Изхранване по Черноморието

Здравейте, аз съм Херо Стоилов. Помните ли ме? Аз съм милионерът, който стана средна класа.

След дълги колебания тази година се реших да почивам в България, след като последните години пътувах редовно до Гърция. Признавам, родното Черноморие не ми е любимо. Причини за това много, но няма да ги обсъждам сега.

Изпращам този текст на Webcafe.bg с идеята да споделя с вас впечатленията си от "изхранването" на туристите конкретно в Созопол.

Така че карам направо към ресторантите, заведенията, караваните, топлите витрини, тенджерите с царевица и всякави други родни хигиенични и негиенични изобретения на техните собственици и персонал.

За да бъде ясно от началото, като виден представител на средната класа, разполагах и с подобен бюджет за почивка. Тоест не съм прекалявал, но и не съм се лишавал от нищо.

За начало искам да опиша най-общо типа заведения, които видях и посетих:

  • Заведения с добър интериор, чисто, добро обслужване, високи цени, добър вид на храната и... ужасно безвкусно
  • Ужасен интериор, ужасно обслужване, леко мръсно, скъпо и... безвкусна храна
  • Ужасен интериор, прилично обслужване, мръсно, прилични цени и прилична храна
  • Приличен интериор, добро обслужване, чисто, поносими цени и прилична храна

Това, което обединяваше всички тях, е, че над 90% имаха меню от 10-15 страници, включващо невероятно много ястия, което ме изуми, и нямаше нито едно, което да отговаря на представата ми за идеалното място за хапване и почивка.

Моето заведение е...

А именно, заведение с интериор, който има концепция - била тя по-модерна или по класическа, обзаведено не само с пари, но и с вкус. Заведение с добро обслужване и  "късо" меню, включващо няколко специалитета, които са истинската му реклама, защото се приготвят превъзходно и ти отиваш там, за да си хапнеш точно от тях.

Като допълнение към основното меню си представям и няколко "дневни" ястия, подходящи за времето, с ИСТИНСКИ пресни продукти от пазара - било то месо, риба, зеленчуци. В "моето" заведение ти поднасят вода, прясно изпечен хляб, някаква разядка още със сядането на масата.

Според мен това показва отношение на собствениците, което е изключително важно. Виненият лист трябва да бъде разнообразен и да включва, освен евтини български вина (предложени на 2-3 пъти по-висока цена) и качествени вина от България и света.

И накрая най-важното. Качествена и вкусна храна, приготвена с качествени  продукти, с необходимите добавки и подправки, с много любов от готвача и сервирана добре аранжирана и в хубави съдове. За това с удоволствие плащам и по-висока цена.

Може би ще ви се сторят много изискванията ми. Естествено, това е идеалният вариант. Основният проблем е, че за 10 дни не попаднах на място, което да покрива повече от 2-3 компонента от изискаванията ми. Стигнах дотам, че да чета в нета къде да отида да похапна.

Предполагам, че може и да има някое подобно място в Созопол, но аз не го открих. И това ме накра да си задам малко въпроси.

Защо така? Къде е проблемът? Защо не правим нещата като хората.

В собствениците, които не са подготвени за устойчив бизнес, мислят ден за ден, бърза печалба и не инвестират в ноу хау, персонал. Не са пътували, не са видяли. Мисля, че в огромна част от българите липсва отношение и любов в това, което правят. Странното е, че дори няма разлика дали това е собственият ти бизнес или работиш наемен труд. Пет за шест е формула.

Защо? Не мислят ли? Или всичко им е ясно, но не искат.

Пример. Толкова ли е трудно да се сетиш, че като поддържаш меню с 300 ястия, няма как нещата да се получават. Първо, като продукти, които няма как да съхраняваш в 2 хладилника, второ - откъм приготвяне, за което ти трябват не знам колко chef-ове.

Наистина не мога да разбера. Питам ви и вас дали знаете отговора.

