Едно наглед невинно мобилно приложение за споделяне на кратки видеа се превръща в новата ябълка на раздора между САЩ и Китай, а за капак в цялата олелия се намесват и интересите на американските инфлуенсъри и тези на гиганта Microsoft.
И всичко тръгва от президента Доналд Тръмп и неговата търговска война с Китай.
В началото на юли месец Тръмп повдига въпроса дали използването на китайския TikTok на американска територия е безопасно за американските граждани. При регистрация приложението придобива достъп до редица лични данни, включително имейл, местонахождение, снимки и други файлове на мобилното устройство.
Без да разбира твърде много от технологии, президентът предполага, че данните, които приложението изисква, потенциално могат да се събират от компанията собственик - ByteDance - а след това да се препращат към китайското правителство и разузнаване.
В притесненията му все пак е възможно да има доза истина, защото докато той се изказва против TikTok, приложението трупа все по-голяма популярност в САЩ и вече има над 80 млн. активни потребители. Много от тях са намерили начин не само да се забавляват и разсейват с видеата в платформата, но и да печелят пари от тях.
Това е и причината интернет да изобилства от шеги как сега, след като Тръмп забрани TikTok, всички тези инфлуенсъри ще трябва да си потърсят работа в близката верига за бързо хранене, за да не умрат от глад.
Заплахи за спирането на китайското приложение идват и от американския държавнен секретар Майк Помпео.
Той заявява, че подобен ход е нещо, върху което вече се работи. В допълнение в края на миналата седмица Доналд Тръмп заявява, че подписът му всеки момент ще се озове върху забраната TikTok да функционира на американска земя. Нещо повече, американският президент се закани, че това няма да е последният китайски мобилен продукт, който ще бъде сполетя от такава съдба.
Приложението на ByteDance обаче е твърде известно и харесвано, за да бъде така лесно отстранено. През 2017 г. то става достъпно за устройства, които използват iOS и Android, и веднага започва да трупа верни фенове. В момента апът има над 500 млн. активни потребители, като числото нараства ежедневно.
Освен това да забраниш използването на дадено приложение никак не е лесно. С хардуерните продукти е ясно - налагат се рестрикции за внос и се дават указания за неизползване на въпросния хардуер. По този начин Великобритания, под натиск от САЩ, се отказа от услугите на Huawei за изграждането на 5G мрежа на Острова.
Що се отнася до мобилно приложение - най-ефикасният начин да бъде ограничено използването му е да се прекрати връзката между сървърите му и устройствата на потребителите.
Така функционира "Великата [дигитална] стена" на Китай, която налага сериозна цензура над продукти, които китайското правителство не иска да достигат до гражданите. Индия използва същата тактика, за да забрани TikTok на своята територия, Австралия обмисля да стори същото с платформата.
В Америка обаче блокирането на софтуер по такъв начин би било прецедент, затова ако Доналд Тръмп иска да се отърве от китайското приложение, трябва да мисли и за алтернативни варианти това да стане. Има го и въпросът с какво недоволство ще се сблъска президентът, ако реализира намеренията си и разгневи толкова много млади американци.
Въпросителните стават още повече, след като става ясно, че апетити към TikTok има не кой да е, а Microsoft. Те виждат в приложението лесен и достъпен начин да разширят портфолиото си и да печелят повече от реклама, отколкото от продажба на продукти.
Сатя Надела - изпълнителният директор на компанията - потвърждава пред The Verge, че е водил дискусии с Тръмп за закупуването на китайския app и асимилацията му от Microsoft. След заканите на държавния глава Надела уточнява, че фирмата му е подготвена да продължи разговорите за сделка с ByteDance.
Подобна покупка би била огромен успех както за Тръмп и неговата политика в търговската война с Китай, така и за Microsoft.
Американският президент вече успешно наложи забрана устройствата на Huawei да работят с операционната система Android и ако TikTok изчезне от виртуалните магазини с приложения както на Google, така и на Apple, това неминуемо ще доведе до спад в трафика към платформата за клипове.
Тъй като обаче усеща, че ще си навлече гнева на младите избиратели и то едва няколко месеца преди президентските избори, Тръмп решава да не действа толкова категорично. Вместо това на 3 август се разбра, че той дава 45-дневен срок на Microsoft, за да се споразумеят за покупката на TikTok.
Ако компанията постигне успех в търговските преговори и закупи приложението, тя най-накрая ще има възможността да влезе в пряка конкуренция със съперниците си от Facebook и Twitter.
Дали китайската ByteDance обаче е готова да продава?
По все още непотвърдена информация собствениците на TikTok обмислят да преместят седалището си от Пекин в Лондон и така да заобиколят заканите, които Тръмп отправя за забрана на приложението в САЩ.
За договор с Microsoft все още не се споменава и дума, така че потребителите на TikTok ще останат в напрежение поне още известно време, преди да разберат дали ще се наложи да натиснат бутона "Delete" на профилите си.