Неминуемо започваме да усещаме имота си поне една идея по-малък, когато ни се наложи да се чудим къде да приберем сезонните автомобилни гуми.
За онези, които имат таванско помещение или мазе, задачата е по-лесна, но все пак съществуват и други въпроси - как да се съхраняват гуми и с какво евентуално да бъдат предпазени от влагата и студа, за да живеят максимално дълго. А и въпросът не е само в дълголетието на гумите. Износените или повредени автомобилни гуми могат да са и опасни, пък и нов комплект гуми никак не е евтин.
И така - как да съхраняваме правилно гумите, когато не им е сезонът?
- В гараж, таванско помещение или мазе
Това е идеалният вариант, при който гумите са в закрито помещение и то почти безплатно. Преди да ги приберем обаче, е важно да ги изчистим, понеже мръсотията по тях може да доведе до корозия и компрометиране на каучука по време на дългия престой на сухо и затворено.
От Continental съветват в блога си гумите да се почистят с четка, перилен препарат и вода, след което е задължително да изсъхнат напълно.
На пазара вече се срещат редица спрейове и препарати под формата на паста, които обещават да запазят автомобилните гуми за още по-дълго време.
Повечето производители - не само Continental, но и гигантът Michelin например - са убедени, че няма нужда от подобен разход. Вместо това насоките им са всяка гума да се прибере в отделен плик, да се надпише и да се вакуумира с помощта на прахосмукачката.
После пликът се завързва здраво или запечатва и гумите се складират. Най-добре е гумите да бъдат подредени вертикално една до друга, за да не се повредят от тежестта.
Изключително важно е помещението да е сухо, не прекалено студено или горещо и гумите да нямат досег с химикали и препарати.
Има и специални метални стелажи за гуми, които започват от 110-120 лева в строителните хипермаркети.
Отново там има и други хитри решения за складиране на автомобилните гуми. Вече се намират метални стойки за гуми, които се монтират на стената и гумите се закачат за тях. По този начин се пести място, тъй като гумите стоят като "залепени" за стената, вместо да са в редица в някой ъгъл.
Вместо подвижен стелаж водачите биха могли да се спрат и на стойка за гуми под формата на рафт.
Тя също се монтира за стената, като ако е монтирана по-високо, не пречи особено в помещението. Цената и на двата варианта е около 150 лева с място за четири гуми, но се намират както малко по-евтини, така и чувствително по-скъпи варианти в зависимост от материала на изработка.
Предимството на специалните стойки и стелажи за гуми е и че са специално проектирани за задачата си и сме спокойни, че автомобилните гуми са подредени правилно.
- Ами ако нямаме гараж, таван и мазе? Е, винаги е налице опцията "Хотел за гуми"
Услугата се предлага в САЩ още от 80-те години на миналия век, а в Западна Европа - вече над 20 години, и си има своите заклети фенове, особено онези, които притежават по-скъпи коли и съответно по-скъпи автомобилни гуми.
В "хотелите за гуми" температурата и условията в помещението като влажност на въздуха се следят внимателно, за да са на оптимални стойности.
Обикновено първо се извършва оглед и оценка на гумите и после се изготвят приемно-предавателен протокол и договор за периода на съхранение. Някои обекти предлагат и застраховка на гумите, ако все пак се допуснат някакви щети по тях.
В България обаче тези места все още са сравнително малко и повечето предоставят на клиентите си само монтаж и съхранение.
За сметка на това доста фирми вече предлагат транспорт от адреса до "хотела за гуми" и обратно, което би могло да спести известна сума от монтаж и демонтаж.
Цените на "хотелите за гуми" са на гума и започват от около 11-12 лева на месец за най-малкия размер гуми. Повечето български "хотели за гуми" държат гумите да са почистени предварително от клиента.
Но каквото и да изберем, най-важното е гумите да се съхраняват правилно, за да ни служат правилно.