София - и България - тепърва тръгват по път, който някои страни в Европа отдавна са изминали.
Придвижването с колело в градовете вместо с личен автомобил и дори обществен транспорт е бъдещето на градската мобилност дори у нас, колкото и невероятно да изглежда това днес на фона на гюрултията около изграждането на няколкостотин метра велоалея по "Патриарх Евтимий".
Макар и изключително бавно, това ще се случи - не само заради околната среда и защото спортуването посредством придвижване с велосипед е полезно за здравето.
Просто това е посоката, която следват не само Европа, но и светът.
Дотогава обаче има още много време - градовете в България нямат и една десета от нужната инфраструктура, която да позволява безопасно и удобно придвижване на две колела навсякъде и до всяка точка.
Но наличието на велоалеи и паркинги, ограничението на скоростта и достъпа на колите в централните части не са единствените мерки, с които могат да се стимулират хората да слязат от колите и да се качат на велосипеди.
В доста страни в Европа има и схеми с финансови бонуси за целта.
Те са различни според различните страни, но общото е, че осигуряват и пари на тези, които избират да ходят на работа с велосипед.
Най-старата подобна схема е в Нидерландия - една от страните с най-развити колоездачна и култура, и инфраструктура. Там средно човек от населението кара колело 2,6 км. на ден, а в Амстердам около 40 на сто от всички пътувания са с колело.
"Зелени заедно"...
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Работещите обаче могат да получат и отстъпки на километраж, или по 0,19 евро на изминат с колело километър на път за работа и обратно. Бонусите идват от правителствена схема, която позволява данъчни отстъпки на работодателите и им приспада разхода.
Схемата е в сила от 2007 г. Служител, който кара колело до работа и обратно по 10 км в работен ден може да получи 450 евро на година.
Подобен подход е възприет и в съседна Белгия, но там ходещите на работа с велосипед получават по 0,27 евро компенсация на изминат километър.
Близо 40 на сто от работещите ходят поне частично с колело на работа, но едва 15 на сто изминават целия път само с велосипед.
Във Франция също има проект с бонус 0,25 евро на изминат километър, но годишно може да се изплащат не повече от 200 евро. Там освен това има субсидия за купуване на колело за хора с по-ниски доходи - до 400 евро за е-колело и 150 за обикновено.
В Италия също се предлагат ваучери за покупка на велосипед, а отделни общини имат свои проекти за насърчаване на придвижването на две колела.
Наскоро Флоренция обяви, че ще плаща по 20 евроцента на километър на тези, които слязат от колата и я заменят с велосипед, плюс още 5 цента на километър за пътуване и извън това към и от работното място.
Тези, които вече карат колело до работа, ще получават по 15 цента на километър, и още 5 за останалите маршрути. Максималният бонус е 30 евро на месец.
Подобна схема беше стартирана и в Бари преди няколко години.
В Люксембург покупката на колело за ходене на работа се "възнаграждава" с до 300 евро отстъпка от данъците.
Във Великобритания също има данъчни облекчения за покупка на колело за работещи в компании, които участват в държавна схема за насърчаване на колоезденето до работа.
Може би Испания ще е следващата страна, която ще се включи към списъка по някакъв начин, тъй като и там се обсъжда възможност компаниите да плащат за служителите си, за да идват на работа с колело.
Или както се казва - колелото се задвижва полека-лека.
---