Училището на частните уроци

Защо изпитите за езикови гимназии не са след 6-и клас, преди хлапетата да цамбурнат надълбоко в пубертета?

Въпроса задава моя приятелка, чиято дъщеря - отличничка и едно от т.нар. деца за пример, в седми клас стана неузнаваема. Вечно ядосана и твърдоглава тийнеджърка, която може да го играе дубльорка на момичето в рекламата на "Икеа" за здрава кухня.

Помните, нали - онази, в която девойката тряска с все сила вратичките на кухненските шкафове, когато родителите й не я пускат на море (в Слънчев бряг, както е в пълната реклама, от която впоследствие отпада изразът).

За подготовката на гневливката тази година за изпитите за езикови гимназии след 7 клас приятелката ми плащаше всеки месец 240 лева - 80 лева за четири учебни часа на седмица по подготовка по математика в група, и 160 лева за индивидуална подготовка по български език и литература заради удвояването на тази оценка от изпита. За 9 месеца подготовка (от септември до май) това прави общо 2160 лева.

Резултатите на девойката, излезли вчера, 4 юни, са 4.90 по математика и 5.15 по български език и литература.

От класа на момичето, който се състои от 25 деца, само 3 (!!!) - или 10.2%, не са се готвили с частни уроци за изпитите - на едното от тях родителите просто нямат никаква възможност да извадят пари за подготовка, другото просто няма нужда, защото се справя блестящо, а третото си остава в същото училище.

Сестра ми, завършила преди трийсетина години една от престижните езикови гимназии, не ходеше на частни уроци. За моето си кандидатстване преди двайсетина години аз посещавах една пенсионирана учителка по математика, чиято дарба да обяснява достъпно геометричните задачи я беше направила особено търсена в квартала.

Синът ми ходи на уроци по английски език и математика от втори клас, а вече е в пети. Тоест - едно перо в семейния бюджет винаги е "частни уроци". Ако върви така, следващите поколения най-вероятно ще ходят на училище просто за разнообразие - за да не висят във Фейсбук, а ще учат и получават образование тези, чиито родители могат да плащат за частни уроци.

Говорейки си с познати и приятели, които са в чужбина, не съм чула някое от децата им да е ходило на частни уроци, за да кандидатства в колеж, нито пък за друг тип училище. Реформата в училищното образование, започната от вицепремиера Даниел Вълчев по време на управлението на тройната коалиция, не ограничи частните уроци - този сив сектор на образованието, който генерира годишно приходи от поне няколко милиона, които не се отчитат и не се облагат.

Всъщност това не може да стане с постановление на МС или наредба, нито с промени в закон, а само с промяна в тестовата форма, по която се провежда външното оценяване и изпитите за гимназии. Защото сега има космическо разстояние между полуакадемичното ниво, на което изпитват децата ни, и качеството на преподаване в училище, както и претрупаните понятийно и съдържателно учебници, които така и не бяха пренаписани - въпреки заканите на бившия вече просветен министър Сергей Игнатов.

Понякога си мисля, че има някакъв таен сговор между издателства, просветно министерство и учители образованието ни нарочно да е такава високопарна главоблъсканица, за да има нужда от допълнително заплатени усилия за по-доброто му разбиране.

"Ама ти знаеш ли какви ниски заплати вземат учителите?", чувам. Знам. А вие знаете ли, че моята позната и хиляди други като нея работят допълнително - или теглят заеми, за да посрещнат разходите за тези уроци. Представете си, че имате две деца. Едва сте си поели въздух от частните уроци, абитуриентския бал, подготовката за университет на едното, и идва моментът да приготвите пари за номер 2.

Защо? Един от вероятните отговори е, че същите тези учители, които преподават уроците на частно, не си вършат работата по същия начин в училище на циничния принцип "За колкото ми плащат, за толкова ще работя".

За да ходят все повече и повече деца на частни уроци, значи, има нещо сбъркано - учебниците са лоши, учениците не учат, учителите не си вършат работата, родителите не оказват контрол.

Резултатите от националното външно оценяване за 4 клас показаха, че 26% от учениците не се справят с общообразователния минимум за тази учебна степен. Децата ни продължават да се затрудняват със задачи, които изискват разбиране и логично мислене. В бъдеще от МОН ще се опитат да разнообразят задачите така, че да ги провокират към... мислене.

