Точно преди 10 години Twitter създаде малка революция в социалните мрежи. С един единствен символ, взет на заем като идея от някогашните чат-канали в IRC.
Диезът или # е опция за филтриране на туитовете от потребителите, което направи дискусиите около конкретни теми и поставянето на информация в контекст изключително лесно, отличимо и активно.
Ето как изглежда първият туит с хаштаг:
"Какво мислите за използването на # (диез) за групи. Например #barcamp"
how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?
— ⌗ChrisMessina (@chrismessina) August 23, 2007
Десет години по-късно хаштагът вече не е просто поредната техническа опция. Той се използва над 125 милиона пъти ежедневно. Хаштаговете на Арабската революция се превърнаха в политически интрумент. Рубриката с Trending Topics в Twitter, която автоматично събира най-популярните хаштагове, заглавия или имена за последния час, е "хрониката" на социалната мрежа - от последните новини за Доналд Тръмп до #WednesdayWisdom с мъдростите на деня в 140 символа.
От протестната кампания #ДАНСwithme срещу #КОЙ, до абсурдните реплики на #съседнатамаса или крадените #SiromahovFacts, през #мачкайГришо и #продължаваменапред, от "предприемчивите" #бгстартъпидеи и всеприложимото #lo6omie, българската Twitter-сфера също има свой хаштаг-фолклор.
Ето някои от най-известните хаштагове, които през последните години маркираха емблематични събития, кампании и спорове, обсъждани от милиони потребители в Twitter.
#TheDress или "Какъв цвят е тази рокля"?
Дали е синя с черни райета или е бяла със златисто? Две години по-късно споровете за Роклята продължават. Всичко започва с една снимка и две приятелки, които не могат да постигнат съгласие какъв е цветът на роклята. Дебатът, в който взимат участие дори звезди като Тейлър Суифт и Ана Кендрик, достига невероятни размери.
Хаштагът успя да прерасне в научен експеримент, който демонстрира как различните хора виждат цветовете.
#IceBucketChallange - предизвикателството на "Ледената кофа"
Предизвикателството от 2014 г. се състои в това да се залееш с кофа ледена вода, а след това да качиш клипа и да предизвикаш приятелите си да направят същото, след което да дарят пари за борба с амиотрофичната латерална склероза (болестта на Лу Гериг).
Бившият капитан на бейзболния отбор на Бостънския университет Пийт Фрейтс, който също е болен от ALS, първи разпространява видео с предизвикателството и оттам то се става популярно.
Инициативата набира повече от 1 милион паунда и успява да финансира откриването на нов ген, който може да забави развитието на латералната склероза.
#HeForShe - борбата за равенство между половете
HeForShe е инициатива на ООН, която се бори за равноправие между половете, която стартира през 2014-а. Кампанията е силно подкрепяна от актрисата Ема Уотсън и нейният британски колега Саймън Пег.
Gender equality not only liberates women but also men from prescribed gender stereotypes. #heforshe
— Emma Watson (@EmmaWatson) August 18, 2014
Инициативата има за цел да помогне на мъжете да проявят повече разбиране и съпричастност и да сложат край на неравенството, с което много жени по света се сблъскват. Целта е да се покаже как равенството между половете може да повлияе положително на политическия и социален живот.
Много хора използват хаштага, за да разкажат своите собствени битки с дискриминацията. Въпреки това към кампанията има и немалко критики, особено към Ема Уотсън, заради изместването на акцента от половото равенство към жените, лицемерие и неразбиране на феминизма.
#BlackLivesMatter
Хаштагът BlackLivesMatter се появява в Twitter през 2012-а след убийството на чернокожия 17-годишен Трейвън Мартин. #BlackLivesMatter е създаден като отговор на расизма и има за цел да обедини хората около призива за по-справедливо отношение на властите спрямо чернокожите. В момента хаштагът се е превърнал в инициатива със собствен онлайн форум и благотворителна фондация.
Support local organizers today https://t.co/5EriCohJzc #BlackLivesMatter pic.twitter.com/vj7AHhxDU5
— Black Lives Matter (@Blklivesmatter) August 21, 2017
#JeSuisCharlie и #JeSuisParis
JeSuisCharlie е слоган, създаден от френския художествен директор Жоаким Ронсен в отговор на атаката от 7 януари 2015-а в редакцията на хумористичното издание "Charlie Hebdo", при която бяха убити 11 карикатуристи, а други 11 бяха ранени. Ронсен казва, че хаштагът му е хрумнал, защото не е имал други думи, с които да реагира на случилото се.
На 13 ноември същата година са извършени нови шест терористични нападения със 128 загинали. Тогава в отговор на атаките се появява и #JeSuisParis - напомняне за "Charlie Hebdo" и символ на съпричастност към парижани.
Our thoughts and prayers with Paris right now. Stay safe! 😔🙏🙏🙏 #PrayForParis #JeSuisParis pic.twitter.com/I693D1pj4S
— Fifty Shades Darker (@FiftyShadesAS) November 13, 2015