И потребителите имаме вина

От друга страна си мисля, че вина имаме и ние, потребителите. Защото не предявяваме претенции за повече, защото огромна част се тъпчат безропотно с буламачите, които им се сервират, плащат си високата цена и си тръгват.

И най-вече, защото не приемаме храненето и храната като култура. А тя е култура, която ни липсва. Не се учим, не сме склонни да опитваме нови неща.

Питах се и какво е мястото на държавата. Как ни помага тя. Министърът с червените бузки и неговата вярна дружина, освен ПР акции и гняв срещу варената царевица по плажа и ол инклузива правят ли нещо, за да помогнат за развитието на "изхранването".

За по-високо качество на храна и обслужване, за по-добра квалификация на собственици и персонал, за по-големи права на потребителите.

Верният отговор е...

Май текстът стана много дълъг, а трябва да тръгвам на фитнес.

Този материал не слага под една шапка всички собственици на заведения и потребители.

За съжаление, не дава и отговори как да се оправят нещата, защото това може да стане само ако всички в процеса (собственици, държава) имат желание, потребност да се  подобри продукта и  работят това да се промени.

А след това ние да изискваме повече и да си плащаме с удоволствие и усмивка.

Това е.

Пишете под статията - трябва да се обсъждат тези неща. Защото каквото е отношението ни към храната, такова е отношението ни към повечето неща в нашата държава.

Ваш Херо, бивш милионер, сега средна класа.

#2 Uti 25.08.2011 в 10:33:44

Не го псувайте човека, прав е! За съжаление ресторантите в пълни с туристи места навсякъде по света са много често както ги описва. Напълно нормално е, когато разполагаш с нестихващ поток нови и нови клиенти, пет пари да не даваш за това, дали даден клиент ще се върне втори път.

#3 Антон 25.08.2011 в 10:36:09

Всичко е много точно описано.Храната е преди всичко безвкусна дори да е в нормално заведение и да не е на нормална цена. През всеки 1 ден от почивката ми и тази година и миналата не съм се връщал в заведение в което съм ял 1 път.

#4 MiaWallace 25.08.2011 в 10:42:48

Тази картинка не е типична само за Черноморието. Въобще смятам, че със заведения и конкретно ресторанти се занимават хора, които имат много бегли познания за този тип бизнес, който е изключително специфичен и е свързан с много труд, знания и желание. Менютата по 100 страници няма да ги коментирам изобщо, те директно ме отказват от поръчка, защото ми е ясно, че 90% от нещата почиват в мир във фризера може и от 6 месеца насам, може и повече. Покупката на продукти, съхранението и обработката им също е под всякаква критика, защото е важно да се пести, за да има по-голяма печалба

#5 imra 25.08.2011 в 10:56:20

Харесва ми статията ви - за мен важна част от почивката е хубавата храна и хубавото вино към нея. За жалост в столицата и други градове има като че ли повече концентрирани добри заведения отколкото по морето. А нали точно през почивката си сме сходни да се поглезим, да се отпуснем и да похарчим малко повече пари, но да похапнем добра и свежа (особено морска храна) на морето. Цените са там, храната уви - невинаги... Често по Черноморието съм си разваляла настроението точно заради лоша храна..определено има нужда от друго мислене на ресторантьорите там. За обстановката също ви подкрепям - често или прекалено битова или кичозна с претенции за лукс. Нека е семпла и със зеленина - прави най-добро впечатление. И за менютата: пак сте прав - изобщо добре сте формулирали изискванията към едно добро заведение. Случвало ми се е да се губя по 20 минути в огромни менюта - те само объркват и забавят избора на клиента. А относно поднасянето на разядки - може би е въпрос на култура в страната. В Гърция и Малта примерно опитът ми е такъв, но в Сърбия да кажем - изобщо и не можеше да става дума за нещо подобно - може да зависи и от претенцията на заведенията за лукс пък.. В Гърция след кризата разядките станаха също доста по-скромни Лично аз към момента си имам фаворит в Балчик: ресторант Корона - чудесна обстановка; премерено, но разнообразно и много вкусно меню, добро обслужване - препоръчвам го горещо на всеки. Добро впечатление ми направи и едно заведение на самия плаж на Градина: "Сляпата скарида" - за жалост нямаше никакви места, което също си говори своето . Макар на плажа - беше много чисто, спретнато и с хубав интериор, спретнати сервитьори и ухаеше много вкусно. А за заведение в Созопол четох преди дни препоръките на една блогърка (Ирина Купенска) за Di Valli: http://sunshine.collapse.bg/di-valli-%D1%81%D0%BE%D0%B7%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB/ малко дълго стана...

