Тя изглеждаше една позабравена и излязла от употреба "дреха", която може да си намери място единствено в някой стар шкаф - или пък запазена само за болните и възрастните хора. Като изключим от възрастните дори Хю Хефнър, основателят на Playboy, който много отдавна не се е снимал по пижама между своите зайчета.
Но пижамата отново се върна и дори предизвика истински бум. Във Великобритания продажбите на спално бельо се увеличават постоянно, разкривайки статистика, която експертите тълкуват като знак за явление в световен мащаб.
Най-новите данни, съобщени днес от лондонския "Дейли Телеграф", сочат, че почти половината от жените (49 %) носят пижама, а същото правят и 35% от мъжете.
За сравнение - преди 10 години само една трета от мъжете и жените са носили редовно пижами. Промяната от миналото обаче е, че почитателите на пижамата не я слагат само за да спят с нея, а за да се разхождат с нея - не само в двора на къщата си.
Хората, които излизат в този вид навън, вече са толкова много, че Tesco, най-големата верига супермаркети, беше принудена да забрани на своите клиенти да идват да пазаруват по пижами, а доста училища са започнали да се оплакват, че много родители изпращат децата си във вид, в който "сякаш току-що са станали от леглото"...
Друга забележителна характеристика на новата тенденция е, че младите хора също са особено склонни да носят пижами - от тинейджърите до поколението между 20 и 35 години.
През последната година във Великобритания продажбите на женски пижами са се покачили 10%, като общият оборот е 385 млн. паунда (около 420 млн. евро), а продажбите на мъжки пижами - с 5 %, с оборот от 91 млн. паунда (около 110 млн. евро).
Има различни причина за тази тенденция. Една от тях е, че по време на кризата или поради други затруднения, хората прекарват повече време у дома и следователно желаят да се чувстват удобно в дрехите си - и тук на помощ идва пижамата.
Друга причина е, че, независимо от икономическите проблеми, много от нас прекарват все повече свободното си време, сърфирайки в Интернет, гледайки телевизия или играейки видео игри, а и все повече хора работят от вкъщи.
Трета причина е установена от Мамта Батия, психолог и автор в "Телеграф", според която "избoрът на пижамата за облекло е форма на бягство от реалността, бягство от външния свят, който става все по-хаотичен, сложен и плашещ." Това е и начин да внесеш малко спокойствие в живота си - "пижамата е еквивалент на топлата вана или лекия аромат на свещи", допълва изследователката.