Ще навърши ли Facebook 11 години

Социалната медия Facebook навършва 10 години. До момента мрежата има 1.2 милиарда потребители и рекордни приходи. И преди да бъдат духнати свещичките на тортата, спекулациите дали Facebook ще навърши 11 вече започнаха.

Ако трябва да се вярва на потока от новини и изследвания в последно време, то дните на мрежата са преброени. Различни проучвания твърдят, че потребителите започват да се разпръскват, а тинейджърите намират мрежата за скучна.

В едно проучване Facebook дори се сравнява с инфекциозна болест. Такива информации, придружени от снимка на Марк Зукърбърг с мрачна физиономия наводняват печата и обикновено се оказват разбити на пух и прах от социалната медия.

Когато учени от Принстън използваха данни от търсачката Google, за да предскажат 80-процентов спад на потребителите на Facebook за следващите три години, социалната медия отвърна на удара. Екип на Facebook използва същата методология, за да докаже, че до 2021 г. университетът ще остане без студенти, а до 2060 г. ще свърши въздухът на земята. Така екипът доказа всъщност, че не всички методологии са успешни във всякаква среда и някои методи на анализ дават доста странни резултати.

Една от най-силните страни на Facebook е, че непрекъснато добавя нови характеристики и функционалност на своя сайт, твърди анализаторът от Forrester Research Нейт Елиът. Според него така мрежата "заразява" нови потребители и гарантира, че старите няма да се имунизират срещу чара й. Елиът се позовава на изследване, според което 89% от хората в САЩ на възраст между 18 и 24 години ползват Facebook към ноември 2013 г.

Има други изследвания обаче, които са жестоки в прогнозите си. Дигиталната агенция iStrategylabs използва информацията на социалната мрежа за реклами, за да покаже, че 3 милиона тийнейджъри са напуснали мрежата през последните три години.

Тези данни повтарят друго изследване, според което младежите странят от Facebook заради родителите си. Фактът, че децата не искат да прекарват времето си в едно и също дигитално пространство с родителите едва ли изненадва някого.

Но ако изследванията сочат спад от 25% на младежите в социалната мрежа, то те показват ръст от 80% на потребителите на възраст над 55 години. Това обаче пък поставя въпроса и дали с остаряването на Facebook остарява и аудиторията на мрежата. Според анализатори е добре, че се повишава делът на по-възрастните потребители, защото именно те са платежоспособни. Но децата днес са бъдещи купувачи, затова е важно Facebook да задържи вниманието им, предлагайки мобилни видео приложения и др.

Тези размисли обаче едва ли притесняват създателя на мрежата Марк Зукърбърг. Според данни от миналата седмица Facebook се радва на 1.23 милиарда активни потребители, приходите са се увеличили с 55% до 7.87 милиарда долара през 2013 г., а печалбите са скочили седем пъти.

На фона на всички коментари около бъдещето на Facebook липсва какъвто и да е анализ за това защо хората продължават да го ползват.

"Хората днес споделят раждането на децата си, сватбите, връзките разделите, страдат, разкриват се, казват нещо тъпо, нещо прочувствено, признават, че животът им е станал труден, спасявани са от приятел или непознат, намират работа, губят работа заради публикация във Facebook, учат неща, които ще спасят животът им някой ден, откриват любимата си песен, "харесват" снимка на котка", обобщава ситуацията в свой статус бившият мениджър комуникации на социалната медия Иън Маккензи.

Дали ни харесва или не, Facebook се е превърнал в дигитален роман на живота. За мнозина прочитането му остава най-важното.

Новините

Най-четените