иронична", колкото иска да бъде.

В по-общ план се виждат и други идейни беди, изначално заложени в постмодерната култура - отказът от автентичност и автономия за сметка на ироничното паразитиране върху вече съществуващи произведения и явления, агресивният апетит за деконструкция, мета анализ, коментар и интерпретация на нещо съществуващо, почти патологична нужда от ироничност, намигвания и „целувки с език по бузата".

От една страна продукти като „Кекс" функционират като приятен за окото и ухото ъпгрейд на упражнения по лош вкус, каквито са Джорджано и Деян Икебаната.

От друга страна рафинирането отнема от органичната простотия на оригиналите и оставя усещането за куха корпоративна естетика. Клипът сякаш е по алгоритъм - стилът, мацката, плановете, ъглите на снимане, монтажът, ритъмът, таймингът, текстът...

В крайна сметка това е един модерен български продукт, типичен за доминиращата младежка визуална култура, директно вдъхновена от отдавна наложилите се западни образци. Ако сте се чудили защо в последно време бг рекламите отчаяно искат да изглеждат „фъни, мета и иронично" без изцяло да им се получава, не се чудете повече.

#3 Camellia Kraleva.1170403703039845 17.11.2017 в 16:48:41

Някои кухи офисни мишки, с беден речник, пълен с "модерни" чуждици, се правят на журналисти, но всичко е точно.

#5 http 17.11.2017 в 19:15:43

Кой туй хипстър и що за чиляк е? Разни посерковци с бради, които се правят на различни от другите. Аман от такива. Предпочитам да съм от село.

#7 Виктория Пенелопова 07 17.11.2017 в 21:53:29

бг-хипстър?? Е те такова животно НЕМА!! Искам поименно да ми изброите феновете на инди-рока! Не на слим-панталонките и винтидж-дрешките.

#9 Ванеса Виденова.10209619405455155 24.11.2017 в 19:40:18

Ден 1336: Българинът все още се бори с тежката задача да се забавлява и да намира полза в лекотата и смеха. Уви безуспешно, защото все още нищо не е "на нивото му", за да може да го оцени и да му подейства. ... но всичко е точно.

#10 Rali 06.12.2017 в 16:26:48

По мое лично и скромно, както въпросният поет/печец/творец има право да прави опити за оригинална мисъл, така и авторът на текста има пълното право да го критикува и да прави анализ на творчеството му. Никой не ви пречи да го слушате и да го харесвате, уважавайте правото и на други хора да НЕ го харесват. Но искрено се радвам, че я има и другата гледна точка, защото според мен не е нужно да бъдат прехвалвани посредствени постижения. А това дали сме хейтъри и нищо не харесваме - вкус и естетика са много относителни понятия ;) Аз също не намирам никаква оригинална мисъл или хумор в тази песен, въпрос на светоусещане - за мен текста е ужасно плосък, видеото още повече ... но всеки има право на избор какво да харесва и какво не. Важното е да сме живи и здрави

#11 ABCD 24.04.2018 в 14:36:55

Статията накратко: 1. Песента е тъпа. 2. Всъщност май не е толкова зле. 3. Абе не, тъпа си е.

Новините

Най-четените