Възможно ли е напоследък влошеното ви здраве и тонус да не се дължат на настинки и грип а на... непрекъснато звучащите коледни песни? Ако вече сте успели да обиколите за малко по-дълго време магазините, със сигурност сте установили, че коледната музика, която се лее отвсякъде, е меко казано досадна.
Дали обаче има научно и психологическо обяснение да се дразните на двадесетия път, в който чувате "Jingle Bells" или "All I want for Chrismas"?
Учудващо или не, такова обяснение има, поне според британска клинична психоложка на име Линда Блеър. Още през октомври, докато пазарува в близкия до дома си магазин, тя с изненада установява, че от тонколоните звучи коледна песен. Това я кара да се замисли как се чувстват хората, които работят в този магазин или прекарват там по-дълго време в избиране на покупките си.
Блеър започва да се интересува по-сериозно от тази тема и открива много изследвания за това как влияе музиката, която слушаме, на нашите решения, покупки и усещания.
Тя не е първата, която стига до извода, че мелодиите, които пуска персоналът в даден магазин, оказват въздействие върху пазаруващите в него. Когато музиката е правилно подбрана и правилно съобразена с клиентелата, това подтиква хората да купуват повече.
Ако пускате класическа музика във винен магазин - продажбите се увеличават. Ако пускате романтична музика в цветарски магазин - продажбите се увеличават.
Толкова е просто - в основата стои правилното напасване с вкуса на потребителя. Въпросът е, че мозъкът възприема и обработва музиката емоционално, а не рационално. Човек винаги реагира емоционално на дадена мелодия, защото я свързва с натрупани спомени. А от всички видове музика, коледната може би предизвиква едни от най-силните реакции в това отношение.
Да чуваш коледни песни отново и отново по своята същност не би трябвало да е неприятно - в крайна сметка свързваме празниците с положителни изживявания. Освен това сме устроени така, че да ни харесва да чуваме определени звуци и мелодии отново и отново. Повторенията ни карат наистина да се заслушаме, да възприемем музиката, а не просто да чуваме набор от ноти.
Проблемът е, че идва момент на пресищане.
Започвате да слушате дадена песен и тя ви харесва все повече и повече, докато в един момент достига връхната си точка, а от там връщане назад няма. Колкото по-сложна е дадена мелодия, толкова повече слушания ще можете да издържите. А повечето коледни песни не са особено сложни.
В такъв случай колко слушания на коледни песни можем да издържим? На това няма категоричен отговор, но едно е сигурно - ако чувате дадена песен по над 20 пъти на ден, няма как да не ви писне.
Учудващо, но повечето собственици на магазини и диджеи са наясно с това. Те смятат, че има причини хората да намират коледната музика за досадна, но по-важното е, че повечето я свързват с позитивно и празнично настроение настроение.
Мнозинството държи да звучи коледна музика, когато й дойде сезонът.
Това, което дразни слушателите, е едни и същи десет песни да се въртят отново и отново без никакво разнообразие. Въпреки че експериментът въобще да не се пускат коледни песни и как това ще се отрази на нервите на аудиторията изглежда интересен...