Ако нямате сериозна връзка, розите, сърчицата и шоколадът по повод Св. Валентин може би означават преди всичко, че е време отново да се върнете в играта.
А най-лесният и удобен начин за това е да го направите онлайн. И ще бъдете късметлии, защото точно сега се появиха много нови изследвания по темата, които биха ви били от полза. От книгата на Ейми Уеб "Данните: любовна история", в която авторката се опитва да изиграе системата, за да открие подходящия за нея партньор, до "Любов във времена на алгоритми" на Дан Слейтър, която представлява статистика на плюсовете и минусите на онлайн свалките... всички тези издания само чакат, за да ви разкрият десетки тайни и скрити козове.
За да ви спестим време (и без това тепърва има да правите профили къде ли не!), подбрахме най-полезното от тези наръчници за света на онлайн свалките.
Не прикривайте странностите си
Сайтовете за онлайн запознанства се крепят върху индивидуалността на своите потребители. В своята книга за алгоритмите, Слейтър разглежда прехода от "теорията на книжния рафт", първоначално използвана от сайтовете-първопроходци като Match.com (според която потребителите се старят да "забършат всяка книга от рафта") до преобладаващите днес "нишови" сайтове за запознанства.
Със своите 15 милиона потребители само в Северна Америка към 2011 г., нишовите сайтове за запознанства вече са се доказали като изключително ефективни. И не просто защото създават "културно релевантни" общности, пише Слейтър.
По-важното е, че сайтове като Urbancougar.com и Large and Lovely Connections генерират "зони, свободни от негативна оценка, в които хората с еднакви интереси могат да общуват свободно и ползотворно". Убедени сте, че сте вампир? Супер, няма проблем. Живеете на село и си имате кравичка и нива? И ние. Падате си по научна фантастика и технологии? Никакъв проблем.
От готик-културата до малко по-закръглени хора, бивши затворници и златотърсачи, тези сайтове се въртят около едно и също нещо: искреността на потребителите им. Слейтър твърди, че именно това качество, което стои в основата на всяка успешна връзка, е направил света на онлайн запознанствата толкова успешен. "Няма значение какви сте... все има някой в този облак от профили, който ще ви хареса точно заради това, което сте".
Бъдете най-добрата версия на самите себе си
За онлайн свалките ви трябва кураж, така че колкото повече качества имате (или можете да симулирате), толкова по-добре ще се справите. В книгата на Слейтър, той се консултира с човека, който много специалисти в бранша смятат за Рей Крок на онлайн запознанствата - Рос Уилямс. Уилямс е председател и изпълнителен директор на Dating Factory - платформа, която помага на компаниите да изграждат нови сайтове за запознанства.
Според него ключът към онлайн свалките е да осъзнаем, че всички други, с които си взаимодействаме, са в сходна на нашата ситуация. "Всички сме изнервени и малко притеснителни," споделя той. Следователно целта е да надраснем тази несигурност и да се представим в най-добрата си възможна версия. Никой не е казвал, че това е лесно. "Някои са по-добри актьори от други," признава самият Уилямс.
Ето един учебникарски пример: Андрю е 31-годишен архитект, наранен от 8-годишна връзка. Ала въпреки това той набира самочувствие, когато разбира, че над 1000 жени са прегледали профила му. С възстановени сили, той добавя хитроумен ултиматум в своя профил: "Свържете се с мен, ако можете да яздите кон". И така 30-годишната Дженифър, която е треньорка по езда, му изпраща съобщение.
След първата им среща, тя кани Андрю да разгледа конюшнята й, а заедно с нея и апартамента й. "Още на "конюшня" се навих", отговаря той. Връзката им трае вече шест месеца и е идеалното доказателство, че малко самочувствие може да свърши чудеса.
Който си го има, да си го показва
Крисчън Ръдър, съосновател на OkCupid.com, е брутално честен. Основното правило на онлайн свалките според него е да бъдем "много, ама много секси". Честно казано обаче, това е субективно качество. И все пак вероятно знаете по кой начин изглеждате най-добре, затова го използвайте.
OkTrends, допълващият блог към OkCupid, който е посветен на данните, свързани с онлайн запознанствата, предоставя силни доказателства, подкрепящи правилото на Ръдър: според едно от изследванията, жените, които са смятани за "секси", получават 4 пъти повече съобщения от по-обикновените и 25 пъти повече от откровено грозните.
Разбира се, Ръдър признава, че ситуацията далеч не е толкова проста. "Колкото повече демонстрирате своя характер и индивидуалност, толкова повече има към какво да се заинтригува някой и да ви пише... Описвайте себе си до най-малките и странни детайли".
