Илон Мъск може и да се страхува от изкуствения интелект, но в същото време екипите му бълват нова доза джаджи, управлявани точно от ИИ.
На специално събитие в Калифорния в четвъртък вечер, красноречиво наречено "We, Robot", бизнесменът показа как си представя бъдещето на мобилността и най-накрая показа прословутото такси Tesla Cybercab.
То има дизайна на кросоувъра Tesla Model X, задницата на Tesla Cybertruck, електрическо е и в същото време е напълно различно от останалите модели в портфолиото на бранда.
"Tesla Cybercab няма педали или волан, така че се надявам всичко да е наред", пошегува се от сцената Мъск.
Засега електромобилът има само две врати и две предни седалки и по думите на предприемача е напълно автономен. Вратите му са тип "крила на чайка", а интериорът е меко казано минималистичен. Всъщност на предното табло има само един-единствен огромен тъчскрийн от 21 инча.
Идеята зад Tesla Cybercab е пътниците да не взимат никакво, ама никакво участие в движението.
Вместо това те ще бъдат насърчавани да гледат филми и видео, да играят игри или да създават собствено съдържание, докато се возят.
В същото време, по думите на Мъск, Tesla Cybercab е изключително надежден електромобил, оборудван със сложна система от камери, която вижда на 360 градуса.
Автономният електромобил сам ще се ориентира откъде да вземе пътниците си и къде да ги остави, като не изисква от пасажерите да се занимават с GPS и допълнителни насоки.
Илон Мъск направи и друго бомбастично обещание - че роботаксито ще се предлага на цена от под 30 000 долара.
По-голямата изненада на вечерта беше роботизиран ван с капацитет до 20 пътници.
Tesla Robovan е издържан в същия футуристичен стил със златист цвят, гладки форми и никакви излишни детайли по каросерията и също така планът е да се придвижва напълно автономно.
Тъй като някои се поколебаха за какво би служило подобно чудо, Мъск сам разясни, че си го представя от полза, ако някой иска да превози цял футболен отбор например.
Понеже Tesla Robovan е електрически, пътуването се свежда до няколко цента на километър, уточни още бизнесменът. В същото време ванът е подходящ за градски условия заради компактните си размери. С това намеква, че в някакъв бъдещ момент подобно творение на Tesla би могло да послужи и за градски транспорт.
Ванът демонстрира и намеренията на Мъск все пак да се захване с въпроса за публичното придвижване, вместо да акцентира на електромобили за всеки водач поотделно.
Остава проблемът с автономността, която Илон Мъск толкова много хвали.
Засега функциониращите модели на Tesla се справят меко казано спорно, когато бъдат оставени на автономен режим на придвижване.
Вече знаем за редица куриозни случаи, в които сензорите им бъркат Луната със светофар, налитат по незнайни причини на пожарни и линейки или опасно бъркат пътните ленти и знаците.
В същото време до 2026 г. Мъск иска да освободи от фабриките си цяла флотилия от такива превозни средства, без дума да каже за подобрения в софтуера.