Домейнът ".com" си остава най-популярният в интернет, с над 115 милиона .com домейни, регистрирани в световен мащаб, които представляват около 42% от всички уеб адреси. Но 30 години след появата му, много хора започват да се питат дали той ще може да удържа още дълго доминантното си положение.
Първоначално лансиран от американското Министерство на отбраната - през същата година като Live Aid и излизането на първия филм от поредицата "Завръщане в бъдещето" - ".com" първоначално е бил замислен като интернет обозначение за "комерсиални организации".
Технологичната фирма Symbolics регистрира първия дот-ком домейн, symbolics.com, на 15 март 1985 г. Домейнът впоследствие е купен от XF.com през 2009 г. и остава най-старият съществуващ регистриран дот-ком домейн онлайн.
Той не е бил точно пазарен хит - първоначално броят компании, запазили такъв, е бил доста ограничен
Първи, логично, са се заинтересували от него технологичните фирми, като Intel и Siemens в средата и края на 80-те години.
Към 1997 г. обаче вече е регистрирано милионното ".com" име на домейн, и Интернет бумът вече набира скорост. Връзката с комерсиалните организации се губи, когато ".com", ".net" и ".org" домейните стават достъпни за неограничена регистрация в средата на 90-те години.
Междувременно Интернет бързо еволюира от неизвестен феномен, използван предимно от учени и представители на научните и академичните среди до глобален канал за комуникация, търговия и споделяне на информация, без който малцина могат да си представят живота занапред.
В момента ".com" уебсайтове биват посещавани милиарди пъти дневно. Милиони предприемачи са изградили бизнеса си онлайн с ".com", а най-големите имена в бранша брандират компаниите си с дот-ком адреси. Някои считат, че .com разширението е почти синоним на Интернет.
"Дот-ком е нещо повече от просто адрес. Той е глобално признат и уважаван бранд сам по себе си, на който всеки голям глобален бранд, включително всички компании в списъка Fortune 500, е поверил онлайн присъствието си," твърди Джим Бидзос, председател на борда, президент и изпълнителен директор на VeriSign, основния оператор на регистъра на .com домейните.
През изминалите 30 години, доста от късите и удобни .com домейни вече са запазени отдавна
С над 115 млн. "дот-ком" домейни вече заети от съществуващи уебсайтове или инвеститори, за потребителите и компаниите може да се окаже сериозно предизвикателство да се сдобият с желаното от тях .com име на домейн, освен ако имат доста дълбоки джобове.
Една от тактиките, които фирмите използват, за да преодолеят това, е да съчетават .com разширението с национален код за домейн, като avon.uk.com или activia.us.com - макар че според някои анализатори това е недостатъчно елегантно решение.
Като отговор на проблема с достъпността на адреси, регулаторът на Интернет индустрията ICANN ("международна корпорация за интернет имена и интернет адреси") се зае да реорганизира Интернет чрез въвеждането на над 1000 нови разширения на уеб адреси, известни като домейни от най-високо ниво (TLD).
Например компаниите от хранителния бранш или занимаващите се с търговия с напитки могат да се снабдят със собствени ".bar" и ".rest" домейни, а тези в дизайн бранша скоро ще могат да си купят домейн, завършващ на ".design".
Някои от новите TLD добавят и допълнителни функции като предстоящия домейн ".tickets", който ще осигурява на потребителите гаранция, че купуват реални билети от официален източник.
Целта на въвеждането на тези нови домейни е не само да се освободи повече място в Интернет, но и да бъде насърчена по-голяма конкуренция и да се осигури по-голям избор на потребителите. В някои случаи е имало ожесточени наддавания за огромни суми за конкретни домейни от най-високо ниво. TLD домейнът .tech например бе продаден за $6.8 млн. през септември 2014.
Колко години още остават, докато ".com" домейнът стане просто "един от многото"?
Въпреки че възприемането на тези нови домейни все още е в зората си, броят им нараства и се очаква да се увеличи, когато информацията за съществуването им достигне да повече хора. Някои специалисти по домейн имена предсказват, че ".com" домейнът ще изгуби доминацията си още през 2020 г.
"Промяната с Интернет е фундаментална и вълнуваща. Все едно през последните 30 години е било достъпно само едно питие - вода, а сега изведнъж има сокове от екзотични плодове, шампанско и сингъл малц," казва Бен Крофърд, изпълнителен директор на компанията за регистриране на домейни CentralNIC.
"Много от "основните потребители" на ".com" вече излизат самостоятелно на този пазар, не само със собствен 'дот-бранд' домейни от най-високо ниво като ".google", ".youtube" и ".amazon", но и с домейни от високо ниво като ".app" и ".buy".
VeriSign все пак продължават да вярват, че появата на нови TLD няма да спре растежа на ".com" домейна. Общият брой възможни ".com" имена на домейни е 10 на 98 степен, твърдят от регистратора, така че има предостатъчно възможности да регистриране на оригинални имена на домейни, завършващи на ".com".
За какво да мислите, когато избирате следващия си домейн
Марк Уестън, партньор в юридическата фирма Matthew Arnold & Baldwin, коментира, че компаниите, които се стремят да популяризират новата си компания с перфектно име на домейн, трябва да мислят пазарно и да проучат предварително дали избраният от тях домейн вече съществува и дали те имат правото да го използват.
Той препоръчва и избор на домейн, който е къс, простичък и лесно произносим. По-късите имена на домейни, които са и по-лесни за запомняне, като цяло са по-ценни, защото е по-вероятно да привличат Интернет трафик, пояснява той.
"Домейните остават основната връзка между онлайн и офлайн света дори 30 години след появата си. Като въплъщение на брандовете и нов тип интелектуална собственост, ценността на подходящото име на домейн е безспорна, и е решаваща за защитата и успешната употреба на вашия бранд."