Със сигурност обаче външният вид е по-важен за мъжете. "За тях на първо място идват снимките, защото са по-визуални същества," обяснява биологичнният антрополог Хелън Фишър, която е главен научен консултант в Match.com.
"В продължение на милиони години мъжете са оценявали предимно външния вид на жените, за да преценят дали могат да им родят здрави бебета. Жените пък лесно са познавали кой е добър ловец, обаче им е трябвало повече, за да разберат дали конкретният мъж ще желае да ловува за тях".
Ако попаднете в задънена улица, изиграйте системата
За да играете като централен нападател на любовния терен, трябва да разбирате срещу какво сте изправени. Уеб, авторката на книгата "Данните: любовна история", се е самообявила за експерт.
След поредица от "комично отчайващи" запознанства тя се е почувствала победена, сякаш онлайн запознанствата "само улесняват срещите с куп неподходящи мъже, които са излъгали в профилите си или имат огромни характерови недостатъци."
Но вместо да се отказва, тя се е обърнала към математиката. Уеб е разработила детайлна система за оценяване на кандидатите, даваща точки за всеки критерий, на който потенциалният ухажор отговаря. След това тя е очертала 10 характерни онлайн самоличности, за да разбере какво да прави и какво да не прави в играта на дигиталните запознанства.
Тя дори е сменяла лагера, позволявайки си да изучи жените си конкурентки през очите на мъжете. Уеб е проучила общо 96 жени, експеримент, който й е позволил да се добере до "истинска съкровищница от вътрешна информация."
Някои статистики са по-безполезни от другите - например Уеб открива, че половината от жените, които е наблюдавала, са използвали думата "забавен" в първото си изречение. Но е изникнала една обща цел на всеки, занимаващ се с онлайн запознанства: да "премине офлайн колкото може по-скоро."
С други думи, онлайн запознанствата са игра, в която оцеляват най-най-приспособените. Изводът на Уеб от проучването й е, че трябва да "изглеждаш колкото може по-добре, да бъдеш достъпен за връзка за максимално широка аудитория и да внесеш една-две запомнящи се характеристики, които да те отличат от масите." Ако четете между редовете: бъдете агресивни.
Пазете се от бизнес-измамите
Не забравяйте, че има причина онлайн сайтовете за запознанства да съществуват - и тя не е те да ви помогнат да откриете истинската любов и перфектното щастие. Това е бизнес, замислен да печели пари, а сайтовете за запознанства губят, когато вие излезете от играта; етиката може да се размие твърде лесно, когато потребителите са и платени абонати.
Например нова потребителка може да получава имейли от сайта, показващи, че мъже се интересуват от профила й, когато всъщност никой дори не го е и поглеждал. Сайтове като Match печелят от потребители, които не са активни на сайта, но все още имат профили там (замислете се, нищо чудно и вие да сте някой от тях). В понятията на бизнеса с онлайн запознанства, тези неактивни потребители са известни като "примамка".
Присъствието им на сайта повишава броя изпращани съобщения. Това е тънка граница, която потребителите не би трябвало да спират да преценяват: "Какво точно е честно в любовта и бизнеса?"
Извадете си ръката от буркана с меда
Ето една от най-големите клопки в онлайн запознанствата, за които предупреждава Слейтър: прекалено големият избор. Примерно, излизали сте с пет потенциални партньорки и спите с три от тях, докато не се появи шеста, която ви привлича и ви допада повече от останалите. След това изведнъж буквално ви боли сърцето, ако не видите тази партньорка повече от ден. Искате да прекарвате всеки миг, денем и нощем, с нея.
С течение на естествения ход на връзката обаче нивата на допамина отново се връщат към нулата, а партньорката ви казва нещо, което я кара да изглежда различна в очите ви - по-малко идеална, по-отчаяна, по-нуждаеща се, по-подобна на онова момиче... как й беше името, Катя? - която ви е правила страхотни свирки в гимназията.
Изведнъж откривате, че безгрижно проверявате вашия OkCupid профил - и ето я и нея, същото някогашно момиче със свирките, заедно с хиляди други, също толкова красиви, също толкова обещаващи, също толкова достъпни, колкото и при последното ви посещение в сайта.
"Онлайн запознанствата са по същността си ода за алтернативите," пише Слейтър. "Има ясни доказателства, че усещането, че имаш привлеккателни алтернативи на настоящия си романтичен партньор, води до гарантирана ниска отдаденост на този партньор."
Тоест решението е да знаете кога да оставите всичко зад себе си - безкрайните бази данни, "примамката", тези "забавни" начални изречения - и да се научите истински да обичате човека, с който сте.