Какъв Студентски град, това си е Син Сити!

Студентите, дошли в столицата, за да учат, а не за да празнуват, отдавна протестират против мутризацията на Студентския град.

Отново смърт в Студентския град и обичайната добронамерена обществена истерия. И заваляха предложения за мерки, които да спасят студентите от самите тях. Този път не чак толкова екстравагантни като в минали години, когато дори имаше идея за влизане на жандармерия в квартала на академичната младеж. Само един опит за въвеждане на вечерен час.

Първо, твърде неадекватно ми се струва едно битово престъпление да предизвика толкова дискусии. Това не е случка с дълбоки социални корени, не е резултат от натрупани обществени грешки. Едни момчета се напили, дразнили друго момче, сбили се и на финала имаме труп. Касае само възпитанието на замесените и качеството на семейната среда, в която са израснали. Или пък става дума за нелеп миг невнимание и лоша преценка, които преобръщат живота на всички участници. Станало е в затворено и изолирано жилищно пространство. Всички участници в случката са пълнолетни и имат право да пият - нито един закон не им го забранява. Просто такива неща се случват - не само в Студентския град, но и насред Манхатън, лондонското Сити и другите най-богаташки и културни европейски квартали. Няма как да се предпазим от това.

Това престъпление обаче, макар и не съвсем свързано с корена на проблема, отново повдигна напълно основателно дискусията за положението в Студентския град.

И тя не бива да възниква само около трагични инциденти, стигнали до медиите. Защото състоянието на този район в София вече не е битова случайност, нелепица или нещо непредвидимо, а е наистина натрупване на човешки грешки. И всяка от тях е била предварително известна, знаела се е от много хора, които са могли да я предотвратят. Ясен е бил и пътят, по който се върви, както и какви беди се мержелеят в края му. Но никой не си е мръднал пръста. Затревожихме се чак когато стана прекалено късно и обратът изглежда невъзможен.

Каквито и мерки да се вземат сега след нелепата смърт на 19-годишния Марио, нищо няма да се промени, ако Студентският град бъде запазен в сегашния му вид. Напълно нереалистично е да се смята, че е възможно да се сринат наличните заведения, в които ежедневно бъдещият елит на нацията се напива, напушва и нашмърква. Но да предположим, че стане. Затварят кръчмите и на тяхно място отварят библиотеки.

В квартала има 52 студентски общежития и още 35 други жилищни сгради. В тях живеят предимно млади хора под 30 години с изявен афинитет към забавленията. Някои от тях ще плъзнат по заведенията в центъра на София и ще създават проблеми там. А за тези, които си останат в общежитията, все ще се намери кой да дойде на крака да им продаде наркотици и алкохол - пазарът е златен, огромно струпване на добра таргет група. И тогава студентите ще си пият по стаите и пак ще има сблъсъци.

Студентският град е сбъркан още в замисъла си - да се съберат на едно място всички общежития на бъдещите висшисти. По време на социализма все някак си се оправяха с тази централизация и този гигантизъм, защото държавната репресия беше тъй всеобхватна, че ни пазеше и от битовата престъпност. Но днес цялата полиция и дори специалните служби са безсилни да спрат разврата, в който е затънало градчето. Именно заради огромното струпване на млади хора с много свободно време то стана привлекателно за търговците на лек живот.

Заради тази струпана на едно място добра клиентела те бяха готови - и продължават да бъдат! - да дават подкупи, да нарушават закони и да строят незаконно дискотеки, клубове, барчета там, където трябваше да има библиотеки и книжарници. Докато всички студенти са на едно място, комерсиалните апетити към местопребиваването им ще са огромни и ще побеждават опитите за регулация, ред и контрол.

Шумно прокламираната академична автономия не успя да стигне до Студентския град. Висшите учебни заведения не се интересуват какво се случва с техните възпитаници извън праговете им. Един истински независим и държащ на името си университет би помислил и за това. Традицията навсякъде по света е да се обособява кампус, в който студентите да живеят и учат. Той е сравнително изолиран. Място, в което пребивават студентите само на един университет, не би се сторило толкова привлекателно и интересно на търговците. Вузът ще има възможност да наложи свой стил, облик и начин на живот, ще контролира учещите в него през цялото време.

Ако нещо може да спре разврата в Студентския град, това ще е само разбиването му на по-малки общности, които да се отдалечат една от друга и да се групират по академичен принцип. Всички студенти на Софийския университет да живеят на едно място. Далеч от тях да се съберат студентите по икономика. Творческите професии да се съберат на трето място. Ако се групират по професионални интереси, ще престанат да бъдат аморфна маса, чието единствено обединяващо качество е желанието за купон. А точно този техен общ белег в момента се насърчава със струпването им на едно място. Ако искат да се впишат, те трябва да пируват до смърт, а не да се хвалят и състезават с това, което са научили в аудитории, лаборатории и ателиета.