В по-горните класове тези проблеми се разрастват и така стигаме до седми клас, след който една част от децата ще кандидатстват в заветните езикови гимназии. Тогава родителите с ужас установяват, че те са съвършено неподготвени, защото пропуските и незнанията им от предишните етапи на обучение са се наслоили и оформили сериозни празноти.

Най-голям спад е регистриран по български език и литература - сега са се справили 67% от учениците, а през 2012 г. делът им е бил 72.6%, всъщност са най-слабите резултати от 2007-а насам. Най-труден за учениците се е оказал въпросът, който изисква разбиране на текст и свободен отговор, най-лесни - тестовите въпроси с възможни отговори.

Според експертите от МОН продължава да личи механичното възпроизвеждане на знания - децата знаят наизуст алгоритми, правила и исторически събития, но изпитват трудности да разсъждават, да мислят логично, да се аргументират, да прилагат знания в друг контекст.

Тоест, папагалщината и зазубрянето на материала - този типичен за българското образование метод, продължава да властва от соца до ден днешен.

От министерството смятат, че решението за тези повече от една четвърт от учениците, които не са покрили общообразователния минимум, е в индивидуалната работа с всеки от тях. И кой ще я води тази индивидуална работа? Родителите, за голяма част от които този ангажимент е непосилен - работят по цял ден, или не разбират учебния материал, или пак опираме до... частните уроци. В случай че не могат да ги плащат, децата им ще останат неграмотни, а по-късно и изхвърлени от образователната система. При това без да имат никаква вина.

Сред тях със сигурност има и деца с редки дарби и уникални възможности, но българското образование ги отхвърля и вместо да ги развият, те си остават илитерати. В XXI век, в страна, член на ЕС, държавата не прави никакви усилия, за да подпомогне не с пари, а с допълнителни занятия децата, които са имали нещастието да се родят в бедни семейства и няма как да учат "на частно".

Изключения, разбира се, има, защото винаги има деца със силна воля и амбиция, които им помагат да надмогнат средата си.

Но не е ли парадоксално, че некачественото българско образование все повече става достъпно единствено за... платежоспособните.

#4 Оня Дето Го Трият 05.06.2013 в 11:13:15

Специалиста Бойчев Така е, Бойчев, имаш пълно право точно ти да се оплакваш от образованието и капитализма. Бургаския ти свободен университет е жив пример - хем нищо не си научил, хем скъпо. Ама пък си "специалиста Бойчев" днес

#6 паяка 05.06.2013 в 12:13:19

"една пенсионирана учителка по математика, чиято дарба да обяснява достъпно геометричните задачи" - много тъпо изречение, вероятно родено в главата на хуманитарист.

#8 mima 05.06.2013 в 13:19:18

Не виждам абсолютно никаква драма в това да има частни учители и уроци. Има една основна училищна база, за която е добре да се работи да става по-добра и от там насетне всеки има право да влага допълнително средства в образованието си или това на децата си. Не разбирам драмата и желанието на някои да уеднаквят всички деца и възможностите им. Ако родителите имат възможност е съвсем в реда на нещата да потърсят професионалисти, които да помогнат на децата им, ако изостават или да работят с тях извън учебния материал и да им помогнат да развият талантите си. Не сме еднакви - едни го могат, а други не.

#10 Оня Дето Го Трият 05.06.2013 в 13:43:59

Специалиста Бойчев Я излез на дъската да те изпитаме за капитализма. Абе как става така, че и тоя път частното (учители работещи за себе си и родители плащащи свои пари) е пак по-добро и по-качествено от държавното (учители заплатени от държавата и деца вейнати в общия кюп) ? Май човек като има личен интерес по-добре си гледа работите - по-добре преподава и по-добре си учи уроците.... Я да чуем какво ще препоръча специалиста Бойчев на капитализма?

