Micra e основата, на която е изграден съвременния облик на Nissan. Моделът има почти 30-годишна история - произведени са над 5,65 милиона автомобила - и сега на пазара излиза най-новото, четвърто поколение на Micra.
"Micra е много важен модел за развитието на Nissan и за историята на марката, не само защото това е първият японски представител, спечелил наградата „Автомобил на годината".
Популярността на модела е невероятна и се харесва на всички: млади и по-възрастни, опитни и не толкова опитни шофьори, мъже и жени. Новата Micra ще трябва да изпълни трудна задача - да повтори успехите на своите съперници.
„Но ние сме уверени, че моделът ще бъде успешен в Европа, а запазването на силните черти на Micra отделят автомобила от конкуренцията: използване на иновативни технологии, които помагат на водача, удобство и високо качество на изработка, просторен интериор въпреки компактните размери на автомобила и естествено, конкурентна цена", заяви Венсан Вийнен, вицепрезидент на Nissan Европа, отговарящ за маркетинга
Micra Mk 1: от 1982 до 1992
Първото поколение на Micra е изключително популярно в Европа, Далечния Изток и Австралия. Автомобилът си спечелва много верни почитатели благодарение на силните си страни: той е лесен за каране, с приятни форми, лесен за поддръжка и много надежден. Точно легендарната надеждност на първото поколение на Micra е основната причина дори и до днес да срещаме по улиците представители на първите три генерации на модела.
Историята на Micra започва в края на 1982, когато Nissan представя в Япония наследникът на популярния модел Datsun Cherry. Първоначално Micra се предлага само в хечбек вариант с три врати - моделът в Япония се нарича March - но се налага като успешен автомобил с предно предаване.
Силните страни на модела веднага излизат на бял свят. Сърцето на автомобила е модерен 4-цилиндров двигател, който въпреки че има работен обем само 1 литър, бързо установява стандартите за динамика в този клас автомобили. Въпреки скромната си мощност от 55 конски сили, моторът осигурява отлична динамика на автомобила, който е с ниско тегло, а впечатляващато ускорение и издръжливостта на двигателя правят Micra хит и купувачите на автомобили втора ръка.
Продажбите на първото поколение - с означение К10 - започват в Европа през 1983 година, а автомобилът получава името Micra. Моделът се продава успешно три години, след което идва ред на осъвременяването му - новата версия се различава лесно заради по-големите си фарове. Но през 1989 нещата стават още по-сериозни - на пазара излиза версията с пет врати. И двете версии на модела са с нови радиаторни решетки, нови фарове, по-големи брони и промени в дизайна на страничните огледала.
Най-сериозните промени обаче са под предния капак. Тук се появява новият и много по-лек 1,2-литров двигател от серията МА, който е оборудван с карбуратор, който се контролира по електронен път и има мощност 59 конски сили.
Това се оказва напълно достатъчно за успехите в Европа. Но в Япония Nissan March тръгва по малко по-различен път на развитие. През 1985, три години след премиерата на модела, на японския пазар се появява първият March Turbo. Но най-доброто за модела тепърва предстои...
През 1989 Nissan представя March Superturbo, а серията е ограничена на 10 000 бройки, като това също допринася за култовия статут на автомобила. Моделът получава и състезателна хомологация, а двигателят му е едно малко чудо - работният му обем е 930 кубически сантиметра, като моторът е версия на двигател от серията МА с 8 клапана. С турбокомпресор и компресор, който работят последователно, Superturbo има мощност 110 конски сили. Автомобилът се ускорява за 7,7 секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната му скорост е 180 км/ч.
Superturbo се предлага с 3-степенна автоматична трансмисия или с 5-степенна механична предавателна кутия и с виско диференциал, а сред екстрите влизат климатик и електрически стъкла. Nissan представя и „по-цивилизованата" версия на Superturbo - March R, но началото на създаването на необичайни версии на March вече е поставено. Тези варианти на Micra обаче се продават само в Япония.
Инженерите на Nissan използват платформата на March/Micra, за да създадат поредица от модели, произвеждани в ограничени серии - като закръгления Be-1 (представен на автомобилното изложение в Токио през 1985) и Pao (1987). В Nissan дори използват Micra като база за създаването на малък ван, който получава името S-Cargo.
В Европа сериозна популярност получава ретро моделът Figaro - кабриолет с мек покрив. Моделът дебютира на автомобилното изложение в Токио през 1989 и две години по-късно излиза на пазара. Произведени са едва 20 000 бройки от този модел, който обаче става толкова популярен, че готовите автомобили в Япония се разпределят между клиентите с помощта на лотария.
