Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да си купиш част от историята

Toleman TG184
(продавач Memento Exclusives, Великобритания)
Цена: при запитване

Феновете на Формула 1 няма как да не познаят този болид, все пак е каран от легендарния Айртон Сена през първия му сезон в световния шампионат през 1984. Точно това шаси е изключително ценно, защото с него Сена се класира на второ място в Гран при на Монако, състезанието, което е прекратено заради силен дъжд и бразилецът до последно смята, че е спечелил, след като изпреварва лидера Айртон Сена, но шефовете на надпреварата взимат за официални резултатите от по-ранните обиколки, в които Прост е напред.
На 1 май се навършват 20 години от смъртта на Сена, така че този TG184 ще е изключително актуален. TG184 e оборудван с 1,5-литров турбо мотор, дело на компанията Hart с мощност 600 конски сили. Конструктор на болида е Рори Бърни, който в средата на 90-те години и началото на новия век създаваше шампионските болиди на Михаел Шумахер в Benetton и Ferrari.
Lola B2K/40
(продавач Wire Wheels, САЩ)
Цена: 149 000 долара

Компанията Lola Cars е основана от Ерик Броудли през 1958 и през 1962 създадените от нея автомобили записват участие в първите си състезания. През специалистите на Lola са създали автомобили за най-различни пистови шампионати, а B2K/40 е от 2000 година и е предназначен за състезания за издръжливост. Това е един от първите екземпляри от модела, но цената му е повече от скромна.
Болидът се предлага с 3-литров V6 двигател Nissan, подготвен специално за B2K/40 от компанията Advanced Engine Research е с мощност 380 конски сили. Настоящият собственик на прототипа твърди, че моторът, както и 6-степенната секвенциална кутия дело на Hewland, са в почти идеално състояние.
Този прототип е участвал в състезания от 2000 до 2002 и след това от 2004 до 2006 година – в кариерата му има 30 състезания, 12 успешни финала, 15 отпадания и в 3 случая колата не е успяла да стартира. Най-трудните му изпитания са били две участия в „24 часа на Льо Ман”.
Brabham BT8
(продавач The Last Detail, САЩ)
Цена: 265 900 долара

Джак Брабъм е бивш пилот във Формула 1, бивш собственик на тим във Формула 1, но това далеч не е всичко.
Компанията, носеща неговото име е създавала и състезателни машини със закрити колела – предшественици на съвременните прототипи от състезанията за издръжливост.
ВТ8 е произвеждан от 1964 до 1966, като са сглобени 12 машини, последната от тях през 1966 и е тази, която се продава.
Дори и в най-силните си сезони ВТ8 се използва основно в различни британски пистови шампионати, а отделните автомобили първо получават 2-литров мотор на Coventry Climax, който после отстъпва мястото си на 2,5-литров агрегат на същата компания.
Arrows FA1
(продавач Fantasy Junction, САЩ)
Цена: 349 000 долара