#11 Pencho 05.06.2013 в 16:32:06

Към Геренова, но и не само. Точно това е проблемът с образователната ни система. Всички седнали да плюят учителите. Ама, видите ли, те били некачествени хора. Ама те не вършели нищо, само влизали в час и си изпявали уроците. Ама те имали огромни ваканции. Ама те били длъжни да възпитават дечицата, едва ли не за това им се плащало. Не, не им се плаща за това, уважаеми дами и господа. Възпитанието на децата си е наше задължение, на родителите. И това, че децата ни, вместо да учат, скитат по улиците, пушат, пият и се друсат, си е наш проблем - на родителите и на цялото ни общество. Не на учителите. Защото на тях не им се плаща да бъдат полицаи и пъдари. Има учители, които приемат присърце каузата да възпитават учениците си; има и такива, които не го правят - въпрос на личен избор, на възможности и на нерви, а не на задължение. Спомняте ли си какво се случи по време на голямата стачка. Никой не ги подкрепи. Нито една прослойка от палячовския ни народ не излезе в подкрепа на учителите. Учителите, които векове наред са поддържали жив българския дух. Получиха само храчки отвсякъде. Така че който смята, че учителите са некачествени хора, първо да погледне себе си. Защото нито учителите, нито лекарите, нито политиците ни са някакви присадени отвън хора. Всички те са част от загнилото ни общество. ------ И още няколко бележки: Не можело да се уволни учител. Явно уважаемата дама е доста далеч от нещата в системата. Напротив, може и то много лесно. Защото именно учителите са сред хората, които имат най-малки възможности да се възпротивят на подобно действие. Не можело да им се направи забележка. Ха-ха. Че то е ежедневие ученици и родители да бият учители, уважаемата седнала да говори за забележки. Вие въобще като ги пишете тези работи, мислите ли преди това или? По въпроса да се махнели тези, които не си вършели работата (има такива, разбира се - както навсякъде), и да бъдели назначени други. И откъде да дойдат тези други по-добри? За 400-500 лева заплата. Вие, уважаема Геренова, пък и всички тук, наясно ли сте, че няма млади и образовани хора, които да искат да станат учители? Наясно ли сте, че почти не останаха мъже учители в системата, понеже за "модерното" ни общество мъж учител е равносилно на тотално пропаднал тип, който нищо друго не може да прави? Няма как да сте наясно. Защото си личи, че за голяма част от нашето общество учител се е превърнално в мръсна дума и синоним на безхаберник и втора ръка човек. Благодаря за вниманието.

#15 Pencho 05.06.2013 в 17:20:11

Геренова, аз също съм бил учител. И?

#18 паяка 05.06.2013 в 18:18:47

"организирани от държавата извънкласови занимания" извънкласни, се казва, претендиращия за грамотност.

#19 паяка 05.06.2013 в 18:28:23

6 паяка | 05.06.201312:13 "една пенсионирана учителка по математика, чиято дарба да обяснява достъпно геометричните задачи" - много тъпо изречение, вероятно родено в главата на хуманитарист. оценка+1 -5 Хахаха, до сега 5 минуса, след малко ще са може би 15, но това не променя безумността на "достъпното обясняване на геометричните задачи". Боравенето с теореми и логика изключва априори преразказването им на бебешки език.

#23 mima 05.06.2013 в 19:40:03

Паяче, първо да уточня, че не съм писала минуси (нито плюсове) и после изречението може и да е от филолог, но наистина има разлика от учител до учител. В повечето училища теоремите се сервират наготово и не се доказват, оттам учениците са длъжни да ги наизустят, а това е доста вредно откъм развитие на логиката. А специално за геометрията е важно да се използва и визуалното възприятие, но има даскали които "забуквят" на АВС, не се стараят да задържат вниманието на учениците и съответно математиката остава мистерия. Все пак това не са университетски преподаватели, а педагози, които са длъжни да развият усет и отношение към децата. Последните две години от гимназията и първите две от университета давах частни уроци по математика и мога да потвърдя, че е много трудно да предадеш знание на някой друг. За да си сигурен в успеха трябва постоянно да го следиш в очите и да търсиш сигнали за мозъчна активност. И ако не стане по един начин, обясняваш по друг, измисляш примери, правиш се на маймуна - но все пак за това ми плащаха...

#24 Оня Дето Го Трият 05.06.2013 в 19:58:16

Е точно специалиста Бойчев, кадър на реномирания Бургаски свободен, нарича другите недоучили калинки Специалисте Бойчев, остави това, ами сглоби някакъв отговор на коментар 10 по въпросите за капитализма.....ако можеш разбира се. Ако не можеш, ще приемем, че е поради червената ти душа и престижната диплома от......БСУ

#27 Оня Дето Го Трият 05.06.2013 в 21:17:53

Мануела Въобще не искам образованието да е частно, даже напротив. Само обичам да задавам неудобни въпроси на хора, за които даже като се спънат на улицата капитализма им е крив.....или глобализацията, или световните пазари... А специалиста Бойчев от БСУ е мой идол, трудно ми е да го пропусна като дърдори глупости

