Министерството на образованието внимателно следи какво учат малките деца. И по-точно следи да не учат почти нищо полезно за сметка на предмети, мистериозно наречени "Технологии и предприемачество" (бивше "Труд и техника").
Нищо, че на тестовете за функционална грамотност българските ученици не могат да четат текстове с разбиране. Важното е, че могат вълшебно да обработват хартия и евентуално да я биговат и прегъват.
А сега първолаците ще учат и нещо, наречено "Религия и добродетели". Задължително, макар и без оценки.
Очевидно никой засега не е в сила да прекъсне линията на натрапване на пълни безсмислици в иначе необременените детски главици.
И все пак ще се осмеля да предложа няколко по-полезни предмета, които ще се окажат ценни и извън класната стая на 1-ви "Б" клас:
Етикет за поведение на маса

Някои ще кажат, че това би трябвало да се учи вкъщи, но и добродетелите би трябвало да се учат вкъщи, а не в клас. Затова, както сме тръгнали, е логично да вкараме далеч по-необходимите часове по етикет на маса, особено в заведения за обществено хранене. Разбирай - ресторанти.
В часовете по етикет на малчуганите ще се преподава, че на маса не се крещи, не се скача по диваните и столовете, не се пресягаме, не ядем с пълна уста, не говорим с пълна уста и почти не ядем с ръце.
Програмата може да се доразвие и в края на първи клас да се учи как се борави с нож и вилица (едновременно), от коя страна стои хлябът и от коя - чашата, и как се сгъва салфетка.
Вярно, че по това време връстниците в Китай учат как се борави с изкуствен интелект, но все ще е по-приложимо от "религията и добродетелите", съчинени от някой феодален старец.
••• Защо религията няма никакво място в светското училище? Разсъждаваме тук:
Дрескод
Вече няколко поколения растат с наложеното от родителите им разбиране, че анцугът е приемлива ежедневна дреха, а дънките са за официални поводи. Някои училища се опитват да разбият модела, като въвеждат униформи, само че последните често излизат на цената на дизайнерски костюм от последните колекции.
А може да се предприеме подходът "Железен юмрук в кадифена ръкавица" и от най-ранна училищна възраст да има уроци по дрескод.
Часовете е най-добре да са придружени от учебници с МНОГО картинки, които да разказват нагледно, че на театър не се отива със съдрани дънки и тениска, че анцугът е облекло за спорт и за у дома и че клиновете в телесен цвят са смъртен грях към добрия вкус.
Модната грамотност се учи по времето, когато се учи и писмената, и точно както и писмената, спестява редица кофти ситуации в живота.
••• Оценките по дисциплина са ужасна идея. Ето защо:
И докато сме на темата - последно предложение: Правопис
И тук най-вероятно ще има недоволни възгласи, че това ВЕЧЕ СЕ УЧИ, а и може би първи клас е много рано.
То хубаво се учи правопис, но някъде по трасето заученото избледнява и училищата бълват десетки младежи, които не знаят елементарни правила за писане на собствения си език.
Те са насърчавани от други десетки хора по социалните мрежи, които пишат, че "ТуК НЕ е ГроПа за праВопиЭ", и всички живеят щастливо с усещането, че да си неграмотен е ОК.
Затова - от първи клас поне веднъж седмично - правопис и правоговор. Задължително и с оценки.