Финландия има една от най-добрите образователни системи. Тя винаги се класира на първите места по математика, четене и естествени науки в престижната класация PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Учителите от други държави пристигат във финландските училища, за да се поучат от страна, която редовно бива хвалена като прекрасно място за живеене. Но държавата не почива на стари лаври.
Финландия обмисля най-радикалната възможна промяна в основното образование, като планира да изостави преподаването на предмети и да го замести с преподаване на "феномени".
Традиционни дисциплини като английска литература и физика вече постепенно биват отменени сред 16-годишните младежи в училищата в Хелзинки.
Вместо това финландците ще учат за феномените - от рода на Европейския съюз, което включва изучаване на езици, история, политика и география.
Вече няма да има час по история, следван от час по химия.
Идеята цели да елиминира едно от най-големите оплаквания на учениците навсякъде: "Какъв е смисълът да учим това?"
Всеки предмет ще бъде прикрепен към причината, поради която се изучава.
Паси Силандер, мениджър по развитието на Хелзинки, казва, че светът се е променил с разпространението на технологиите - и много от старите методи на обучение вече са лишени от практическа полза.
"Младите хора използват доста сложни компютри", коментира той пред Independent. "В миналото банките са имали много банкови чиновници, извършващи изчисления, но сега това изцяло се е променило".
Много учители във Финландия, доста от тях преподавали един конкретен предмет през цялата си кариера, се възпротивяват на промените.
И не е трудно да разберем защо. Новата система залага много повече на съвместното сътрудничество, принуждавайки учители от различни области да подготвят учебната програма заедно.
Марио Килонен, мениджър по образованието в Хелзинки и човекът, на който е възложено реформирането на образователната система в столицата, нарича това "съ-преподаване", като учителите, които се съгласяват да го правят, получават малък бонус като допълнение към заплатите си.
Килонен коментира пред Independent: "Има училища, които преподават по старомоден начин, който е бил полезен в началото на XX век, но сега потребностите ни не са същите и ни е необходимо нещо, което да е подходящо за XXI век".
Килонен предлага новата система да бъде въведена в цялата страна към 2020 година.
Дали останалата част от света ще последва примера на финландците?
ако има ЕС през 2020г. скъпи ми Макароне, справянето с тези институции и монополисти е само едно - побой, и много правилно се изучава и практикува в съвременното бг училище не се шегувам!
Ми прекрасно! И това е най-добрата образователна система - финландската. Коментарът, че във Варна, бля, бля... тотално увисва при положение, че тук предметите са си наред, както преди век. Проблемът е за учителите, защото трябват наистина образовани и интелигентни хора, а не лелки, каканижещи едно и също до пенсия и правещи тестове, в които трябва да запомниш едни правилни отговори, а не да покажеш грамотност, фантазия, интелигентност... Много обичам нестандартните идеи...
та докато сме на тема образование и Варна, да споделя: Наскоро мой колега ме информира, че жена му, която си има едно съвсем легитимно и доста смислено висше образование, докато гледа децата в Овча купел, ей така видиш ли, е завършила и "Европейски мениджмънт" във Варненския свободен университет. Та да попитам, за какво се ползва това, или както се изказахте предидущите, какво може да прави? Навъдиха се разни специалности, само да събират пари и да уплътняват времето на младите БЕЗРАБОТНИ майки между кърменията... Може да е по-добре от разходки в мола, но тя все така си стои безработна, нали
Не виждам нищо лошо в това, че по време на гледането на деца в Овча купел, мацката си е заслужила или купила още една диплома. Всеки си има някакъв фетиш. Щом това я прави щастлива, нека. Във връзка с образованието, едни държат да го осъществят по всичките му правила - формално (не го бъркате с проформа , нали), с придобиване на диплом накрая и съответните абревиатури пред и след името, а други се самообразоват в интернет, тъй като все още няма алтернатива в някои скоро възникнали и бързоразвиващи се области, за които не само няма университети, а няма и учебници и преподаватели.
Човек започва да се УЧИ и да РАЗБИРА когато стане някъде на около 30 години. Всичко преди това е пълен боклук. По скоро е някакво запомняне и дресиране. Единствените отговори които човек НАИСТИНА знае, са само отговорите на въпроси които си е поставил сам. Или е бил принуден да си ги постови.
аз просто поставих въпроса за фалшивото образование, което няма реално приложение... и да, можеш да научиш много неща дори и да висиш по форумите в нета. Първи въпрос: какво аджеба си научил, колко е достоверно? Втори въпрос: дори да е самата кристална истина (като напр., че живеем в скапан свят), с какво това ще ти помогне да си намериш работа, да се почувстваш по-добре и да живееш щастливо сред себеподобни, а? а?!
интродукцията е пълна ЛЪЖА!!! обучават добре платени РОБОТИ за ЕВРОПА, без тя да е ФЕНОМЕН! просто им дават хляб и хомот! отнесено към БГ е още по стршно!!!
Меродавен принцип е да не се разбутва нещо, което работи добре. Твърде повърхностно ми звучи съобразяването с питанията на учениците: Що ли пък го учим това? Всъщност точно там е разковничето обаче. Недостатъчно образованият индивид, обучен да МОЖЕ, винаги би трябвало да знае отговор на въпроса КАК? Докато високообразованият, ЗНАЕЩИЯТ, който би трябвало да управлява можещите, си задава и би трябвало да отговаря И на въпроса ЗАЩО.
Само да припомня, Другари, има един разказ на Елин Пелин , който би трябвало да е в основата на образователната система. "– Кой иде? – попита старият гущер един друг стар гущер, който едвам пълзеше по сипея. – Идат Знам и Мога. – Свършена ти е работата! – каза старият гущер на скалата. – Благодаря ти, че толкова години дава убежище на мене, на децата и на внуците ми. Сега и аз бягам вече. Скалата спокойно се изсмя. Изведнъж храстите и сипеите по стръмнините наоколо почерняха от хора. Те вървяха бързо и с вик нападаха гордата скала. Но тя остана невъзмутима. На върха й застанаха двама, които вървяха най-напред. Това бяха Знам и Мога. Знам каза: "трябва". Мога каза: "ще бъде".
Жив и здрав, бай Иване!