Бъдещето на планетата е в ръцете на децата ни - така обичаме да си казваме. Знаем, че възпитанието, което им дадем за околната среда, ще определи света, в който ще живеем едва след няколко години.
Само че, когато дойде време теорията да се превърне в практика, редовно идват извиненията, а огромна част от тях са само предлог, с който екологичното образование да се заобиколи.
Къде е истината в процеса по обучение за опазване на околната среда разгадават директорите от Управителния екип на училище "Дени Дидрò": Ива Георгиева, Ани Чифлигарска и Лида Милкова.
"Зелени заедно"...
...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Заедно те развенчават четири от най-популярните митове за допирните точки между училището и екологията. А от отговорите им ще се убедите колко самородна е всъщност връзката между децата и природата.
Мит 1: Не е приложимо в учебната програма
"Това са по-скоро оправдания, а не реалност", смята Ива Георгиева, Директор Учебна катедра Чужди Езици и Ученическа подкрепа и член на Управителния екип на училище "Дени Дидрò", която в работата си с ученици отдавна е забелязала, че екологията не е чужда за децата. Природните катаклизми и климатичните промени сами повдигат въпросите по темата, провокирайки интереса на децата към глобалното затопляне.
"Обучението за опазване на околната среда трябва да бъде неизменна част от образованието на децата от най-ранна възраст. В училище "Дени Дидрò" много вярваме, че това е пътят и че чрез нашите ученици тази нагласа ще се мултиплицира. Толкова е лесно. Случва се на ежедневна база. Във всеки час, във всяко междучасие. Било то чрез дискусии, чрез наблюдение, чрез личен пример", обяснява Ива Георгиева.
Докато за обучаващите се деца, преди едно или две поколения, разговорите за опазване на околната среда звучаха абстрактно, днешните подрастващи са по-предразположени към подобен тип уроци. А това изисква учебна програма, която да удовлетворява настоящите им нужди за знания.
"Все още витае нагласата, че нищо не зависи от нас и ние "не можем да се борим срещу природата". Грешка! И слава Богу, все повече хора започват да се "пробуждат" и да виждат, че всъщност промяната е в нашите ръце. В ръцете на децата ни и поколенията напред", убедена е Ива Георгиева.
Мит 2: На учениците не им е интересно
За всяко дете е естествено да проявява любопитство към заобикалящия го свят, а природата и явленията в нея не правят изключение, на мнение е Ани Чифлигарска, Директор Учебна катедра Начален етап и изкуства и член на Управителния екип в училище "Дени Дидрò".
"Всеки е виждал как греят очите на малко дете, което наблюдава калинка, кацнала на ръчичката му, каква радост предизвиква снеговалежът, как обичат да се цапат в локвите...Това желание да научат повече за околната среда и да я изследват не намалява в училищна възраст, даже напротив - нараства", разказва Ани Чифлигарска.
Тя добавя, че в процеса на обучение в училище децата започват да осъзнават връзките между природата и човека, задават все повече въпроси и искат да научат повече и повече.
В училище "Дени Дидрò" ежедневно природата е вплетена като елемент към учебните предмети. В часовете по изкуства наблюдават растенията под микроскоп и след това ги рисуват, създават книжки и проекти. Изследват как водата влияе на тялото ни, когато останем по-дълго в басейна. И по този начин в тях се ражда желанието да опазват природата, да пестят вода и да не използват пластмаса.
"Как разбираме, че това наистина е интересно за тях? Много лесно. Те разказват с ентусиазъм на всеки учител в междучасието какво са научили за околната среда и как се грижат ежедневно за нейното опазване. Много често ставаме свидетели и на интересни разговори по тези теми между самите децата. Наша роля е да държим този пламък жив, да го развиваме и насочваме в правилна посока - грижа към природата", вярва Ани Чифлигарска.
Мит 3: Не е приложено в реалния живот
Тъй като училище "Дени Дидрò" е разположено сред природата, Директорът Учебна катедра Спорт, музикално и танцово изкуство и член на Управителния екип Лида Милкова е забелязала от личен опит как една разходка навън може да повиши социалната ангажираност сред децата. Учениците се учат как да опазват околната среда и да уважават природата, намалявайки вредите си върху нея.
"Често децата споделят у дома какво са научили за екологичните практики. Нашите ученици вече изхвърлят боклука разделно и разбират причините за това. По време на учебните занимания ползват бутилки за многократна употреба, в които наливат питейна вода. Децата също знаят, че преди да се построи училището, на този парцел е имало дървета, които са преместени и грижливо пренесени обратно след приключване на строителните дейности", споделя Лида Милкова.
За преподавателя осъзнаването на връзката между екологично чистата среда и хората е основата, която ще създаде последователност при трупането на знания. Една игра на чист въздух или спортно събитие може да поощри детското любопитство и да съдейства при изграждането на умения, от които цялото общество ще има полза.
"Истинско щастие е да виждаме греещите детски очи, играещи и въвлечени в изследователска дейност или слушащи поучителните ни разкази. Нека не забравяме, че именно този блясък създава любов и уважение към заобикалящата среда и стремеж към опазването ѝ", казва Лида Милкова.
Мит 4: Изисква много усилия и голяма инвестиция
След казаното дотук и директорите на училище "Дени Дидрò" са единодушни, че инициативите по обучение за опазване на околната среда са само въпрос на желание.
"Като пример мога да дам това, което правим ние в училище "Дени Дидрò". Във всички коридори имаме поставени кошчета за разделно изхвърляне на отпадък. Те не трябва да бъдат специални, достатъчно е единствено да бъдат обозначени. Когато децата си мият ръцете, им напомняме, че е важно да спират водата докато ги сапунисват, и също докато си мият зъбите вкъщи", споделя Ива Георгиева.
Тя припомня, че подобни действия не само не изискват ресурс, а и спестяват такъв. Децата виждат и как се събира дъждовна вода, която после се използва за поливане на растенията.
В училището също изключват осветлението, когато нямат нужда от него. В часовете по изобразително изкуство използват рециклирани материали, като тези дребни навици са предразположили много малчугани да "правят забележки" на родителите си за неекологичния им начин на живот.
"В училище преподавателят придава сърце и смисъл на учебния материал. Възрастните показват на децата природата. Необходимо е те да им предоставят възможност да изпитат "чувство на учудване". Учудването може да бъде основата за родство и грижа към природата", допълва Лида Милкова.
"За изпълнението на всяка инициатива водещ компонент е желанието. То има свойството да се превръща в "двигател", да надхвърля очаквания и да сбъдва мечти", убедена е тя.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.