#29 hidden_in_the_shadows 05.06.2013 в 21:50:18

@Бойчо, надяжам се да схванев, защо се обръщам към теб. Много жалки аргументи колега(капитализма), по-малкият ми брат завърши 2011. На матурата по математика изкара 100 от 100 точки, по БЕЛ имаше 5.81 (нямам идея това колко точки е). Баща ми е малко консервативен и пари за уроци никога не са се давали (освен за езици, но това е друга тема). Сега въпроса какъв е - брат му е вундеркинд или е обикновенно момче учещо си учебниците? В България кандидатства в 3 ВУЗ-а и в трите го приеха по първо желание, отново без уроци. Единствените разходи бяха около 300 лева - за изпитна такса, за сборници(да си решава вкъщи на дивана) и път. Цифрата я знам защото аз съм го финансирал. И сега отново - брат ми е вундеркинд или е обикновенно момче учещо си учебниците ? Понеже съм забелязал, че в нета хората нямат простата култура да отговарят на зададен въпрос, ще питам пак: по-малкият ми брат е вундеркинд или нормален ученик? Всичките олигофрени (деца и родители) който оправдават собствения си мързел с системата, са чисто и просто едни малки смешни лайна. Дечицата ви ходят на частни уроци, защото там бабичката им седи над глава да учат. Те не могат да го направят това вкъщи, само и единствено защото са мекотели и нямат воля (ще влязат във феисбукито, във тумблр, порнхъб и т.н.). Знаете ли кое е най-жалко ? Най-жалкото е, че хората не разбират, дори този ми коментар ще остане неразбран точно от тези родители на мекотели... И един съвет - стягайте си портмонетата, защото трябват яко частни уроци, и по физическо възпитание, и по приложна анатомия ;)

#32 hidden_in_the_shadows 06.06.2013 в 02:35:10

Повторението е с надежда кретените като видят въпроса да отговорят, вместо да скимтят разни други ненужни неща. Явно не се получава ;) Айде със здраве, и какво очаквате от това образование след като произвежда олигофрени неспособни да водят нормална дискусия (Въпрос => Отговор), вместо това предпочитащи (Въпрос=> Въпрос с нападка вметната между другото). Ама май не е образованието виновно, по-скоро сте виновни вие, кретени. Въобще не си прави труда да ми отговаряш, ясно ми е колко ти е капацитета, кретен.

#33 hidden_in_the_shadows 06.06.2013 в 02:42:39

@Дракон, Ами таксата беше нещо от сорта на 50тина лева, пътя в посока 20, нощувка и храна още 40, сборниците по 15 на парче. Все тая де. Какво си мислиш, че доказваш? Казал съм го ясно: 1) Може да се постигне без частни уроци, но трябва индивида да притежава качества като самоконтрол, трудолюбие(ученолюбие), много желание и хъс. И МОЖЕ. или 2) Братчето ми е вундеркинд. Не го смятам за блестящ ум, следователно съм по-склонен да вярвам, че просто се изисква клъстър от качества. И поради липсата на тези качества у децата, родителите си мислят, че частните уроци така и така... Дори се стига до дебилизми от сорта на - учителите не учат децата нарочно, за да могат да им преподават частни уроци. Пък за УНСС-то той кандидатства с предмет икономика, който не се изучава в СОУ. Така де, научи го от сборници, с малко усилие и желание. >>"който в гимназията не бяхме взели. Което е проблем. " Щом той успя, да го приемат със кандидатстудентски по предмет който никога не беше изучавал, все си мисля, че и другите биха могли. Естествено по-лесно е да се скимти, че няма как и трябва тато да кихне..

#35 explorer 06.06.2013 в 10:00:45

Много интересна статия. И аз имам син в 5-ти клас, не ходи на уроци и има само 6-ци. По интересното е друго, понеже майка му е преподавател в гимназия и имам що годе идея и за двете страни, как родители, които не могат да се оправят с учебния материал за 7-и клас, са тръгнали да оправят образователната система? Колцина си дават сметка, че на мнозинството от съвремнните деца, не им се отказва нищо, не са били подлагани никога на дисциплина и родителите им не се занимават с тях. При това положение учителите трябва да са нещо като Лара Крофт или Джеймс Бонд за да успеят само да привекат вниманието на учениците. А файдата от частните уроци е, че просто децата са изолирани 1 на 1 с преподавателя. При повече от едно дете, ефекта от уроците намалява експоненциално на бройката.

Новините

Най-четените