Тъй като вече се стъмва в обидно ранно време, шофирането по тъмно е неизбежно - особено за тези, които ползват колата си редовно. А да караш в мрака може да бъде изключително натоварващо и стресиращо, особено по неосветени пътища, по завои или тесни шосета.
Данните от различни проучвания потвърждават това - в седмиците след смяната на времето, особено през есента, броят на катастрофите расте. Един от факторите за повечето рискове на пътя е необходимостта шофьорите да настроят зрението и поведението си спрямо тъмнината.
Това не е толкова лесно, особено за хора, които имат повече проблеми с адаптацията към намалена видимост и по-малко светлина - това са възрастните, хора с късогледство, астигматизъм или глаукома.
Самото положение по пътищата пък става все по-неприятно, тъй като някои от по-мощните и нови коли имат по-ярки фарове, други пък са с LED светлини, което пък заслепява още повече водачите отсреща.
Стресът и напрежението от шофирането по тъмно обаче могат да бъдат намалени с няколко прости мерки за подобряване на видимостта и зрението.
Чисти стъкла и огледала
Звучи логично, но се случва човек да не обърне внимание на леко зацапаното стъкло, особено когато е тъмно и не личи. Мръсотията, пръските и засъхналите капки по предното стъкло обаче могат да увеличат заслепяването от отсрещните фарове, тъй като прахолякът разпръсква светлината. Същото важи и за огледалата.
Затова старателното почистване на предното стъкло и съответно наличието на течност за чистачки и състоянието на самите чистачки са важни за видимостта и намаляването на отблясъците.
Мръсното стъкло извън обхвата на чистачките също намалява видимостта и зрителното поле, затова то също трябва да се почиства добре поне един път седмично.
Почиствайте очилата
За тези, които шофират с очила, важи същият принцип като за предното стъкло - зацапаната им повърхност разсейва светлината и води до заслепяване.
Очилата трябва да се почистват с кърпичката за целта, а не с ръкава или края на дрехата. Това може само да нанесе допълнително прах и да повреди лещите.
Чисти фарове
Ако те са зацапани, светлината им намалява и шофьорът разполага с по-малко осветление на пътя. Те също трябва да се почистват редовно, особено след дъжд или сняг, и особено ако колата попада по-често в мръсни участъци или на места, където по фаровете попадат мушици.
Дълги светлини
Те са от изключителна помощ за по-добро осветяване на по-големи участъци от пътя. Не бива да се забравя обаче, че те заслепяват още по-силно шофьорите отсреща, и съответно трябва да се спират при поява на кола в срещуположната лента, особено извън магистралите.
Освен това дълги светлини не бива да се ползват в лошо време като дъжд и мъгла, защото светлината от тях се разпръсква по частиците влага вместо да минава през тъмнината. Резултатът е мътно петно и по-лоша видимост. В такива случаи се ползват фарове за мъгла.
Не гледайте фаровете отсреща
Това не е толкова лесно, колкото звучи - следенето на колата отсреща и блясъка от фаровете ѝ е инстинктивна реакция, но това заслепява допълнително. Директното насочване на погледа към ярката светлина от фаровете води до временно увреждане на зрението, почти до ослепяване за секунди, а след това и до послеобрази, които объркват допълнително.
Пълна тъмнина вътре
Светлината в собствената кола обърква допълнително мозъка и зрението, което се настройва на режим на светло, докато трябва всъщност да функционира на нощен заради тъмнината отвън. Обикновено отнема минути очите да се пренастроят, така че пускайте лампата в колата само в краен случай. Ако е възможно, избягвайте и екрани - например на GPS или телефон.
Освен това светлината от тях се отразява върху предното стъкло и допълнително пречи за видимостта отвън.