Отвъд нулите

Колко висок е хай текът у нас? Толкова, колкото са добрите IT специалисти. Стигат ли те, за да населят бъдещия София тех парк например?

Секторът на информационните технологии е един от малкото у нас, които се развиват добре даже и през последните години на криза. Докато все повече западни компании откриват свои офиси в България, вече има и наши фирми, които завоюват позиции на световния пазар.

Средната заплата в бранша е висока за българските условия - в някои източници се споменават даже около 2500 лв. (при средна заплата за страната четири пъти по-ниска). Светилата получават и от две до три пъти по-големи. Не е изненада, че напливът към IT специалностите в университетите е голям.

Въпреки това, много от компаниите се оплакват, че трудно намират подходящ персонал. Изследването на Българската асоциация на софтуерните компании: "Барометър на българската софтуерна индустрия", показва, че средно фирмите имат по цели 8 незаети места за IT специалисти. На какво се дължи това разминаване?

Без знания за живота

"Българското висше образование не подготвя специалисти за реалния живот, а следва някаква своя програма, която предполагам изглежда добре на хартия. Специалистите, които излизат от университета, имат скромни познания, не са предприемчиви, имат високи и нереалистични очаквания и, като цяло, не са подготвени за работата в съревнователна среда", откровен е Владимир Петков.

Той е главен технически директор на AII Data Precessing - международна компания, която предлага бизнес съдържание и медийни анализи. С разработката на софтуерните й продукти се занимават 9 души, от които само един е започнал директно от ВУЗ.

Подобна е и позицията на мениджъра на Академията на "Телерик" Светлин Наков: "Основният проблем на българското образование е, че много от нещата, които се изучават са морално остарели и нямат връзка с практиката. Знанията, които студентите получават не отразяват съвременната действителност, а програмите, по които се учи са отпреди 20-30 години".

Според него, изоставането на образованието от практиката не е проблем само на българските университети - много от ВУЗ-овете в чужбина са по-слаби от нашите, а наистина качествените са или скъпи, или недостъпни за повечето хора.

Бизнесът да учи на бизнес

Светлин Наков е на мнение, че вместо академичните съвети, трябва да се създадат съвместни управленски органи с участието на индустрията и те да имат думата по отношение на учебното съдържание. „Преподавателите трябва да имат задължително практически индустриален опит, а интересите на бизнеса и на студентите трябва да станат водещи при управлението на ВУЗ-овете", категоричен е той.

Според Владимир Петков, университетът трябва да те учи не само на технологията, но и на начините да я използваш. "Всеки добър IT специалист не трябва да има само твърди умения (познания по определени програмни езици или системен софтуер), той трябва да разбира от медии, бизнес модели, управление на проекти, поведение на потребителите, анализиране на аудитория", изброява техническият директор, който споделя опита си със студенти от Софийския университет.

По собствен път

Компаниите по различен начин решават проблема с подготовката на своите настоящи бъдещи служители. В AII Data Processing, освен стандартните допълнителни курсове, се насърчава и самообучението. "Накратко - ако научиш нещо си задължен да го документираш и да обучиш останалите. Също така не може да откажеш ако някой иска да научи нещо от теб", обяснява Владимир Петков.

Други компании могат да си позволят и по-мащабни начинания. Така "Телерик", които имат хиляди клиенти от цял свят, от няколко години поддържат Академия за софтуерни инженери. Тя е безплатна, много от ресурсите са достъпни онлайн и към момента в нея се обучават 3500 души в 33 безплатни курса по 13 различни специалности. С тях работят 10 преподаватели, 10 лектори и 40 доброволци в три големи зали в София.

Мениджърът на академията Светлин Наков посочва, че курсистите се научават да създават динамични уебсайтове, мобилни и уеб приложения с най-новите технологии, като фокусът е върху работата в екип. "Ние обучаваме хора от различни възрасти - от деца втори клас в училище до завършили студенти и дори пенсионери", казва Наков.

Според него голям процент от записалите се успяват впоследствие да си намерят работа в бранша, а голямата цел на проекта е Академията на "Телерик" един ден да издава диплома за висше образование.

Той коментира, че и други компании са разбрали ползите от този вид специализирани обучения, като вече можем да говорим и за изграждането на "алтернативна образователна система". В резултат вече само в София има още няколко академии за програмисти - на MentorMate, ProPeople и SoftAcad.

Не забравяйте математиката

Деканът на Факултета по математика и информатика на Софийския университет проф. Иван Сосков не е склонен на компромис с теорията, без значение на колко е години. "Проблемът е, че конкретните технологии се сменят твърде често и конкретните знания често стават ненужни след кратък период от време. Именно затова държим на математиката, като фундамент, който подготвя нашите студенти за всички новости, които ще срещнат в професионалния си живот", посочва той.

Проф. Сосков посочва и един от големите проблеми, с които той и колегите му се сблъскват - бъдещите програмисти вече не са така добри в смятането, както преди. "Тенденцията за понижаване нивото на математическите умения на абитуриентите е постоянна и в момента това ниво е около и дори под критичния минимум", предупреждава той. От началото на годината във ФМИ са въвели допълнителни курсове и индивидуално обучение за запълване на празнините от гимназията.

Според декана, интересът на бизнеса към студентите му е много голям - половината работят още от първи курс, безработни абсолвенти практически няма. Два пъти годишно се организират сесии, на които фирми предлагат стажове, а също така и се провежда форумът „Дни на кариерата".

Въпреки това, студенти от ФМИ коментират, че стажовете трябва да са задължителна част от образованието, а не своеобразна "екстра". Друго, което бъдещите програмисти искат, е да работят по реални проекти по време на следването си, а не по "задачи, вече са решени в нета".

Друг проблем е, че високите заплати насочват към математическия факултет и случайни хора. "Много хора не знаят защо го учат, за мен това е нещо страшно. Като стане време за изпит, всеки търси готов проект по този или онзи предмет, а не иска да разбере как да си направи свой. Ученическият манталитет е много силно застъпен", коментира един от учащите.

Обща посока

Факултетът по математика и информатика е разработил заедно с представители на бизнеса проект за промяна на учебните програми, но той е бил отхвърлен от Министерството на образованието. Въпреки това, проф. Сосков е категоричен, че той и колегите му продължават да търсят баланса между исканията на компаниите и трайните интереси на студентите.

Светлин Наков от "Телерик" посочва, че той има желанието да работи с учебните заведения. Самата софтуерна академия в началото е провеждала занятията си в сградата на един от специализираните ВУЗ-ове.

В световен план, все повече университети предлагат безплатно своите курсове онлайн чрез платформи като Coursera, edX, MIT OpenCourseWare. Големите портали като Khan Academy и Udacity са истински виртуални ВУЗ-ове по множество специалности. Можем само да се надяваме и нашите учебни заведения един ден да навлязат така в мрежата.

Може и повече

Нужда от обучени програмисти със сигурност ще има. Според Светлин Наков, в момента за мотивирания човек да е много лесно да навлезе в информационните технологии, но, въпреки това, гладът за IT специалисти в световен мащаб ще е все по-голям. По думите му, даже в момента пазарът може да побере 10 пъти повече добре обучени хора, отколкото реално са налични.

Представителите на бизнеса, но и проф. Сосков смятат, че страната вече не е просто привлекателна дестинация за аутсорсинг. "България разполага с много интелигентни и будни хора, които са успели да изградят положителния имидж на страната като източник на висококвалифицирани кадри в индустрията", посочва Светлин Наков.

Общо мнение е, че най-важният фактор за българската IT експанзия е наличието на добре подготвени специалисти. Колкото по-голям брой са те, толкова повече родни компании ще пробиват и извън България.

Ако в някой момент се сдобием с умни управници, може би все някой от тях ще предложи и защити необходимостта от секторни политики, за да се развие и с помощта на държавата създаването на продукти и услуги с висока добавена стойност. Близо половината от българския експорт в момента се пада на суровините и материалите, също като през XX век. Време е да напуснем Третия свят.

#1 Ben Dover 28.02.2013 в 09:26:19

Мдаа,статията си е самата истина.Куцо и сакато станаха "програмисти" и "хацкери",само дето не могат да си вържат обувките самички и са с двете леви в задника.Във ВУЗ-овете,разни изкукали професоре преподават ДОС,а студентите не могат да напишат елементарен алгоритъм.Добре,че има хора като Светлин Наков.Човека е професионален "хед хънтър" в бранша,преподава страхотно,а книгите му са написани толкова опростено и интелигентно,че и дебил би ги разбрал.

#2 Meteora 28.02.2013 в 11:13:31

А как го правят университетите, където специалността IT & Mathematics се води "престижна". Да вземе за пример University of Bristol. Бакалавърската степен. Първи курс - стандартно. Който изкласи - преминава. Втори курс. Края на Февруари. Започват презентации на различни банки - Банк ъф Америка, БНП-Париба, Дойче Банк, Джей Пи Морган Чейз. Другите също не седят и да чакат на готово - Блумбърг например. Студентите подават документи за платени летни стажове минимум в две банки. Следва интервю, покана, избор. Една група е от около 80 човека. Стажът стартира на 01 Юли и приключва към средата на Септември. Общо 11 седмици - достатъчно време, за да се разбере от ке дърво ще излезе хубава свирка. 8-10 човека получават покана за работа. Довършват третия курс, почиват 1 седмица и хайде на работа. Стартова заплата 38 000 паунда + 4 500 паунда твърд годишен бонус. Който иска да продължи с магистърска, я кара задочно - за две години. Така хем не напуска работа, хем си удвоява срока за внасяне на таксата.

