Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

По-лесната математика

Системата Jump Math е алтернатива на традиционното обучение по математика
Системата Jump Math е алтернатива на традиционното обучение по математика

Едва ли някой си спомня формулите за квадратни уравнения от училище. Не си ги спомня съвсем и Явор Джонев, който е съосновател на „Сирма Груп Холдинг" и един от основателите на Института за прогресивно образование. Той обаче може да си припомни как се извеждат. Именно на това се учат и децата по системата Jump Маth, която Джонев въвежда в България. Всичко започва с идеята да направи частно училище за децата на служителите си.

Самата система е проста - тя представлява метод, по който децата могат да учат математика чрез игри и забавление, без да се вълнуват от оценки.Първоначално започват две учителки да преподават в два класа, след като преминават обучение в Канада.

На следващата година вече 30 класа учат по метода Jump. През 2012-2013 година системата е обхванала 7 подготвителни групи, 17 първи класа, 11 групи второкласници и 6 групи третокласници.Към момента в България 70 учители в цялата страна преподават по тази система на 1 300 деца.

Според учители, които са избрали тази система на преподаване в началните класове, децата решават повече задачи от връстниците си по традиционната програма и то без да им се поставят като домашна работа. Основните резултати от системата извън академичният успех (който според Джонев е несъмнен) e, че децата имат вътрешна мотивация да учат.

Плюсове и минуси

Недостатък е, че децата, които учат по системата, учат по-бавно, защото учат с разбиране и се връщат назад, докато не са сигурни, че са решили дадена задача вярно. Това не им пречи да изкарват до 150% по-добри резултати от връсниците си, обучавани по традиционната система.

„На практика всички деца (обучавани по метода) надвишават изискванията на държавните стандарти", категоричен е Джонев. Очаква се догодина по тази система да се обучават 5 000 деца в България.

Създателят на метода за обучение Джон Майтън е предоставил правата на учебниците и помагалата по системата в полза на обществото, безвъзмездно. Тъй като освен математик, Майтън е и драматург, успява да направи учебниците по-интересни. На български са преведени от Института за прогресивно образование с помощта на 40 души.

Според него развиването на вътрешна мотивация за учене по който и да е предмет, в каквато и да е област, е основната педагогическа задача. По Jump Math не се поставят оценки, или поне не в традиционния смисъл - всеки час има самостоятелна работа, която за учителя играе ролята на текущ контрол, но децата не я усещат по този начин и липсва стресът от изпитването. При постигането на по-ниски резултати от някой ученик, учителят се връща на материала, за да го обясни отново. Търсят се и начини за прилагане на системата в други предмети.

Държавното одобрение

Наталия Димитрова, учител в 84 ОУ в Герман, разказва, че децата решават задачи и след края на часа, защото им е интересно. Според нея държавните образователни изисквания не са свързани с добро разпределение на учебния материал в часовете, а основен проблем е това, че се изисква конкретен обем от уроци, а не знания. По думите й повечето учители вярват, че мотивирането на децата е работа на семейството, а не на учителите, което според нея не е правилно.

За момента системата се прилага за началните класове, защото няма държавно одобрение за следващи класове. По думите на Джонев с предишното правителство са имали добър диалог, на какъвто се надява и със следващото. Същевременно сега няма добра комуникация с Министерство на образованието и регионалните образователни инспекции в момента.

Според Евелина Миленова - главен педагогист на Jump Math, причината не всички директори да приемат метода е, че се плашат от промяната. По думите на Явор Джонев, има три вида директори - такива, които приемат системата, пасивни, които остават неутрални и такива, които пречат на въвеждането й. През тази година по системата работят 70 учители с 1300 деца. От септември се очаква учителите да станат 200, а децата - 5 000.

„Ние ще настояваме да се проведе сравнително изследване между Jump Math и традиционната система на обучение по математика", заяви Джонев. Според него е необходима промяна в образователната система, като Jump да измести традиционната.

По Jump Math се работи в Канада, САЩ и Великобритания, но навсякъде паралелно и в битка с традиционната система.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените