Самоубийствата не са тема, подходящи за шеги, а един от най-добре платените YouTube-влогъри разбра това по възможно най-шумният начин.
Запознайте се с Логън Пол – може би най-мразеният човек в интернет от началото на 2018-а. Причината за това е видео, заснето при неговото посещение в т.нар. "гора на самоубийствата" в Япония, което след това Пол монтира и качва в своя YouTube канала. За него са абонирани над 15 милиона души.
Във видеото се виждат кадри с мъртвото тяло на човек, обесен в гората. Кадри, които влогърът умишлено е оставил вътре.
Видеото доведе до цунами от обвинения и обиди срещу Пол, както и от недоволство към самата платформа YouTube. Много от потребителите не смятат, че мерките, които са взети срещу влогъра, са достатъчни, а неговото извинение не смекчи възмущението и гнева от видеото.
Така, макар и с известно закъснение, от YouTube обявиха, че временно спират работата по оригиналните си проекти, в които популярният влогър има участие.
„Открихме мъртво тяло в японската гора на самоубийствата“
Това е името на видеото, което Логън Пол качва в YouTube на 31 декември 2017 г. В него 22-годишният американец, който прави ежедневно 15-минутно шоу, показва епизод от екскурзията си в Япония. Заедно с няколко спътници той, облечен по абсурден начин, обикаля из гората Аокигахара, североизточно от вулкана Фуджи.
На кадрите се вижда как Пол и приятелите му попадат на трупа на обесен мъж. Тялото на самоубиеца е замъглено при монтажа, но все пак е оставено във видеото.
"Мисля, че това е исторически момент за YouTube, защото съм почти сигурен, че това никога не се е случвало", заявява Пол пред камерата, след като вече е сигурен, че са открили самоубиец.
"След като отбелязахме този факт: Стягайте коланите, защото никога няма да видите видео като това!", довършва влогърът.
Реакцията е светкавична и води до един от най-големите скандали в историята на YouTube. Потребители изсипват лавина от гневни коментари срещу Логън Пол, заради това, че е показал кадрите с покойника. Потребителите масово наричат стореното „отвратително“ и осъждат шегите с тежка тема като депресията и посегателството срещу собствения живот.
В кампанията срещу влогъра се включват и популярни личности, сред които актьорите Аарън Пол (Breaking Bad) и Софи Търнър (Game of Thrones).
Dear @LoganPaul,
— Aaron Paul (@aaronpaul_8) 2 януари 2018 г.
How dare you! You disgust me. I can't believe that so many young people look up to you. So sad. Hopefully this latest video woke them up. You are pure trash. Plain and simple. Suicide is not a joke. Go rot in hell.
Ap
Логън Пол бързо разбира, че е направил гаф и сам изтрива видеото по-малко от 24 часа след като го е качил. За това време обаче то вече е гледано над 6 милиона пъти. До този момент няма реакция от администраторите на YouTube.
Междувременно множество потребители успяват да свалят оригиналния клип и започват да го ъплоудват повторно във видео платформата. Две от копията дори достигат до Trending класацията на YouTube, в която място намират най-популярните видеоклипове.
Други влогъри се възползват от скандала, за да съберат гледания за своите канали.
Появяват се голям брой т.нар. клипове с реакция (reaction videos), в която влогърите гледат оригиналния клип на Пол и коментират видяното.
Ако едно нещо се появи в интернет през 2018-а, то остава там до края на света. Или поне на интернет.
Няколко извинения по-късно
След като скандалът продължи да се разраства, Логън Пол публикува официално извинение. Първо под формата на текст в Twitter, а след това и като видео.
Dear Internet, pic.twitter.com/42OCDBhiWg
— Logan Paul (@LoganPaul) 2 януари 2018 г.
Пол признава, че е сгрешил и твърди, че не е оставил кадрите с мъртвото тяло, за да си осигури гледания, а за да „обърне внимание на проблема със самоубийствата“ и тяхната превенция.
Сред оправданията на младия влогър е и това, че през последните 460 дни преди инцидента е създавал всекидневно по едно ново 15-минутно видео. Това показвало колко лесно е човек да се „изгуби в момента“ и да не обмисли добре последствията от действията си.
Логън Пол заявява, че случилото се във видеото не било „планирано“, а коментарите на него и спътниците му били „спонтанни“. Това обаче не обяснява защо все пак е решил да остави както кадрите с тялото, така и коментарите при финалния монтаж.
Два дни след извинението си, на 4 януари, Пол обяви, че си взима почивка и за момента няма да качва нови видеоклипове.
От своя страна YouTube също коментират казуса. Те изпращат на Fortune свое становище, в което изказват съболезнованията си за близките на починалия човек във видеото.
Освен това става ясно, че каналът на Пол е получил наказание (strike) за неспазване на политиките за ползване на платформата. При получаването на три такива наказания в рамките на три месеца, YouTube изтрива дадения акаунт.
Това обаче се оказва недостатъчно. Потребителите се обръщат и срещу YouTube, заради това, че платформата е позволила качването на видеото с мъртвото тяло и че то е било достъпно докато самият влогър не го е изтрил.
Към момента над 480 000 души са се подписали в онлайн петиция с искането YouTube каналът на Пол да бъде изтрит.
YouTube изглежда подценяват проблема, защото дни наред той не отшумява, но набира все по-голяма инерция. Така цели 11 дни след качването на оригиналното видео от стрийминг платформата обявиха, че ще „ограничат“ своите връзки с Логън Пол.
Това включва изключването на Пол от четвъртия сезон на сериала Foursome, който се излъчва в платената услуга на YouTube – Red. Не е ясно бъдещето и на филма The Thinning: New World Order, който е продължение на друг филм на Пол и е трябвало да се появи в Red по-късно през 2018-а.
YouTube също така са решили да премахнат Логън Пол и от своята програма Google Preffered. Тя дава възможност на различни брандове да пускат свои реклами в клиповете на най-популярните автори на съдържание в сайта.
Все пак каналът на Пол остава в платформата и той ще продължи да печели от своите клипове в YouTube (ако продължи да прави такива), но в никакъв случай не толкова, колкото е печелил досега.
Според Forbes през 2016 г. Пол е изкарал около 12,5 милиона долара, което го прави един от най-високоплатените YouTube влогъри.
Грешка и искрено извинение или добре сработила маркетингова стратегия?
Накрая може наистина да се окаже, че „няма лоша реклама“. Видеото с извинението на Пол има около 40 милиона гледания в YouTube, както и още над 13 милиона в Twitter. Mного e вероятно следващите му клипове също да направят повече от обичайните гледания, дори само за да могат хората да продължат да изсипват гнева си върху него. А това ще означава и повече изкарани пари от реклама.
Така в крайна сметка и въпреки цялата омраза, която се изсипва върху него в Интернет, Логън Пол може все пак да спечели от скандала, който създаде.