Губя височина и приближавам голямо село на около 15 километра западно от Сопот. От разкази на други хора знам, че това е Розино и кацането там е силно непрепоръчително. Това обаче е неизбежно, когато нямаш термична поддръжка и летиш с безмоторен парапланер в тази посока от Сопот.
Кацам на ливада източно от селото и без да сгъвам крилото, на бегом се изнасям към пътя и намиращата се там бензиностанция - пак други хора са ми казвали, че там съм в безопасност.
Появява се собственикът, който разгонва тълпата, която ме е подгонила, с не особено ласкави думи и заплахи с оръжие. След малко идва кола и ме прибира - и така до следващия път. Това е на път да приключи - собственикът на тази бензиностанция вече е в реанимация, застигнат от вендетата на враговете си.
Това е една история, която има различни нюанси - някои парапланеристи са гонени от конници по ливадите на Розино и съседното Христо Даново. Някои са се отървали с поражения по екипировката, други са заплашвани с брадви и ножове. Местните жители (по-скоро част от тях, склонни към самоуправство с електричество, електропреносни средства и социални фондове) не разрешават кацането на пилоти, които не са склонни да си платят после за "удоволствието" да попаднат в Розино.
Спорно е дали тук яйцето или кокошката са първи - дали някой мъдър местен "владетел" е решил да облага пришълците от небето с данък, или някой парапланерист е решил да се отърве от напастта на 20-30 души с помощта на дребен откуп. Това обаче е отприщило "бизнес" нюх, подобен на онзи на миячите на стъкла по софийските кръстовища - щом си при мен, ще си плащаш.
Отказът води до заплахи и дори нападения - засега без жертви
"Един англичанин кацна тук и ми даде 10 лева, черпи ме мастика, кафе и лимонада?" е реплика на младеж, който не е във възраст да си поръчва сам мастика в България. "Да ти приличам на англичанин?," питам аз. "Не", измерва ме с поглед, с който вероятно са измерили капитан Кук, преди да го сготвят.
"Ами тогава като видиш англичанин, говори с него за пари и мастики". "Е, ти няма ли да дадеш нещо?", пита ме същият екземпляр. Обръща се към другите в тумбата и им казва нещо на език, който не знам какъв е, и го питам. "Турски си говорим ние тука", казва той. Бил съм в Турция и това не ми прилича на турски, но не съм в настроение за лингвистични спорове. "Ако ми помогнеш в сгъването, ще ти дам някой лев" - това са думите, с които впрягам дружината в работа - по-големите командват, по-малките сгъват под възгласите "Внимавай с туй бе, мангал!" - реплики, явно приемливи между съселяни.
Правя забележка на един младеж да не се върти с цигара около крилото и той чинно се дръпва, пита ме защо. Казвам му защо, обяснявам и давам първи уроци по аеродинамика, летене, термики. Слушат внимателно, но на ум смятат хонорара си за сгъването. В този момент каца втори пилот и тумбата хуква към него. "Моят" човек ме държи изкъсо, да не би да изчезна и да не му платя. Накрая му предлагам 5 лева за помощта при сгъването, той отсича, че са малко и посочва тумбата. Аз отбелязвам, че сгъването на крило е "работа" за 1-2-ма души и не съм длъжен да наема цяло село.
Пристига другия пилот и с него започва подобен диалог
Не зная кога точно започна всичко, но повече от десетилетие такива случки са ежедневие, особено за летящите от прохода Беклемето, който е над Розино и Христо Даново. След едно международно състезание в Сопот (там са провеждани Световни купи по парапланеризъм), един австриец беше попаднал в Розино и се беше измъкнал без особени щети, благодарение на факта, че е бързо прибран от бус на организацията, както и на късмета си, разбира се.
Той се опита по стар европейски обичай да прехвърли проблема към местните власти, държавата и българските парапланеристи в частност. Беше му надлежно обяснено, че кацането в подобни махали винаги има подобен ефект, че в България живеят и други групи хора, които не считат за необходимо да рекетират пилоти и това е безнаказаност, култивирана от бездействието на властите и полицията.
Австриецът спомена нещо за интеграция, предложих му да се заеме лично с това, както го намира за удачно - в Розино или в Розенбург. Прави впечатление, че пилоти от Македония, Турция, Гърция и Сърбия, които са летели в Сопот, правилно се ориентират в обстановката и не задават въпроси - ама защо тия хора правят така?
