Ричард Брансън дава зелено

Срещата на ООН по климатичните въпроси ще започне в Канкун, Мексико, на 29 ноември с малко по-мащабни цели от миналогодишната обречена мега-среща в Копенхаген.

Въпреки че анализаторите се надяват срещата в Канкун да осигури важен напредък по конкретни въпроси като изсичането на по-малко гори и помощта по климатичните въпроси, малцина очакват тя да осигури сериозни стъпки напред към глобално споразумение за климата.

Същевременно поетите от страните ангажименти едва ли ще предотвратят най-лошите ефекти от глобалното затопляне.

Току-що публикуван доклад от Програмата за развитие на ООН изчислява, че настоящите национални ангажименти за климата биха могли в най-добрия случай да осигурят под 60% от глобалното намаляване на въглеродните емисии, нобходимо за предотвратяване на повишението на температурите с 2 градуса по Целзий.

А това е при условие, че страни като САЩ спазят обещанията за намаляване на емисиите, които са дали - въпреки че няма ясен план и очевидно политическо желание да бъдат постигнати тези ограничения.

Ричард Брансън срещу глобалното затопляне

Това безспорно са лоши новини. Но точно това прави работата на групи като Carbon War Room още по-важни. Създадена от британския предприемач сър Ричард Брансън, Carbon War Room е много особена зелена организация с некомерсиална цел - тя разглежда бизнеса по сектори и търси начини за намаляване на въглеродните емисии в индустриален мащаб.

Електричество, транспорт, превози, употреба на земята - това са бойните полета, на които Брансън и колегите му водят войната срещу въглеродните емисии, като намират най-зелените и най-ефективни практики и ги разпространяват до останалата част от бизнеса.

Като се има предвид политическата парализа в глобален мащаб - и абсолютният блокаж, който представлява американската законодателна система - концентрирането върху бизнеса в голям мащаб може да се окаже един от най-бързите начини за намаляване на въглеродните емисии. "Бизнесът все още желае да бъде начело", коментира Джигар Шах, изпълнителен директор на Carbon War Room.

Какво е Gigaton

Ако смяташ да си начело, необходимо е да откриеш лидерите. Точно това ще прави Carbon War Room в Канкун. На 4 декември като част от Световната среща на високо равнище по климатичните въпроси - паралелно събитие, концентриращо се върху ролята на бизнеса в глобалното затопляне - Carbon War Room ще стартира наградите Gigaton, които ще бъдат връчени на отделни фирми в шест основни области: по усмотрение на потребителите, основни потребителски стоки, енергия, индустрия, телекомуникации и битови услуги.

Carbon War Room огласиха номинираните днес - сред тях са основно големи и известни компании като Toyota, Coca-Cola и 3M - като базират подбора си на ограничението на емисии в рамките на една година. Отделните победители обаче ще бъдат избрани от независима комбинация от представители на бизнеса и външни лица.

Победителите ще получат статуетка, създадена от Ив Бехар - основател на дизайнерското студио fuseproject от Сан Франциско - която се състои от парче въглерод в прозрачна кутия. Всеки победител ще може да задържи наградата за година, след което ще я предава на победителя през следващата година - което донякъде прави наградата Gigaton еквивалент на купата "Стенли" в НХЛ, само че в областта на екологичния бизнес.

Наградите Gigaton се развиват от проекта "Gigaton Thowdown" на предприемача Сунил Пол, който търси начини бизнесът да доведе до промени в сериозен мащаб. (Гигатонът представлява милиард тонове емисии на парникови газове - или приблизително 1/7 от това, което само САЩ са изпуснали в атмосферата през 2008 г.)

Това е признание, че макар дребните промени да са нещо добро, самият мащаб на климатичната промяна изисква реакция, която трябва да бъде също толкова мащабна. "Трябва да намерим икономически играчи, които пораждат промени в глобален мащаб", казва Шах. "В противен случай би трябвало да се запитаме дали въобще постигаме напредък."

Новините

Най-четените