„Това какво може?", пита моя приятелка, когато се качваме в новия Renault Kadjar. Автомобилната индустрия така ни е разглезила, че вече изобщо не очакваме от нова кола (само) да ни превозва от точка А до точка Б и сме в непрестанно търсене на нови и нови екстри и извънземни умения.
Преди да се качим на новия Kadjar, знаем само, че изглежда добре.
Не сме очаквали друго след предишния модел, който стоеше като перла в сегмента, в който се подвизава. Сега са добавени LED светодиоди в дневните светлини, фаровете за мъгла вече са правоъгълни и също имат светодиоди с технологията LED Pure Vision. Задната част има по-широка решетка с нови хромирани елементи, а към Kadjar има и два модела нови джанти - 17- и 19-цолови, както и радиоантена тип „акулова перка", която е достъпна при по-високите нива на оборудване.
Славата на френските автомобили в близкото минало обаче не беше фокусирана толкова върху дизайна, колкото върху меката и комфортна возия на всеки един от моделите. Всеки един. Kadjar със сигурност продължава да е носител на този имидж.
Отличаващият се комфорт на возене, включително по паветата на "Цар Борис III", се забелязва веднага, дори от задната седалка. Ето го и първият отговор на въпроса: „Това какво може?": Може да вози с гладкостта на ферибот в езеро.
И като стана дума за задната седалка, именно тя е най-доброто място в този SUV. Основната причина е огромният панорамен покрив, който е почти незабележим отвън, но гледката отвътре може да се сравни с триизмерно кино изживяване - в града или извън него.
В интериора има и други нововъведения: върху централната конзола е инсталиран сензорен дисплей на мултимедийна система R-LINK 2. Той е с диагонал 7 инча и предлага подобрена яркост и чувствителност. Седалките и вътрешните панели на вратите също са преработени. Седалките вече имат настройка на дължината и включват пяна с двойна плътност за повишаване на комфорта и предотвратяване на умората при дълги пътувания, а по-твърдите странични усилвания осигуряват по-добра поддръжка на кръста.
Управлението на електрическите странични огледала и импулсните прозорци вече се намират на един и същ панел на вратата, снабден с осветление за нощно ползване.
Пространството в задния отсек не е малко, но щеше да е с една идея по-функционално, ако задните седалки бяха хоризонтално подвижни. Този недостатък обаче се компенсира от огромното пространство, което се получава при сгъване на задните и пасажерската седалки.
Пътуваме четирима души и бебе в посока Байлово, където ще обядаме в "No Names". Пътят дотам не е дълъг, но е достатъчен, за да ми направи впечатление, че пътното поведение на Kadjar е достойно за възхищение. Спомням си, че когато тествах предишния модел през 2015 г. возих претенциозни роднини до Благоевград и никой не мрънкаше по магистралата, което за времето си ми се стори удивително.
Сега отново си припомних колко е хубаво никой да не ти прави забележки, когато случайно вкараш колата в дупка и никой да не демонстрира артистично бъбречна криза на всеки легнал полицай.
Кросоувърът вече се предлага с 1,3-литров бензинов турбодвигател с 4 цилиндъра, разработен съвместно с Daimler. При версията TCe 140 той вдига 140 к.с., като се комбинира с 6-степенна механична скоростна кутия, а при TCe 160 имаме приятните 160 к.с.и 7-степенна автоматична трансмисия с два съединителя (EDC).
Впрочем, най-новият Nissan Qashqai, сегашният Mercedes A-Class и новата Dacia Duster крият под капаците си същия двигател, с който Daimler се опитват да обърнат угасващия интерес към дизеловите коли в Западна Европа: амбициозна и важна задача, на която от алианса със сигурност са наблегнали.
Бензиновите версии са само с предно предаване, а срещу съответното доплащане по-мощната се предлага и с автоматична скоростна кутия. При дизела може да си купите само механични скорости, като само по-мощният може да се оборудва със система 4х4 (4WD).
Въпреки непретенционзната цена на Kadjar (която го прави конкурентоспособен в един гъсто населен сегмент), усещането за лукс не остава чуждо за пътниците и водача му.
Висококачествената аудиосистема Bose дънеше „Рачо Капитана" по целия път до Байлово, така че всички освен бебето се поразтанцуваха. Коженият салон и просторната задна седалка придават едно бизнес усещане на пътниците отзад, които при желание от тяхна страна, могат да си извадят лаптопите и да проверят какво се случва в момента на Нюйоркската фондова борса.
Разходът не се е променил спрямо предшния модел: извън града отново получаваме 7 на 100, което е доста приличен резултат за тези размери.
Управлението на новия Kadjar също е с полъх на лукс - мултимедийната система, както и различните системи за сигурност и съдействие на водача (4WD и 2WD Extended Grip, Lock: постоянно задвижване 4х4, Easy Park Assist) - на пътя или извън него са голяма част от удоволствието да си зад волана. Интелигентното истинско 4х4 задвижване на кросоувъра се усеща веднага, щом попаднете в сурови условия - готово да измъкне целия този лукс дори от наглед непроходима кал.
Като заговорихме за кал, която тепърва предстои да се настани по улиците ни в предстоящия есенно-зимен сезон, трябва да споменем, че просветът на новия Kadjar е 200 мм и го отдалечава от обидното название „паркетник". Разбира се, не достатъчно, за да се мери с Lada Niva, но толкова, че да може собственикът му да се чувства спокоен, ако му се наложи да навлезе леко в някоя нива. Все пак 4WD трансмисията е стъпила върху опита на Nissan, което трябва да говори на офроуд феновете, че Kadjar може повече от това да изкачи павирана столична улица.
И все пак, това не е някаква офроуд машина, с която може да се наредите сред возилата в „Лудият Макс: пътят на яростта". Такова нещо не се и очаква от френски автомобил, който колкото и да се съюзява с немски компании, винаги ще носи духа на парижката есен и финеса на Колмар.
Стартовата цена на модела е 38 590 лв.