"Колкото по-къси са полите на момичетата, толкова по-добре се развива икономиката" - вероятно сте чували за т.нар. Индекс на подгъва от Джордж Тейлър. Това е само една от множеството теории, които се опитват да обяснят поведението на хората на микро-ниво, като търсят връзка с променливи фактори от макроикономиката - БВП, икономически ръст, безработица, и др.
"Икономиката, глупако" се превръща в ключ за осмисляне на най-различни отклонения - включително за причините за високия брой смъртни случаи при катастрофи на пътя.
Ето ви един парадокс: автомобилите са по-безопасни от всякога, стандартите за сигурност при пътното строителство са завишени максимално, камерите и радарите подпомагат все по-ефективно полицейския контрол.
И въпреки всичко, има развити страни, в които смъртните случаи при катастрофи не намаляват, а нарастват. Такъв е примерът на САЩ, където отчитат завишаване на фаталните инциденти през последните 2 години.
37 461 души са загинали по американските пътища през последната година, което е с 5.6% повече от смъртните случаи по пътищата през 2015 г.
Ако сравняваме данните от 1990 и 2016 г., като цяло общият брой на загиналите при катастрофи е намалял драстично. Това обаче е втора поредна година, в която числото на жертвите по американските пътища расте видимо. Черната статистика започва да се връща към нивата от 2007 г.
Тук хипотезата за икономиката влиза в употреба, а базовото предположение звучи напълно достоверно: Хората са склонни да шофират по-често, когато икономиката е в добро състояние и цените на бензина са по-ниски.
Ползват автомобилите си за придвижване по-често, до по-разнообразни места, поради по-различни причини в сравнение с периодите на стагнация. По-добрите икономически условия им дават гъвкавостта да излизат с колата си за удоволствие, а не само за работа; да посещават барове или ресторанти (обикновено съврзано с консумация на алкохол); да шофират до непосещавани досега райони или дестинации (и да прекарват повече време в разсейване заради търсене на пътя по карта), пише Wired в свой анализ.
Има разлика между рутинното шофирането до офиса и това да излезеш с колата на парти в непознат квартал посред нощ, например. Рискът от инцидент при втория случай обикновено е по-висок.
Учените отдавна са установили, че смъртните случаи по пътищата се увеличават с ръста на икономиката и доходите. Доверието на потребителите се е увеличило осезаемо след дълбините на рецесията през 2009 г. Безработицата в САЩ в момента е на най-ниските си нива за последните 15 години. И въпреки че заплатите бавно пълзят нагоре, те все пак са се увеличили в последното десетилетие. Цените на горивата остават ниски през последните няколко години.
Статистиката от 2016 г. потвърждава: Броят на убитите при катастрофи заради липса на предпазни колани се е увеличил с 4.6%, а жертвите на шофиране в пияно състояние са нараснали с 1.7 процента. Смъртните случаи на пътя, свързани с алкохол, съставляват близо 1/3 от всички фатални пътни инциденти в САЩ.
Теорията за икономическата логика зад смъртните случаи на пътя обаче не издържа съвсем, акосе опитаме да я пренесем в Европа. При сравними икономически тенденции - европейските пътища остават по-сигурни.
Като се вземе предвид разликата в населението, рискът от фатален инцидент при катастрофа в САЩ е 2 пъти по-висок от този по пътищата на страна от ЕС.
Разбира се, заради специфичните особености жителите около мегаполисите в САЩ шофират по-често и на много по-дълги разстояния в сравнение с жителите на средния европейски град. Разликата в тенденцията на данните все пак е налице.
Броят на хората, изгубили живота си на пътя в ЕС през 2016 г., е 25 500. Това е намаление с 2% спрямо предходната година (и с 19% - спрямо 2010 г.). За сравнение - загиналите при катастрофи през миналата година са с 53,5% по-малко в сравнение с фаталните случаи на пътя през 2001 г.
Единственият ръст на броя жертви при катастрофи в ЕС е засечен през 2015 г., но дори тогава увеличението е пренебрежимо - под 0,4 процента.
През 2016 г. в ЕС има средно 50 жертви на пътни инциденти на 1 милион население, докато средната стойност в глобален мащаб е 174 убити при катастрофи на милион. Най-малко фатални случаи има в Швеция (27 на 1 млн. души население) и Великобритания (28), докато България се оказва на последно място по сигурност на пътя с 99 убити при катастрофи на 1 млн. души население, според данните за 2016.
Разликите между причините за тежките катастрофи в отделните държави са значителни - заради различната топография, качество на пътищата (магистралите са по-безопасни от второкласните междуградски пътища), наситеността на трафика (колкото повече задръствания се образуват, толкова повече спада средната скорост и намалява рискът от фатални инциденти), строгостта на контролните органи и др.
Разлики има и заради традициите при предпочитаните средства за придвижване. В Холандия и Дания например процентът на велосипедисти, убити при катастрофи, е значителен - за разлика от страни като Гърция, където броят на загиналите мотористи е доста по-завишен на фона на средния за ЕС.
Не на послeдно място: сериозна разлика има заради общата култура на безопасност при шофирането - включително качеството на системата за Спешна помощ.
В САЩ са отчетени над 3000 случая на смъртоносни инциденти заради разсейване на шофьора. Въпреки това само в 12 от 50 щата има изрична забрана за използване на мобилен телефон зад волана. В седем щата е разрешено писането на sms-и по време на шофиране. Забрана беше въведена във Флорида едва в края на 2013.
В Ню Хемпшир няма законово изискване всички шофьори и пътници на предните седалки да носят задължително предпазен колан, нито за мотористите - да карат само с каска. Местният департамент по безопасността на движение се ограничава само с това да „препоръча силно" използването на предпазни средства при шофиране.
В други 16 щата се налагат глоби за шофьори без колан само ако бъдат хванати да извършват и друго нарушение на пътя.
Най-високият брой катастрофи са засечени в щати с по-ниска гъстота на населението и по-малки населени места (Северна Дакота, Уайоминг, Монтана и др.).
Реакцията при спешни ситуации също е от голямо значение. От март 2018 г. ЕС планира да въведе задължение за всички нови автомобили да имат вградена система eCall, която подава автоматичен сигнал до мрежата за спешни повиквания 112 в случай на сериозен пътен инцидент. Системата подава и координатите на местоположението на автомобила до служителите на Спешна помощ и полицията. Прогнозата е, че eCall ще може да съкрати с 40% времето за реакция на спасителните екипи в градски условия, а броят на загиналите би трябвало да падне с поне 4 на сто.
Намаляване на жертвите може да се постигне чрез проектирането на по-безопасни пътища със сведени до минимум рискови точки, засилването на проверките за ползването на предпазни колани или употреба на алкохол, по-сериозни шофьорски изпити и повишаване на изискванията към младите шофьори, и други стратегии в краткосрочен план.
В по-далечно бъдеще: автомобилните производители и политиците би трябвало да работят върху развитието на технологиите, разчитащи на автономен режим на шофиране, които намаляват риска от човешка грешка зад волана.
Търсенето на косвени фактори за смъртността при катастрофи не е лишено от смисъл, но със сигурност не може да бъде оправдание за пасивност от страна на властите. Не можем да очакваме, че една бъдеща икономическа криза ще реши проблема от само себе си.