Естествено, подобно разбиване на Студентския град също звучи нереалистично. Всички ще се оправдаят с липсата на ресурси. Но ако наистина държавата има намерение във висшите си учебни заведения да създава читави специалисти, а не парти машини, ще намери начин да го направи. Иначе и полицай във всяка стая на всички 52 студентски общежития няма да помогне. Нито централно гасене на тока в целия квартал в 22 часа, подобно на затвор.

Още нещо прави нашите студенти по-разгулни, отколкото на други места по света. Българското висше образование е безкрайно ненатоварващо и леко. В университетите вече се влиза лесно и още по-лесно се завършва. Чак да се чудиш на Калина Илиева и Георги Харизанов, че не са взели по една диплома от някой роден вуз.

Може би само ученето на медицина предполага извънредни усилия и всекидневна самоподготовка. Почти всичко друго може да се изкара от обща култура и за половината от отредения срок. Но дори и медицина у нас вече се завършва доста по-лежерно, отколкото където и да било по света. Ако учиш за лекар в САЩ например, ще забравиш какво е сън за около 10 години, защото ще се въртиш непрекъснато по дежурства, а във времето, в което не го правиш, ще четеш дебели учебници, ще ровиш в библиотеки и ще търсиш последните новости в дисциплината си. Да не говорим, че солените такси ще те принудят и да работиш, за да се издържаш, ако не си роден сред купища пари.

Щом българските студенти пият и пируват толкова много, значи имат излишък от свободно време, който ВУЗ-ът по никакъв начин не им заема, за да ги подготви по-добре. Изпити се взимат и с корупция - за 200 марки и едно прасе, както ни осведомяват "Ъпсурт". Или както казваше един познат: "Като се знам какъв инженер ще стана, ме е страх да ида на лекар." И аз се страхувам да не се наложи да върша някаква работа или не дай си боже да поверя някой аспект от живота си на сегашен обитател на този разгулен Студентски град.

Във всички времена и географски ширини студентите са пили и са се веселили. Безгрижната младост така повелява. Но у нас ние зорлем ги тикаме да си махат главите от сутрин до здрач. Направихме общността и местопребиваването им удобни за комерсиализиране и после тръгнахме да ги призоваваме жално да станат по-академични. И да ги плашим с жандармерия и похвати на военното положение като вечерния час. В този му вид Студентският град е неспасяем. Всеки ВУЗ ще трябва сам да измисли изход от положението и да покаже дали държи на имиджа си като средище на академизма. Или просто е място, на което едни хора си измрънкват лекциите и упражненията, взимат си хонорарите и им е все едно какво се случва със студентите. Но само искам да припомня на лидерите на академичната общност, че и на тях някой ден ще им се наложи да отидат на лекар. И да се молят специалистът, при който влязат, да не е прекарал следването си в пируване в Студентския град.

Segabg.com

#1 pepi_pie_capi 02.03.2012 в 11:00:57

Драга авторке, статия относно прословутият студ. град има от 29.02! Абе вие от кафето през седмицата публикувате статии на една и съща тема, на следващата седмица друга тема......ко става питам аз?!!?

#4 TheSpider 02.03.2012 в 14:03:11

Точно така и университетите са вновни. Като няма зор и даже няма какво да правиш тръгваш по лошия път, това е ясно от хиляди години.

#8 Theodora 02.03.2012 в 15:58:42

В университетите учат хора, които са 18-23годишни.(повечето). На тази възраст те са с формиран характер и ценности(което идва от семейството и средата ти). Какво са виновни университетите? Все пак ти си по собствено желание там и не би трябвало да очакваш, че ще ти "наливат акъл".

#11 Хейтър 02.03.2012 в 17:07:43

Не си видяла, защото както така, така и още 200 живеещи за да щракат с пръсти маймуни, дето нямат нищо общо с медицината, са се изсипали на партито!

#12 Хейтър 02.03.2012 в 17:08:49

Не си видяла, защото както ти, така, така и още 200 живеещи за да щракат с пръсти маймуни, дето нямат нищо общо с медицината, са се изсипали на партито! Извинявам се за повторението!

#13 Хейтър 02.03.2012 в 17:10:43

Абе, тъпото уебкафе, като искате регистрация за да се пише тук, сложете опция и за редакция на коментарите!

#16 Хейтър 02.03.2012 в 17:24:33

Нужно ли е да познавам теб конкретно? Познавам хората. По написаното от теб ми е ясно къде да те причисля. И да, за едно си права, квартала и заведенията не са виновни, мат`ряла си е лош!

