Google представиха проекта си за нова социална мрежа Google+, която трябва да се превърне в пряк конкурент на лидера Facebook.
Услугата, която в момента е в тестов режим, ще комбинира в едно всички останали услуги на информационния гигант, превръщайки ги в част от социалната мрежа. За момента е достъпна за ограничен брой потребители - малка, подбрана за целта група хора, които трябва да получат специална покана, за да се присъединят.
От компанията не уточняват кога услугата ще бъде достъпна за всички, но отбелязват, че "това е нещо, което променя качеството на самия Google - това е Google, който познавате и обичате, но сега с хора".
Прилики
Освен че двете социални мрежи си приличат визуално - Google+ притежава горна лента за управление, подобна на тази във Facebook, а информацията за новостите ще излиза с червени цифри, които се променят, когато възникне ново събитие, новият проект на търсачката ще позволява на потребителите си да споделят и снимки и линкове, както и да публикуват различни статуси.
Разлики
Без да назовава поименно Facebook, от Google заявяват, че при сега съществуващите мрежи някои структури са недобре разработени и не функционират добре.
"Услугата е подобна на Facebook, включвайки обновяващ се поток от снимки, съобщения, коментари и друго съдържание от подбрани приятели", твърди Брадли Хоровиц, вицепрезидент по продуктовия мениджмънт в Google и един от ръководителите на проекта.
Според създателите на Google+ нейно предимство са по-лесно разбираемите настройки за поверителност, възможността да се обединяват контактите в отделни групи и за всяка група да има отделни права за достъп.
Съществените разлики между Facebook и Google+ са при т. нар. Кръгове или Circles+. Фокусът на новата социална мрежа не е в споделянето на информация с огромно количество хора. Тя ще бъде по-интимна.
Потребителят може да споделя различни текстове, снимки и видеа със своите социални кръгове, които варират между приятели, колеги, семейство, съученици и други. С помощта на HTML5 човек може да разпредели за секунди хората от своя списък между различните социални кръгове.
"В реалния си живот хората използват приятелски кръгове, за да комуникират и да споделят правилните неща с правилните хора", се казва в изявлението на компанията. С помощта на "Circles" тези приятелски кръгове от реалния живот се вкарват и в социалната мрежа.
При Facebook също има групи, но при тях се ограничава виждането на определени публикации от страна на потребителя. А ако не си групирал приятелите си, всички виждат всичко или нищо за теб - зависи от настройките на защитата на личните данни.
Опциите за комуникация
Друго предимство на Google+ са опциите за комуникация. Facebook предлага само текстов чат (който вече се групира и с имейл с адрес @facebook.com), а Google ще дава опция и за видео-разговори през социалната си мрежа, отново в групи - услуга, която е потребителите на Facebook искат отдавна. Видеоконферентни връзки ще могат да се осъществяват между до десет участника.
"Около нас има стени и знаем много добре с кой говорим в момента и какво споделяме. В интернет обаче получаваме един бутон "Сподели" и споделяме с целия свят. Затова избрахме този различен модел", коментира Хоровиц решението за видеочат.
Борба за потребители
Преди няколко седмици ексшефът на Google Ерик Шмид призна, че най-голямата грешка в кариерата му е, че не е осъзнал навреме каква заплаха е социалната мрежа. Според него компанията се нуждае от нов подход за поддържане на растежа в променящата се технологична среда. Той призна, че не е бил достатъчно настойчив в проследяването на това каква заплаха може да стане Facebook, писа The Wallstreet Journal.
Google пуска този проект, тъй като изостава от Facebook по време, което отделят потребителите за търсене в Интернет. По данни на ComScore Inc на най-популярната социална мрежа в света се падат 13% от общите часове, прекарани онлайн през май, а на Google - 10%.
Също така през май посетителите на сайтовете на Google, включително и YouTube, са били 180 млн. души, при около 157.2 млн. само за Facebook, показват още данните на ComScore.
Поради факта, че рекламодателите следят тези числа, "целта на Google е да се конкурира с Facebook за печалбите от реклама при по-голяма употреба", допълва DPA.
В битката също така Google залага на слабото място на Facebook, за чиито потребители защитата на личните данни е твърде сложна. Миналогодишният опит на търсачката да пусне подобна услуга - Buzz - се провали именно заради опасения, свързани със защитата на личните данни.
"Сега започнахме от самото начало", казва Хоровиц. "Най-важното нещо, което научихме от Buzz беше, че има истинска пазарна ниша за продукт, който има предвид опасенията на хората за личното им пространство и за начина, по който се обработват данните".
Според анализатори Google+ ще позволи на търсачката да научи повече за индивидуалните си потребители и ще успее да постигне по-високо ниво на персонализация.