Нежелани: Какво е да си мюсюлманин в България

От мюсюлманския облик на България не е останало кой знае колко. Чаршиите и конаците отдавна са разрушени. Дори камъните им са попилени. Останали са обаче българските мюсюлмани. Дали са дошли от Азия?

А може би са потомци на българите, приели исляма през вековете на турското владичество? По тези въпроси все още разгорещено се спори. Същевременно в родопските села българи и мюсюлмани живеят врата до врата и се разбират добре помежду си.

Тютюнът - бебето на Родопите

Фатме и Осман Исмаилови са на полето откакто се помнят. Време за молитви в джамията почти не им остава. През лятото от изгрев до заник слънце 60-годишната жена превива гръб над тютюна.

"Майка ми казваше, че тютюнът е като малко бебе. Трябва постоянно да се грижиш за него", спомня си Фатме. За един килограм тютюн им плащат около 2 евро. На месец човек я изкара 25 евро, я не.

"Има ли смисъл да се блъскаме за тези пари?", пита се Фатме. "Помакът е свързан с тютюна и иска да го работи", казва Осман. "Ако нямаше тютюн, селата щяха да опустеят." И навремето от тютюна не се е печелело много, но пък всичко било и по-евтино.

С един лев човек можел да си купи шест хляба, а сега не стига за един. Ала спомените от комунизма далеч не са само розови. Религията тогава е била забранена. Забранени били шалварите и забрадките, обичаите и турският език.

"Капитан Петко войвода" обижда мюсюлманите

През зимата на 1985 г. джипове с войници пристигнали в Дебрен, спомнят си Нуртен и Хикмет Мехмед. "Вземайте си паспортите и тръгвайте към кметството", наредили им. "Ще ви сменяме имената".

За два месеца били прекръстени около 800 000 мюсюлмани. После редовно идвали инспектори от кметството, за да проверяват дали на сватбите не се пеят турски песни, а на погребенията - дали покойникът не се увива в платно.

През 1989 г. опашките на турската граница нямали край. Тогава от България в Турция емигрират около 350 000 български мюсюлмани. Партията на етническите турци ДПС вече 20 години защитава правата и свободите на българските мюсюлмани.

Независимо от това повечето от тях и до днес се чувстват неравноправни и дискриминирани. "По телевизията се излъчват националистически филми. Например "Капитан Петко войвода", недоволен е Хикмет. А Нуртен допълва: "Турците са представени като най-долните и най-жестоките хора."

Колективна шизофрения

Всички в родопското село Глухово са мюсюлмани и вкупом гласуват за партията на Ахмед Доган. Това е някаква колективна шизофрения: хем са недоволни от корупцията в ДПС, хем продължават да гласуват за Движението, защото нямат друга алтернатива. "Нямаме канализация, боклукът също не се чисти и извозва, навсякъде вони", казва Едем Мехмед.

Кметът на селото обаче закупил много нови пейки. Около 60 евро струвала подобна пейка, но той платил по 180. "Аз го попитах да не би да са златни", спомня си Едем. Кметът начаса му се обидил и дори Ахмед  Доган се заканил, че ще му отнеме лиценза на фирмата и ще го ликвидира.

Джамията - храм на терористите?

Мохамед Камбер е имам на село Лъжница. Дългата му брада и дипломата за висше образование от Саудитска Арабия са били достатъчно основание за интензивния интерес на Службите към него. Преди година полицаи обискирали джамията, търсейки доказателства за терористични дейности.

Обърнали я наопаки и изнесли литература, компютри, телефони. Още на другия ден, без никакви доказателства, медиите съобщили за действаща терористична клетка. Месеци наред полицията не потърсила имама. Върнали му книгите и компютрите, но за телефона си чака и до днес.

Джамията в Лъжница приема богомолци от 1990 г. Преди това комунистите държали храма под ключ. След промените хората изгубили ориентация, настъпила анархия и криворазбрана демокрация, а това накарало много мъже в селото да потърсят утеха в алкохола. "Джамията не ислямизира", категоричен е студентът Вели Разман.