Опити да се разреши този проблем с преговори е имало
Търсени са контакти с местни вождове, които неизменно искат пари, за да капитализират влиянието си. Този подход е обречен - започнеш ли да плащаш веднъж рекет, след това само мизата се вдига. Обмисляни са и силови варианти, отхвърлени като недалновидни. Търсено е съдействие от полицията, която се оказва фактор с нулево въздействие - понякога са отказвали да дойдат при обаждане за проблем в Розино с аргумента, че няма бензин.
Винаги съм се чудел, защо собственикът на газстанцията си причинява това и съжителства десетилетия с хора, които в крайна сметка го пратиха в реанимация. Не го познавам, освен кратката среща с него в онзи ден, но уважавам решението му да се противопостави на тормоза и заплахите за саморазправа в продължение на години - просто се чудя, колко други хора не са издържали подобно нещо и са се махнали от подобни места, а някои и от България изобщо.
Законът и полицията явно защитават компактни групи гласоподаватели, единствено заради това им качество, но не дават възможност на човек да се защити адекватно от нападение на група, въоръжена с брадви и топори -и да не попадне зад решетките.
Проблемът Розино ще ескалира - там и на други места, където попаднал случайно сам човек е плячка за местните - бил той парапланерист, колоездач, трекър-пешеходец или нещо подобно. Подобно на Катуница, държавата ще благоволи да накаже местните бандити, само когато напрежението ескалира до национално ниво и разни български подобия на Ку-Клукс-Клан започнат да го артикулират публично - дотогава най-удобната позиция на "органите" на реда ще е заравяне на глава, където им падне.
За справка - парапланеризмът и посещението на чужди пилоти в България за летене е модел на алтернативен туризъм, по-успешен и по-устойчив от широко рекламирания модел "България - ски дестинация" Специално в района на Сопот от парапланеризъм влизат повече пари, отколкото от печално известния ВМЗ-Сопот. Това обаче е тема на друг разговор.
Законите в България са правени за Българи,такива там разни от малцинствата никой не ги закача за нищо,сакън етническият мир да не се наруши.Питам ,защо на нас трябва да ни пука за етническия мир ,а на тях не.Когато Българин бие циганин че му краде в къщата ,това е расизъм,а когато мангала бие нормални хора какво е????На Ония от Сирия им дават 360лв.помощи,а повечето пенсионери взимат между 220 и 320 лв. пенсия.Станишев им се извинява на фесовете за възродителния процес,а те не за Баташкото клане и много други такива.Нека прекръстят ''Под игото''-''Под присъствието'' тогава.Странното е че тези хора в България се самоопределят като турци,цигани и всякакви други,а в момента който прекрачат границата като ги попитат какви са-Българи сме как?!И после един австриец ще вика на един познат ти не си Българин ,много си бял?!!?
След тази статия проблемът е решен, споко.
преди да храните някого, прочетете следното: www.goguide.bg/koi-kakvo-zashto/1161-StOLIChANI-POD-PRIKRItIE-ILI-KAK-DA-OTsELEESh-V-PROVINTsIIatA
защо не кацнеш с някой военен хеликоптер ? със сигурност ,никой няма да припари,да го уеба.......
Никой нормален гражданин не може самостоятелно да се справи с циганската напаст. Нужна е държавна политика в това отношение - търпелива, умна, далновидна...иначе ще се загубим като нация! Но за това се искат съответно и държавник/ци с големи топки, а не жалки купувачи на мангалски гласове!!!
Абе, в кое село беше не си спомням ! Някакви френски специални части си правиха учение! Лошото било че селяните не били предупредени и взели че ги пребили! Интересно! Французите не ни съдиха! Още по-интересно е че така наречената ни свободна преса си замълча! Ура!
Ако знаете само колко ми е болно да чета това. Майка ми е от с. Розино, прекарала съм най-щастливите си летни ваканции там, при баба Голямо, красиво село, разположено в подножието на Стара Планина и на едва 2-3 км от Средна гора. Красота, спокойствие, кипеше работа - и заводска, и полска. Българи, турци и цигани живееха в мир и разбирателство. И после стана тъжно, а сега - гледам вече и страшно
Странно, аз пък имам само хубави спомени от това село. Оставихме колата при местен човек за да не я пипат, даваха ни акъл за всичко, пихме по ракия при друг местен като слязохме Ехо... Става ми ненормално като се сетя, как не исках да се прибирам в София. Оттогава не съм се усещал така... Но, разбира се, турист е едно....
Ето това обяснява ситуацията " Оставихме колата при местен човек за да не я пипат...". Защо когато ходиш някъде трябва да си оставиш колата при МЕСТЕН , за да не я пипат или в това село законите не важат? Нужно ли е напускайки мястото, където живееш да се въоръжиш срещу циганските банди? Явно, да.