Marketplace превръща Facebook в битпазар

Социалната мрежа Facebook твърдо е решила да се превърне в сайт, който да задоволява всичките прищевки на потребителите си. Политиката на „мрежа в мрежата” продължава, а от гиганта на Марк Зукъргбърг се стараят по всякакъв начин да задължат максимално дълго потребителите във Facebook, като ги обезкуражат да посещават други сайтове. Как? Като добавят нови и нови функции.

Една от последните им идеи се казва Facebook Marketplace, която превръща социалната мрежа в сайт за безплатни обяви. Чрез него потребителите на сайта могат да купуват и продават най-различни продукти.

Макар да дебютира преди година в САЩ,  едва от няколко дни Marketplace е достъпен и за част от българските потребители,  вече има доста публикувани обяви.

С дебюта си в страната услугата по подразбиране се превръща в конкурент на сайтове като OLX.bg и bazar.bg.

Точно заради това е интересно как ще се отрази Marketplace на бизнеса с обяви в България. Всеки подобен ход на Facebook застрашава интересите на местните компании, които вече са се наложили в дадената сфера. Със своя вграден битпазар социалната мрежа влиза в сблъсък за потребители със съществуващите сайтове за обяви. Публикуването в тях също е безплатно, но са налице и платени пакети, които да направят обявата по-лесна за откриване.

Възможно е подобни сайтове да отбележат намаляване в броя на публикуваните обяви, а вследствие на това и на приходите си. Facebook е масово посещаван и у нас, а опитите на компанията да отучи потребителите да излизат от сайта чрез нови функции, изглежда, дават резултат.

Важен е и агресивният начин, по който мрежата „бута” Marketplace пред очите ни.

Иконка за него се появява в лявата част на десктоп версията на Facebook, точно под „Новини” и „Messenger”. В мобилното приложение иконката на Marketplace най-нагло се настанява на горната синя лента до тези за Newsfeed-a и добавянето на нови приятели.

Социално-мрежов битпазар


Разработилите приложението посочват, че Marketplace просто обединява едно от многото явления във Facebook – купуването и продаването на различни предмети между потребителите чрез специално създадени за целта групи.

От уточняват, че подобна дейност от години е налице в много от групите в социалната мрежа, а повече от 450 милиона от потребителите използват такива групи всеки месец.

Официалната цел на Facebook Marketplace е да бъде място, което да улесни тези хора в тяхната междуличностна търговия.

Ясно е, че целта на технологичния гигант е и друга – с леки стъпки да се намести в бизнеса с онлайн-търговия. Как ще се развива Marketplace занапред ще покаже колко точно сериозни са плановете в тази насока.

Marketplace посреща посетителите си със снимки на продукти, които са пуснати за продажба от други хора с кратко наименование и посочена цена. Налице е търсачка, ако потребителят търси нещо конкретно. Възможно е резултатите да се филтрират и спрямо местоположението на продавача, категорията им и тяхната цена, която дори в българската версия все още е със знак за долар, макар цените да са в левове.

Има възможност да избирате да ви се показват обяви от продавачи на определено разстояние (в километри) от града, в който се намирате.

Когато откриете нещо, което ви допада, едно натискане върху снимката ви отвежда в детайлите за продукта, въведени от неговия продавач. Там ще откриете описание на това, което можете да закупите, името и профилната снимка на продавача и местоположението им.

Купуването става чрез изпращането на директни съобщения от Marketplace, за да покажете, че сте заинтересован и искате да направите оферта за продукта. От този момент нататък комуникацията относно покупко-продажбата и доставката се движи от самите купувач и продавач, без участието на Facebook.

Публикуването на обяви също е улеснено, като повечето неща във Facebook, така че Marketplace да е лесен за употреба за всеки потребител на социалната мрежа. За да пуснете обява е нужна снимка на продукта, въвежда се име, описание и цена.

Социалната мрежа по никакъв начин не контролира плащанията и доставките.

Това за момента оставя Marketplace в областта на сайтовете за безплатни обяви, но далеч от обсега на гиганти като Ebay, Amazon, Alibaba и други подобни. Също така, Facebook не получава никакви пари от търговията.

Може би в бъдеще това ще се промени с добавянето на нови функции към Marketplace, който подобно на спонсорирането на публикации може да се превърне в нов източник на приходи за компанията.

Услугата първоначално дебютира само с мобилната си версия в четири държави – САЩ, Великобритания, Австралия и Нова Зеландия. Впоследствие Marketplace стана достъпен в Канада, Чили и Мексико, а през август Facebook обявиха, че европейските потребители също ще могат да се възползват от възможността да публикуват обяви в социалната мрежа.

Първите страни на Стария континент, в които услугата стана достъпна, са Австрия, Белгия, Чехия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Унгария, Ирландия, Италия, Люксембург, Холандия, Норвегия, Португалия, Испания, Швеция и Швейцария.

България липсваше в стартовия европейски списък, но от няколко дни потребители у нас също забелязват, че имат достъп до Marketplace.

Какво продават българите в Marketplace?

Сред най-често срещаните продукти, които българите продават в новата услуга, са смартфони, дрехи и обувки. Срещат се и велосипеди, гейминг конзоли, автомобили и автомобилни гуми, бижута, естествени удължения на коса, секс играчки, кромид лук и дори „маркова козметика” (за по 30 лева).

Собственици на апартаменти или брокери под прикритие също търсят своето място под слънцето на Marketplace, там вече могат да се намерят и жилища.

Не липсват и абсурди като снимка на предмет, най-вероятно намерен в нечие старо мазе, с описание „Нямам идея какво е, но му искам 12 лева”.


Търговският нюх на българите, които вече ползват Marketplace, проличава и при големия брой продукти на цена от 1 лев. Поне такава е посочената, за да излиза обявата при търсене на по-евтини продукти. Стигне ли се до комуникация с търговеца обаче най-вероятно тези цени ще се окажат само „ориентировъчни”, особено когато става дума за автомобил или къща.

Измами и контрол

Това не е единственият пример за нередности в новата услуга на Facebook.

Като всеки подобен сайт, Marketplace в един момент може да се превърне в притегателно място за голяма част от онлайн-измамниците в България.

Самите Facebook дават няколко препоръки, за да се избегнат измами:

  • срещите между купувачи и продавачи да са на открито покрай много хора, като например в магазин или кафене, като по възможност всеки да води придружител;
  • плащането да става ръка на ръка или чрез PayPal. Да не се приема плащане на вноски;
  • да се подават сигнали за обяви, които изглеждат подозрително.

Не е ясно колко бързо и как ще бъдат проверявани обявите и потребителите, срещу които има подадени сигнали.

В българската секция на услугата обаче вече се срещат „обяви”, в които недоволни потребители публикуват имената и снимките на некоректни, според тях, търговци.

Това само по себе си е някаква особена форма на самоконтрол от самите купувачи и продавачи.

Дали обаче тя ще бъде достатъчна?

Новините

Най-четените