#6 MiaWallace 25.08.2011 в 11:00:29

Имра, много точен коментар. Единствено не мога да се съглася за Градина и всичките там заведения включително и въпросната Скарида. Възмутена съм, че от 40 места, където се поднасят алкохол и храна, нямаше едно със санитарен възел. И това през юли, когато сезонът е стартирал отдавна. На въпроса - Къде мога да ползвам ВС ти се усмихват и посочват морето. Е, мерси, аз повече там няма да стъпя.

#7 imra 25.08.2011 в 11:06:19

Може, MiaWallace - както казах, не успях да седна в Скаридата - просто ми направи силно впечатление. Сетих се за още едно вкусно и приятно заведение в Созопол - ресторант Аполония в Новия град. Но трябва да се сяда във вътрешната градина. Сервират като в Гърция: на хартиени покривки - след всеки клиент се хвърля старата и се слага нова Последно съм била обаче миналата година.

#11 bareta 25.08.2011 в 12:23:36

Привет на всички, относно заключението, че ние българите нямаме култура относно храната- абсолютно съм съгласна. Не говорим за традициите, а за съвременния ни бит - мизерия и високи цени. Работя в бранша и освен собствените си наблюдения, познавам и мнението на чуждестранните гости - не харесват храната ни, дори предпочитат румънската. И ДА- трябва да изказваме мнението си, белким и държавата се замисли за въвеждането на някакъв ред - писна ми от картофи по 5 лева пържени в гранясало олио!

#20 Hmmm 25.08.2011 в 13:28:30

Години наред ходим в Созопол и досега никога не сме имали проблеми с храната, защото ходим точно в три заведения: Панорама "Свети Иван" и "Ди Вали" в Стария град, и ресторантът на хотел "Парадайс Бей" на Буджака. Вярно е, че масово заведенията по морето са ужасни и като меню и като храна и като обслужване, но има и такива, в които да се храниш си е удоволствие.

#27 suicidal 25.08.2011 в 15:16:06

На Sulio Pulev му поднасям една "шопендерска" наденица, с комплимент за мазане - майонезена разядка с лек привкус на ананас, с който закусвах, и две превъзходни маслинени "шопендърски" кюфтенца. Да ти е вкусно, Sulio Pulev!

#28 Dexters Mother 25.08.2011 в 15:18:48

затова ни хранят с дюнери, гранясали храни и мазни манджи - защото нямаме никакви изисквания не може да не ти пука какво ядеш, от какво е приготвено и как е поднесено (за обслужване да не говорим). много е яко да караш кола за 150 000 лева и да седнеш да е намахаш с шкембе, мазна кавармичка или геврек, подаден ти от някой който не си е мил ръцете 2 дена. половината българи не знаят какво е песто, като чуят паста си представят сладкиш, а при думата канапе - дивана в хола. да не споменавам еднаквите менюта в заведенията - никакво въображение, старание или експеримент - само "класика"

#31 Оня Дето Го Трият 25.08.2011 в 15:53:11

Ми така е, щото всеки който се види в пари решава да ги инвестира в хотел или заведение. Как па на един новобогаташ не му хрумна да инвестира в нещо по-оригинално или прогресивно? Ако бяха в БГ Бил Гейтс и Стив Джобс щяха да са хитри кръчмари, а не компютърни милиардери!