Arrows дебютира във Формула 1 през 1978 година, като тимът е основан от екип, напуснал друг малък отбор – Shadow.
Сред напусналите е и Тони Саутгейт, който е конструктор на шасито FA1. През 1978 за тима са карали Рикардо Патрезе и покойният вече Ролф Щомелен.
Създаването на FA1 обаче е свързано с една от историите за промишлен шпионаж във Формула 1. След появата на FA1 собственикът на Shadow Дон Никълс обявил, че колата на Arrows е точно копие на болида на неговия тим – DN9 и дал под съд Arrows.
Съдът отсъдил в полза на Никълс, а в удовлетворяването на претенцията му било включено и това шаси FA1. Той го получил, но аеродинамичните елементи останали в екипа на Arrows. Крилата скоро били определени за ненужни и от Arrows ги подарили на собственик на пъб в Нортхемптън, където те служели за украса до края на миналия век. Никълс пък съхранил шасито FA1, а през 2000 година с набавянето на няколко липсващи компонента автомобилът бил напълно възстановен.
Собственикът на този FA1 твърди, че неговата кола е единствената от тази серия, която е запазена до днес. Болидът е оборудван с 3-литров V8 мотор Ford Cosworth и днес предоставя уникална възможност да се докоснем до Формула 1 от края на 70-те години.
Hesketh 308
(продавач RM Auctions, Монако)
Цена: още не се знае
След като филмът на Рон Хауърд „С пълна газ” излезе на голям екран, вече всички знаят, че през 70-те години е съществувал малък британски тим във Формула 1 на име Hesketh, чийто собственик е бил благородник със същата фамилия.
Тимът е основан през 1973 от сър Томас Аликзандър Фермор-Хескет, но оцелява едва до 1978. Първоначално Хескет купувал шасита от March, но за сезон 1974 тимът създава собствен болид, дело на станали по-късно известен конструктор Харви Постлейтуейт.
През 1974 с Hesketh 308 се състезава бъдещият световен шампион Джеймс Хънт, който постига впечатляващи резултати – 15 точки, три качвания на подиума и осмо място в крайното класиране за сезона. За 1975 се появява 308В и с него Хънт печели първата си победа във Формула 1 и се класира четвърти в края на сезона, в който Ники Лауда взима първата си световна титла.
Болидът ще бъде продаден на търг в средата на май в Монте Карло, а специалистите очакват висока цена.
Jordan 191 и Jordan 198
(продавач Cars International, Великобритания)
Цена: при запитване

Основателят и бивш собственик на Jordan Grand Prix Еди Джордан е решил да разпродаде уникалната си колекция болиди. Цената на тези две машини ще е доста висока: 191 е първият болид на тима за Формула 1, а 198 донесе първата победа на ирландците в световния шампионат.
191 е създаден за сезон 1991, както може да се предполага, а негов главен конструктор е Гари Андерсън. В първия си сезон във Ф1 Jordan събира 13 точки и завършва на 5-о място в класирането при конструкторите. Обърнете внимание, че през 1991 във Ф1 участват общо 18 отбора. С този болид на „Спа” дебютира Михаел Шумахер – 7-о място в квалификацията и отпадане в състезанието, а за следващия старт германецът вече е пилот на Benetton.
198 носи първата победа на отбора през 1998, каран от Деймън Хил, а втори завършва съотборникът му Ралф Шумахер. Това е и единствената двойна победа в историята на Jordan. Освен колите Еди продава каски, използвани от Хил и Михаел Шумахер, както и купите, спечелени от пилотите, карали за него в 250 състезания във Формула 1.
Джордан ще дари парите от продажбата на колекцията си на фондацията Amber, която помага на младежи, които нямат дом или са зависими от алкохола и/или наркотиците, както и на организацията CLIC Sargmen, която пък помага на деца, болни от рак.
Lancia Delta S4
(продавач Autoieri, Италия)
Цена: 430 000 евро

Delta S4 е един от култовите автомобили в историята на Световния рали шампионат и един от тези, заради които група В отива в историята.
Автомобилът, който се продава в Италия е бил каран от бившия световен шампион Марку Ален, който до 2011 държи рекорда за най-много спечелени скоростни отсечки в WRC. През 2011 рекордът му е подобрен от Себастиен Льоб. Специално за този автомобил няма много информация.
Продавачът твърди, че колата е напълно възстановена, изминала е 25 000 километра, а мощността й е около 450 конски сили. Няма обаче потвърждение, че тази Delta S4 е оборудвана с оригиналния си състезателен двигател – 1,8-литров 4-цилиндров двигател с турбо и механичен компресор. По официални данни на Lancia мощността на S4 е била 480 конски сили, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за 2,3 секунди.
Естествено, колата се продава в цветовете на заводския тим на Lancia от средата на 80-те години – с основен спонсор Martini.

Колекционирането на скъпи състезателни автомобили е занимание, което изисква много пари, търпение и отлични контакти. Понякога, липсата на търпение и контакти, се компенсира с още повече пари. Обикновено, става въпрос за милиони.

За тези, които са изостанали в колекционирането на скъпи състезателни болиди, все още има надежда. При това говорим за повече от интересни автомобили, които вече си имат и цени. Да хвърлим един поглед на това какво може да се намери на „пазара" тази пролет.

Предложенията си струват и всяка една от тези коли си има много интересна история...

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените