Facebook е решен да се превърне в любимата ви интернет телевизия - като ви следи по начин, по който истинската телевизия не би могла.
Вчера социалната мрежа обяви нови промени в алгоритъма на нюз фийда си.
Вече ще ви се показват повече клипове като тези, които започвате да гледате на цял екран, които превключвате на HD качество и на които пускате звука, дори да не ги like-нете, споделите или коментирате.
Същите сигнали ще казват на Facebook дали видеото се харесва достатъчно, така че нюз фийдът да го показва на повече хора.
Колкото повече сайтът разбира кои клипове се харесват и кои не (и на кои хора точно), толкова по-бързо ще нарасне броят на гледанията им, който вече достигна 4 милиарда на ден. Това е сериозен скок в сравнение със септември миналата година, когато Facebook клиповете се гледаха от един милиард души дневно.
Само преди няколко седмици алгоритмите на Facebook започнаха да следят и колко дълго се спирате на определени съобщения и клипове в нюз фийда - даже без да кликате на тях.
Заради тази и днешната промяна вече простото качване на видео в социалната мрежа няма да ви донесе кой знае колко гледания. Клиповете трябва да събуждат интереса от първата си секунда дори без звук, тъй като те тръгват да вървят именно така преди да кликнете на тях.
За да достигнете до нюз фийдовете на повече хора, клиповете ви трябва да са толкова интересни, че хората да ги гледат до самия край на цял екран в HD качество.
Последният ъпдейт идва точно след като Facebook обнови и възможностите за видео анализи и статистики на създадените от потребителите страници.
Подробните данни за навиците на потребителите могат да дадат на Facebook решително предимство пред YouTube и след време да го превърнат във водещия видео плейър в интернет.
YouTube е изграден като място за качване на клипове, които после се вграждат из всякакви други сайтове, както и като място, където гледате каквото и когато поискате, предимно чрез търсачката и след това чрез препоръчаните видеа. YouTube има персонализирана начална страница, но не е фийд.
Докато Facebook е именно фийд, и то такъв, към който са пристрастени стотици милиони хора. Много от 1.44-те милиарда негови потребители го посещават не ежедневно, а ежечасно, за да видят какво са пуснали техните приятели, както и харесаните от тях страници.
Това, че Facebook е фийд, а не място конкретно за видео, може да не изглежда като преимущество във войната с YouTube, но ето как помага.
Facebook като цяло има властта да забие в нюз фийда ви каквото сметне, че ще харесате.
Всяко видео, което виждате там, представлява препоръчан клип. А тъй като самият фийд е толкова популярен, той знае, че вие неизбежно ще видите видеата - и въпросът остава просто кои от тях ще спечелят вниманието ви.
Facebook вече все по-лесно раззбира от какво се интересувате благодарение на огромното количество данни, които събира за вас. Така сайтът може да извлече изключително специфична информация за поведението на гледащите клипове и да установи кои от тях какво искат да гледат.
За три секунди ли гледахте това видео? Или за 11? След колко секунди го превключихте на HD? Толкова ли ви беше интересно, че го гледахте на цял екран, включихте ли му звука и кога точно? Да не говорим за още по-лесните за отчитане данни: дали го лайкнахте, коментирахте или споделихте.
Съчетйте го с общо 4-те милиарда гледания на видео на ден и с останалите безкрайни данни за поведението на потребителите, и не е трудно да разберете как Facebook знае, че един клип, популярен сред определени хора, най-вероятно ще пожъне успех и сред други, които имат сходно потребителско поведение в сайта.
Така става ясно как събирането на данни за вас изпълва вашия нюз фийд точно с клиповете, които ви се гледат - дори изобщо да не сте знаели, че ви се гледат именно те и изобщо да не сте знаели, че въобще ви се гледа някакво видео.
Лидерството на YouTube определено е застрашено.