#18 hristovbh 02.03.2012 в 17:42:18

"Като се знам какъв инженер ще стана, ме е страх да ида на лекар." не случайно толкова лекарски грешки вече има

#20 PaRaBoLiC 02.03.2012 в 20:46:53

До Hristo Petrov Mourtazov : браво ! тая идея с патрула и циганите мноо ми хареса, наистина липсва дисциплина. Малко се спортува в тоя ст.град ! Спорта учи на дисциплина и то много. Разлигавени катреачи или алпинисти??!...едва ли Липсата на практикуването му личи още в шкембетата на 18 19 годишни момченца и момиченца. Това с читалние и наема също доста ми хареса и като се замисля читалня се наема безвъзмездно : искам читалня за купон - на ! Скоро четох нейде из кафето, че някво момиче не могло да си наеме читалня за нощно зубакне поради доста обяснителната причина че всичките били наети за купони и ... не можело ся ! Да, а и кой ги чисит тия читални след освинването, аз лично на следвашия ден ми се иска да ми я няма главата, камоли да чистя читални. И значи какво се получава : наем = 0, чистене от чистачките = 1, а заплатите им откъде идат за извънредния труд ?!?! Драконови мерки за заведенията според мен не трябва да има. Събаряния разни и библиотеки и т.н. това са абсурди, който не е влизал в стаята с оная готина миризна на книги, никога няма и да влезе. Всеки вуз си има - всеки студент може да си я намери. Аз сега следвам в Шведско и тук много ефективно са се справили с проблема : дискотеките бацат до 2. Кой пил, кой недопил - пътя чантата и за оцет. Другото : ценичките )) биричка 7-8 лв ... Убеден съм че у нас ще има ефект , убеден съм! ПМагазинчетата за алкохол също са добра идея. Малко е странно да можеш да си купиш пещерска на будката за вестници. Айде заслужи си пиенето поне .. разходи се малко А, ... и полицията не се занимава да кръжи цяла нощ, само от 1 докъм 4 контролира "купонджийската" област и после и те си заминават. Нали и те са хора. На мен не ми се пуши ама тряя отивам да уча ))

#21 PaRaBoLiC 02.03.2012 в 20:48:00

До Hristo Petrov Mourtazov : браво ! тая идея с патрула и циганите мноо ми хареса, наистина липсва дисциплина. Малко се спортува в тоя ст.град ! Спорта учи на дисциплина и то много. Разлигавени катреачи или алпинисти??!...едва ли Липсата на практикуването му личи още в шкембетата на 18 19 годишни момченца и момиченца. Това с читалние и наема също доста ми хареса и като се замисля читалня се наема безвъзмездно : искам читалня за купон - на ! Скоро четох нейде из кафето, че някво момиче не могло да си наеме читалня за нощно зубакне поради доста обяснителната причина че всичките били наети за купони и ... не можело ся ! Да, а и кой ги чисит тия читални след освинването, аз лично на следвашия ден ми се иска да ми я няма главата, камоли да чистя читални. И значи какво се получава : наем = 0, чистене от чистачките = 1, а заплатите им откъде идат за извънредния труд ?!?! Драконови мерки за заведенията според мен не трябва да има. Събаряния разни и библиотеки и т.н. това са абсурди, който не е влизал в стаята с оная готина миризна на книги, никога няма и да влезе. Всеки вуз си има - всеки студент може да си я намери. Аз сега следвам в Шведско и тук много ефективно са се справили с проблема : дискотеките бацат до 2. Кой пил, кой недопил - пътя чантата и за оцет. Другото : ценичките )) биричка 7-8 лв ... Убеден съм че у нас ще има ефект , убеден съм! ПМагазинчетата за алкохол също са добра идея. Малко е странно да можеш да си купиш пещерска на будката за вестници. Айде заслужи си пиенето поне .. разходи се малко А, ... и полицията не се занимава да кръжи цяла нощ, само от 1 докъм 4 контролира "купонджийската" област и после и те си заминават. Нали и те са хора. На мен не ми се пуши ама тряя отивам да уча ))