"Тя просвещава и помага на мнозина не само да откажат алкохола, но и да се върнат на работа, да се грижат за своите семейства. Затова не разбирам защо българите възприемат религията ни като заплаха", казва Вели. Според него страхът е там, където мюсюлмани и християни не общуват помежду си: в големите градове, в столицата.

Богомолците - атентатори или жертви?

Православната черква, джамията и синагогата в София образуват така наречения „религиозен триъгълник". Българите говорят за него, когато искат да изтъкнат етническата си толерантност. Баня Баши е единствената джамия за 30-те хиляди софийски мюсюлмани.

Според Хюсеин Хафъзов, главен секретар на Главното мюфтийство, джамията побира 700 души. За когото няма място в храма, излиза да се моли в двора или на тротоара. За да чуват молитвите на улицата, за богомолците се изнасят виокоговорители. Но силният звук от тон-колоните  и молещите се на тротоарите мюсюлмани дразнят много софиянци.

Хафъзов настоявал дълго за изграждането на втора джамия, която да поеме част от богомолците. Високоговорителите и молитвите на улицата не били провокация, те просто онагледявали нуждата от повече място.

"Изпратих молба в кметството, но от там никой не ми отговори. Това показва общественото отношение към нас. Ние искаме да се интегрираме. Разбира се, не може да става дума за културна интеграция, тъй като културната интеграция е вид асимилация", казва Хафъзов.

Чужд в родината си

След петъчните молитви, по време на Рамазана мюсюлманските жени по традиция се събират да обядват и поприказват в двора на храма. Една от тях разказва: "Питат ме защо нося забрадка. Казват ми да я махна, понеже тук нямало място за такива като нас. Забрадката никой не ми я е сложил насила, насила няма и да я сваля."

В разговора се намесва младо момиче: "Изобщо нямам чувството, че живея в родината си. Ние тук сме родени, тук искаме да останем и да практикуваме традициите си. Обществото обаче ни дава да разберем, че не сме желани в България и затова много от нас емигрират."

http://www.dw-world.de

#1 bareta 12.09.2011 в 11:48:34

И аз не се чувстав у дома си, когато в автобуса 6-7 турчоля/цигани крещят на съответния език - небългарски. И какво..... искате още джамии; паметници на разни аги; новини на турски и теб подобно Айде ....

#5 abductor 12.09.2011 в 13:16:39

Да получат право на храм?!? Нима си мислиш, че си нямат??

#6 янаки 12.09.2011 в 13:18:50

„Който сее вятър, жъне бури!” Лошото е, че заради една шепа лумпени, избиващи комплексите си малоумници, се поставя под заплаха един начин на живот, в който, и българи, и турци и българомохамедани, и арменци, и всякакви други са живяли в България заедно и заедно са я чувствали като своя родина.

#12 Blumkvist 12.09.2011 в 17:17:06

Бахмааму и журналя. Този недопечен бозав лигльо да се поинтересува какво е отношението към българите християни в кърджалийско и в делиормана, и тогава да пише. Тъпанар!!!

#13 smehyran 12.09.2011 в 21:52:49

Хей хорица,поради що се срамите болгари православни при положение че ние самите сме си подложили дупенцата години наред а все някой друг ни е виновен. Как така се сещаме все преди избори да се заиграваме с мюсулманите в Р.Б.Кой ще каже колко православни български "бизнесмени" спонсорираха български млади хора да изучават богословие,да учат за инженери,за лекари?????Няма да ви казвам работейки на голям строителен обект в Пловдив,в какъв ужас изпаднах по следният повод: -младежи мюсюлмани обучени със средства на ДПС в Гремания строителни инженери говорещи иврит,английски и немски инашите ГАНЮВЦИ които на титла са инженери а добър ден на български не казват правилно!!!!!!!!!!!! Та така дами и господа от там,от образованието започва всичко и чак тогава опира и до религията.Писна ми по цял ден на ми обясняват как мюсюлманина само вика "аллах акбар" и се чеш по Калашника.

#16 kayzer soze 13.09.2011 в 09:36:10

Оскотяване в действие, ниска култура, невежество, изкривяване на исторически истини и нежелание за вразумяване. Ето това са едни от моите констатации за повечето от писалите под мен лица.

