Немското правителство предложи в сряда въвеждане на ограничения за работодателите, които искат да използват профили във Facebook при назначаване на нови служители. Ограниченията ще бъдат част от закон, регулиращ защитата на личната информация на работното място,
Законът ще разреши на мениджърите да търсят в Интернет публично достъпна информация за потенциални служители и да преглеждат страниците им в професионални социални мрежи като LinkedIn или Xing. Но същевременно той ще тегли чертата, ограничавайки достъпа до чисто социални мрежи като Facebook, обяви Филип Спаушус, говорител на немския министър на вътрешните работи Томас де Мезиер.
Кабинетът на канцлера меркел в сряда подкрепи предложения закон. Проектозаконът ще бъде внесен в парламента за обсъждане и би могъл да бъде гласуван още преди края на тази година, каза Спаушус.
Законът също така забранява на фирми тайно да заснемат на видео свои служители, въпреки че те все още могат да ги заснемат на определени места, стига да обявят този факт. Също така законът ще позволи на работодатели да извършват тайни разследвания, когато подозират, че е извършено престъпление.
Историята на Германия от епохата на нацизма е направила страната изключително предпазлива по въпросите на защитата на личната информация. В последните години опасенията се увеличиха след скандали, в които фирми тайно записваха на видео свои служители, както и прихващаха електронната им поща и банкови данни. Взривното разпространение на уеб-базирани информационни средства допълнително усили безпокойството по този въпрос.
Немските власти разследват Google за събиране на частна информация от Интернет по време на проучвания за услугата си за картографиране Street View, а поискаха и от Apple да обяснят политиката си за събиране на данни за iPhone.
Facebook, който твърди, че има повече от 500 млн. потребители по цял свят, като в Германия те са около 10 млн., е обект на критика за това, което някои смятат за недостатъци в защитата на личната информация. Сайтът наскоро промени стандартните си настройки, така че сега разкрива повече лични данни на частни лица. Немското предложение обаче е стриктно насочено към работодателите.
Петер Шаар, немският комисар за защита на данните и свободата на информацията, коментира пред "Асошиейтед прес", че предложението е "сериозно подобрение на статуквото в боравенето с данните на служителите."
В момента няма регулации, указващи как фирмите да използват данни от Facebook, заяви Спаушус. Предложението е замислено като начин за създаване на насоки за съдилищата при казуси, които неизбежно ще възникнат с все по-дълбокото проникване на социалните мрежи в ежедневния живот, каза той, а фирмите също ще имат полза от ясни правила.
Сара Рой, говорител на Facebook в Париж, обяви, че политиката на фирмата като цяло не включва да коментира законодателства. Но тя каза, че настройките за поверителност на уебсайта позволяват на потребителите да споделят толкова малко или толкова много информация, колкото пожелаят, или с цели мрежи, или с ограничен кръг от участници.