#24 TheBookOfRevelation 03.03.2012 в 06:04:54

Като един виден не-студент,мога да поспоря с много от вас и то да забия "словесните шамари" и на двата бряга на изгубената дилема.Така наречения "Студентски Град",си е наистина котило за разврат,идиотизъм и простотия. Както казах,нямах възможност да се запиша студент(предимно финансова),но съм в живял в гореспоменатия "бардак". Времето,което прекарвах буден,беше предимно нощем и знам с какво,драги родители(които пращате челядта си да се изучи),засипват децата Ви. Имах познати,чиито бащи бяха военни или полицаи и строгия ред и дисциплина бяха неразделна част,от всичко което вършеха.След "Ст.Гр." всичко беше различно.Ако ще и за монахиня да учиш,след 8 дена скука,би излязла с "колеги" да видиш "що е то дискотека или нощен живот"...От там нататък нещата приключват.Цици,секс на "живо",безумно пияни,побойници(всички знаем за смъртния случай,надявам се). Отиваш чист като сълза,а за няколко месеца се превръщаш в катран...Колкото и да си наред с "първите 7 години",самата обстановка толкова те променя,че просто може да разбие представите ти за чест-подлост,добро-лошо,интелигентност и простотия.За мен това е като затворите-влизаш смешен джебчия,а излизаш научен на още сто престъпни навика. От друга страна,знам,че има и "диаманти в калта". Често това са хора,които дори и след завършване,нямат шанс за реализация... Просто не са били част от тълпата вечер,липсват им "мамините и татковите" познати,които биха им помогнали,ако се бяха сдушили с някоя "кифла",която се "шиба" сутринта на "Тройката" за една супа. С две думи-избора е много личен...Или си "прасе" или не си.Жал ми е само за подведените провинциални(а и "столични")родители,които смятат,че децата им записват Висше,заради образованието...Моя лична статистика е,че 65% от студентите желаят да се преместят в "Ст.Гр",само заради "жестоките купони". Всички,мисля,че сме чували за глобалната деморализация и желанието да бъдем държани в незнание.Мое мнение е,че ситуацията със "Ст.Гр." е предначертана доста отдавна и няма шанс за подобрение. Хора от "Строителния" цяла вечер изучават екстериора и интериора на поредната новоотворена "чалготека",а ученици от "Консерваторията" с джаз и оперно пеене,щракат с пръсти на поредната гостуваща поп-фолк "звезда". "Децата" на моменти не са виновни,за това,което се случва около тях.

#34 Vortep 03.03.2012 в 11:36:08

То "Валентина Петкова" "Абе хора, осъзнайте се, това, че не съм на 50г., не значи, че вие всичко знаете и само вие го знаете." Наистина Ви личи! :Р Понеже не съм завършил "бизнес администрация", не успях да разбера какво точно се опитвате да ни кажете, но ако "хейтъра" си е заслужил титлата чрез ника си, то Вие днес заслужихте тази тила съвсем честно! Награждаваме Ви послучай националния празник Съвсем между другото - Честит трети март на всички!

#39 No name 03.03.2012 в 13:15:27

Всички гравитирате около една теза, но всеки от собствената си камбанария. Просто се разделихте на млади и стари. А не трябва! И вместо да погледнете реално проблема се нападате. Маджести, младото поколение е ЧАСТ от обществото. Дори и в Студентски град. Там са децата на фрустрирани родители, разтоварващи емоциите си чрез домашно насилие, ракия и чалга. Там са децата и на комшиите, които редовно хвърлят боклука си през терасата. Колко по - добра версия могат да бъдат и колко от тях ще станат по-добра версия от родителите си? Единици. Г-це Петкова, плюете едно време, което не познавате, а само сте чували от родителите си, но изкривено от техните преживявания или просто набити клишета в главите им от медии и политици. И колкото и да го плюят, факт е, че тогава образованието и интелектуалното ниво в университетите беше на космически години от това, което днес наричате висшО. Дори и във така презряното от Вас ВТУ. Сега и патъците си да оставя във ВУЗ и да им плащам таксата и тях с диплома от там ще изнеса. Факт е, че имаше много по-добра дисциплина и контрол, които днес вие бихте нарекли диктатура. И не само в Студентски град, а и във всяко училище и предприятие. Права сте, че всичко е въпрос на самосъзнание, но в днешно време това е най-големия дефицит на българина. И като обобщение ще кажа само: Объркахме свободата със слободията. Научихме децата си, че имат права, но забравихме да ги научим, че имат задължения. И от това тепърва ще ни се стоварват на главата последствията от криво разбраната демокрация! Честит празник и си спомнете на днешния ден, че някога нашите прадеди са имали идеали за свобода, равенство и братство. И са умирали за тях!

#42 No name 03.03.2012 в 13:53:01

Маджести, не оспорвам тази твоя теза. Напротив, подкрепям те напълно. Само допълвам, че това трябва да важи за цялото общество т.е. и за родителите им. И тъй като си права за самосъзнанието, единственият ни изход са железни закони и контрол.

#44 No name 03.03.2012 в 15:14:10

Миле, почти съм сигурна, че натам сме тръгнали. Тъй като имаме лошия навик да се хвърляме от крайност в крайност. Някак си златната среда все ни убягва.

Новините

Най-четените