#17 DennisRodman 13.09.2011 в 11:02:50

Мишуга... шушумига Kayzer много точно... най-интересното е, че сигурно повечето не познават отблизо подобен човек... Никъде не са искани... в Турция работодателите търсят точно такива. Кмета на Измир казва, че самия град е усетил подем, благодарение на българите, които са работили там толкова години... Колко е броя на мюсюлманите в София? 5000... глупости. Това е броя на арабите в София и семействата им. Със сигурност са повече от 30 000. Но повечето не смеят да се запишат като такива. Както и да е. Втора джамия е ясно, че никой няма да позволи как да се построи. Особено в центъра на столицата.

#19 FRIEDEMANN 13.09.2011 в 14:53:07

Четейки статията и коментарите се сетих за един виц: "Турчина,американеца,руснака и българина стояли на върха на една сграда...Руснака разперил ръце и казал:-За Русия-и полетял надолу.Американеца и той разперил ръце и казал:-За Америка-и той полетял надолу.Българина казал:-За България-и бутнал турчина......"

#22 DennisRodman 13.09.2011 в 21:11:29

Повярвай ми, повече от 30 000 са. Но сигурно половината мюсюлмани в България са такива, защото родителите им са такива и дори не са влизали в джамия. Не са чак толкова религиозни. Числата си ги цитират други хора, които искат да спечелят определени дивиденти... Такива като Доган, който надуват нещата и измислиха определението "религиозен мир", което по-скоро създава религиозни разМИРици. Покрай него се появяват боклуци като Юзеирови и неговите опити да раздели българските мохамедани като отделна група хора, различни от българите. А те винаги са си били българи. И като гледам успява. Особено като чета по-долните коментари. С коментари като "да си ходят" наистина накрая ще има БГ Косово, което е недопустимо. Има повече от 30к. И не се записват, защото ги е страх, срам... Защото е пълно с нискообразовани шовинисти, които лепват етикети с и без причина. Всеки един около вас може да е, без да знаете, дори най-добрия ви приятел. Просто не се различават от всеки друг българин. И не са с нищо по-различни. И са мохамедани, без да си изповядват религията.

#24 DennisRodman 14.09.2011 в 00:08:04

Винаги съм се чудел - дали подобни вредни агенти, във всичките значения на думата не е най-добрия вариант просто да бъдат премахвани... анонимно, без обяснения И всички ще бъдат щастливи и доволни. Държава на всички е ясно, че няма.

#26 DennisRodman 14.09.2011 в 09:59:18

Научи се първо да пишеш, после давай мнения.

#27 MiaWallace 14.09.2011 в 15:52:54

Всяка религия е форма на фанатизъм. Тук проблемът обаче опира до политика, религията е средството

#32 Dima Kumcheva Eid 16.09.2011 в 16:24:30

Да, разлика между 'турчин' и 'мюсюлманин' не се прави и проблемът става етнически-национално-културно обременен, а не религиозен, щото "Аз с Айшето/Хасан/ отсреща проблеми нямам, ама иначе принципно много ме дразнят всички резани"- край на цитата / и сори за натуралистичния изказ....

#34 Kalo 31.10.2011 в 16:05:29

Това изобщо не е вярно. Не мога в един коментар да опровергавам точка по точка, но и аз си спомням един много интелигентен образ на турчин в "Капитан Петко Войвода". Изобщо ми омръзна някой да се опитва да ми внуши чувство за вина за това, че сме били под робство. Какво да се лъжем - че българите са били от щастливи по щастливи под властта на падишаха ли? А Левски е бил некадърник, който е нямал друга работа освен да тормози законната власт?

#35 Papi Chulo 28.01.2012 в 03:03:49

До 28: Не мога да повярвам че някой може да бъде толкова краен и категоричен в изказването си за етническите турци а и за мюсюлманите. Бих искал да знам дали въпросното лице познава всички турци или мюсюлмани за да твърди подобно нещо? Аз самият съм Българин и Християнин, но това по никакъв начин не ми пречи да уважавам българските турци а и турците като цяло, мюсюлманите също. Ако искате да покажете че сте нещо, покажете уважение към хората, те споделят същата родина с нас, плащат данъци, работят, имат същите чувства, болки и проблеми.

Новините

Най-четените