В същото време в Европа, К10 продължава да печели нови почитатели: основно заради пословичната си издръжливост: през 2006 британското списание Auto Express съобщава интересен факт: между 1983 и 1992 година във Великобритания са продадени 340 000 автомобила К10, а през същата 2006 почти 30% от тях са все още в движение - около 96 000 - впечатляващо постижение за автомобил, чието производство е прекратено преди 14 години.
Micra Mk 2: от 1992 до 2002
След 10 години на върха, идва време за смяна на поколенията. Производството на новата Micra - К11 - във версии хечбек с три и пет врати, започва в началото на 1992 в Япония, но моделът дебютира в Европа едва в края на годината.
За разлика от К10, чийто дизайн може да бъде определен като консервативен, при К11 линиите са доста по-смели и забавни. Днес е трудно да си представим първите реакции при появата на К11 в Европа, тъй като вече толкова сме свикнали с този автомобил, но колата се оказва изключително популярна сред по-младите купувачи.
K11 е забележителен модел и по няколко други причини. Техническите характеристики на автомобила вече са доста различни - автомобилът е оборудван с два нови и модерни алуминиеви DOHC двигателя с обем 1 и 1,3 литра и със 16 клапана. И двата мотора са със система за впръскване на горивото и мощността им е 55 и 75 конски сили, което означава още по-впечатляващи динамични показатели в сравнение с К10.
К11 е много по-добре оборудван от К10, както и много по-сигурен. Тук се появява и оборудване, което е характерно за по-големи модели и което на практика дебютира в сегмента на градските автомобили. Стандартното оборудване включва странични греди във вратите, обтегачи на предпазните колани с ограничител за теглото, антиблокираща система на спирачките, въздушни възглавници, електрически стъкла, централно заключване и дори климатик - все неща, които са се появили в рамките на 10-годишния жизнен цикъл на К11.
Комбинацията от качествена изработка, динамични качества, богато оборудване и удоволствие от шофирането бързо и успешно печели сърцата на клиентите. Освен това, Micra печели и една много важна награда - "Автомобил на годината за 1993", така моделът става първата японска, кола спечелила това отличие. Естествено, тук трябва да направим важната уговорка, че К11 "носи" японска емблема, но всъщност се сглобява в Европа.
Nissan започва да сглобява автомобили в Европа през 1984, когато стартира производството на модела Bluebird в новата фабрика на компанията в Северна Англия, собственост на Nissan Motor Manufacturing UK (NMUK). Производството постепенно се увеличава - Bluebird е сменен от Primera - автомобил, който напълно се произвежда в Европа.
Качеството на автомобилите, сглобявани в Англия е изключително високо и работниците в завода в Съндърланд получават нова възможност за изява - през 1992 компанията решава да пусне втора поточна линия в завода - за производството на новата Micra.
И се оказва, че К11 печели повече почитатели от К10. Автомобилът е лесен за управление и много надежден, но по-младите купувачи са привлечени от динамичните му качества и по-модерния му дизайн. В големите градове Micra се сдобива с култов статут сред младите дами, а скоро се появяват и състезателни версии на компактния модел... така към каузата са привлечени и много мъже. Много тимове, които подготвят отделни екземпляри от модела Micra са на мнение, че серийните 75 конски сили са недостатъчни и започват интересни експерименти - така на бял свят се появява версията на К11 с 2-литров турбо двигател от Primera.
Жизненият цикъл на второто поколение Micra се развива по вече познат сценарий. През 1996 идва ред на лек фейслифт, а две години по-късно моделът е по-сериозно преработен. Най-големи са промените в дизайна на предната и задната част на автомобила.
Но голямата изненада се крие под предния капак - Micra вече се предлага с 1,5-литров турбодизел, създаден от концерна PSA, като пазарната премиера на тази версия е през 1998 година.
В Япония пък се раждат различни варианти на К11. Инженерите на Nissan създават комби версия на Micra, която получава името Box, следват няколко варианта с определено ретро дизайн, кръстени Tango, Bolero, Juke, Rumba и Polka. Компанията създава и кабрио версия на Micra, а редица тунинг компании, особено на Острова, използват модела за основа при създаването на автомобили, които поразително приличат на популярните през 60-те години "класически британски седани".
К11се радва на невероятна популярност - моделът се произвежда десет години, а през 2000 получава последния си фейслифт и нов 1,4-литров двигател. Точно Micra се оказва моделът, спасил Nissan. В края на 90-те години компанията е във финансова криза и вече не разполага с нужните ресурси, за да създава и разработва нови модели. Това положение продължава до оформянето на стратегическия съюз с Renault.
Следва