#32 Блуждаещ читател 25.08.2011 в 15:55:48

При 3 месеца сезон, как да е по друг начин картинката?? За да има качества една кръчма трябва да има редовна клиентела. Един вид постоянно присъствие, кредитно досие на банкерски жаргон. А капанчета дето никнат преди сезона и септември ги разтурят могат да предложат само чревни изненади. Дюнера съвсем не е лоша храна. Аз си хапвам с кеф. Е малката подробност е, че знам един единствен майстор в града, който има пет ястия в менюто и само айрян и минерална вода. Арабина си има постоянна клиентела и я брани и ухажва с всички сили.

#36 kham 25.08.2011 в 19:23:32

"Мисля, че в огромна част от българите липсва отношение и любов в това, което правят. Странното е, че дори няма разлика дали това е собственият ти бизнес или работиш наемен труд. Пет за шест е формула." Херо, направо си ми взел думите от устата, за съжаление това което мислиш е така. То и в други страни в източна Европа имаше комунизъм и съветски ботуш, но такова нехайство към клиента и балкански хитрини само в българския манталитет така жестоко са се загнездили, вече 22 г откакто падна стената, ама на, вари го, печи го, все тая. А в Чехия, Словакия, Унгария, да не говорим за Хърватска и Словения въобще не е така, там си в Европа. Аз от 24 г живея в Холандия, с моето сем. ходя на ваканция в най-различни европейски държави и смея да твърдя, че в България нещата са много зле, за мое съжаление, защото ми е родина. Май на туриста, било той местен или не, все още се гледа като на самоходно портмоне = дай да му вземен парите и после да си гледа работата! Вероятно по тази причина западните туристи по бълг. черноморие намаляват с всяка година, хората си разказват впечатленията от ваканциите - на съседи, близки и приятели и тези от Б-я никой не са ласкави. Така тя става не особено предпочитана дестинация, никой не е луд да ходи на почивка за да се разочарова, след като има голям избор и може да отиде навсякъде. И така Б-я пак изпада до страна в която почиват българи, руснаци и по-незаможни от бившия 'блок' както бе по времето на соца, а който има средства свят голям - от Испания и Франция до Карибите, Бахамите и т.н. Дори Турция е по-предпочитана, там обслужването е по на ниво, а цените са значително по ниски от тези в Б-я. Едно е сигурно, така както се прави туризъм в Б-я, средновековен направо, няма да я докарат до никъде, не знам какво чудо трябва да стане за да уврат дървените глави на бълг. ресторантьори и да осъзнаят, че туристаът/клиентът е крал, така както е от край време на запад!

#37 Оня Дето Го Трият 25.08.2011 в 19:53:50

kham "...не знам какво чудо трябва да стане за да уврат дървените глави на бълг. ресторантьори и да осъзнаят, че туристаът/клиентът е крал..." Е за кво пък трябва да им увират главите? Я виж надолу по коментарите колко хора скачат като ужилени ако някой продума, че по нашто море обслужването е кофти.Поименно ли да ти ги цитирам коментиращите или сам ще си ги видиш? Щом има такива хора-патриоти, значи и такива заведения и хотели няма да останат без клиенти, така че за собствениците остава само да щракат доволно с пръсти и да си я карат както досега, че и по-зле.... За какво им е изобщо да подобряват нещо? Това че на други места залагат на качеството за туристическия бизнес са явно някакви глезотии само... на хейтъри като нас

#38 Искра 25.08.2011 в 20:21:07

Не виждам нищо ново казано в тази статия. Всички ние имаме различни вкусове, претенции и представи за това как трябва да изглежда едно място (пък и на морето). Имала съм "щастието" да попадна на какви ли не местенца - и хубави, издържани стилово и вкусово както и такива, на които никога повече не бих стъпила. Но да не забравяме, че почиващите (по морето) от по-големите градове са свикнали понякога и на по-голям лукс и комфорт, предлаган в големия град/столицаи не приемат по-битовото или местното. Вкусове различни, затова и места разнообразни . Истина е, че на много места се гледа печалбата , а не удовлетвореността на клиента, което е сигурен знак за по-голям шанс клиентът отново да предпочете заведението.

Новините

Най-четените