#3 Iratais 28.02.2013 в 12:02:37

МИТ почнАх да ги ползвам редовно преди неколко месеца. Много инфо от сума сфери на науката имат. За сигнали и системи последно гледах що ми требваше рефреш и съм много доволен. Обаче ем безплатно, ем леко та замолват ако искаш да преведеш неква сума. Освен това професора не пропуска да каже, че се пак ако си земеш неговата книжка ше получиш още необходими знания свързани с материята де ти се изнасат у лекцията. Но това е напълно разбираемо. Се пак ората не живеат от въздух и требва и те леб да топат у манджата. Та затва си зех и книжката на професОрето от Амазона. Кан също много добре обяснява човека. Трансформации на Лаплас се занимавах последно и съм много доволен от неговите клипчета. Верно обяснява ги у математически контекст, по-общо така и не у връзка с Фурие и метода на конволюцията ма пак е добре. Другите платформи не съм ги гледал ма ше требва да им фърла един поглед кога остане време. Благодарско на автора за споменаването им! При Наков мислех да почна преди време още кога си бех у БГ. Ората организираха безплатни курсове (и гледам още го праат) с изпити накрая и после "върк, върк, истърн юроп стайл" ка пее идиота Брика Брика. Убаво е, че има такива инициативи и такива ора кат тоз човек. Кат цело полезна и информативна статия.

#7 Ben Dover 28.02.2013 в 15:24:14

Като стана дума за Еклипс,че се сетих,тва днешното програмисти,програмисти ли са.Хваща готовите стрингове,копи+пейст и после само прай връзката между тях.А едно време имах приятелче дето за курсова работа беше написал собствен "Пейнт" под ДОС.Мани,че и работеше.Имаше си графична среда и всичко.Сорса беше по-дълъг от Библията.

#10 Zarathustra 28.02.2013 в 21:30:55

Започнах да работя като програмист още преди да започна бакалвърската си степен. Един мой приятел сега работи за много добри пари като програмист БЕЗ висше образование. Висшето образование е хубаво, обаче най-хубаво е човек сам да се сети какво може да му е полезно, какво не разбира и да го научи и изпробва.

#11 Ben Dover 28.02.2013 в 21:44:01

Добре ве,прасе.Ти си уникален човек,сериозно.Нарече сам себе си "компилаторджия" и това е факт.Наистина ли не осъзнаваш,че тази твоя реплика,автоматически те принизява до нивото на неграмотен циганин и на всички ни е ясно колко си необразован.Сигурен съм,че за тебе MIT е съкратеното от МИТко Пайнера.Хиляди пъти си доказвал,че лъжеш зверски.Няма кой да ти повярва тъпчоооо,тъпчо.

#13 Ben Dover 28.02.2013 в 22:40:15

Liar,liar,pants on fire п.с.Си допадна..с макя ти

#16 TheSpider 01.03.2013 в 10:07:23

В университетите са се надули като пуяци, самочувствието им е до небето, а резултатите са трагични и за това обвиняват студентите. Ясно е, че без математика и физика (за компютърен инженер) не може да се мине, но проблемът е, че и тях не ги преподават както трябва. Първи и втори курс ти изсипват голям обем суха теория, която не знаеш за къде ще ти трябва. Гледат да си изпеят песента без да показват на практика как се ползва интегрално смятане или матрици или нещо друго. Освен това се пропуска много голяма част от математиката, която се използва в информатиката. Друг проблем е, че дори не изискват от теб да направиш нещо реално. Няма истински курсови задачи - само дежурните задания, които не са се сменяли с години и които са скучни и безинтересни. Изобщо нивото е като от тоталитаризма в университетите. В статията се казват доста верни неща, но много се набляга на веб разработването и смартфон приложенията, а това на практика не е кой знае какво. Според мен много по-важни (и по-трудни, но интересни) са вградените приложения и изобщо програмирането за вградени системи - микроконтролери, линукс, системен софтуер и тн. Ето това е истинско програмиране, а не разни "хакери", който не са завършили дори университет, прочели са някаква книжка за правене на сайтове и се мислят програмисти. А не могат да преобразуват едно число в двоична бройна система.

#17 Strelok 01.03.2013 в 12:39:03

Сосков е съвсем прав. Математиката развива аналитичното мислене, което е много по-фундаментален елемент на технически ориентираната личност. Наблягането на разни курсчета по конюктурно популярни технологии произвежда занаятчии. В което няма нещо лошо - от занаятчии винаги има нужда.

Новините

Най-четените