Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

19 авиационни мистерии

19 все още ненапълно разрешени авиационни загадки
1. Изчезването на Амелия Ерхарт

Амилия Ерхарт придобива световна известност през 20-те и 30-те години, тъй като е една от малкото професионални жени пилоти.

През 1937 г. Ерхарт планира околосветска обиколка със самолет. На 20 май тя излита със своя двудвигателен Lockheed Electra 10E от Оукланд, Калифорния. На борда се намира само още един човек – навигаторът Фред Ноонън.

На 2 юли Ерхарт излита от Папуа Нова Гвинея и трябва да прелети над 4000 км до остров Хоуард в Тихия океан. Ерхарт и Ноонън трябва да намерят самотния остров благодарение на експериментална радионавигационна система. Самолетът така и не се приземява. Смята се, че горивото й е свършило някъде над океана, след което машината се е разбила.

Ерхарт официално е обявена за мъртва през 1939 г., но тялото й не е намерено. През 2007 г. на атола Никомаро, намиращ се на около 600 км от предполагаемото място на катастрофата, са намерени останки, за които се твърди, че са от Lockheed Electra 10E.
2. Изчезването на Глен Милър

Глен Милър е най-известният музикант, свързан със суинга през 30-те и 40-те години в САЩ. През 1942 г. той се записва като доброволец във ВВС на САЩ, където ръководи оркестър, свирещ за войските.

На 15 декември 1944 г. той се качва на еднодвигателен UC-64 Norseman за кратък полет от Великобритания до Париж. Самолетът и всички трима намиращи се на борда му изчезват някъде над Ламанша. Останките му така и не са открити.

Смята се, че карбураторът на самолета е отказал в студеното време, тъй като това е бил често срещан проблем при този модел.
3. Изчезнали в Бермудския триъгълник

На 5 декември 1945 г. пет торпедоносци TBM Avenger от състава на ВМС на САЩ излитат за рутинна тренировъчна задача от авиобаза Форт Лодърдейл,Флорида. На борда им се намират 14 авиатори и задачата им включва учебно бомбопускане и навигационно упражнение над Атлантика.

Няколко часа след излитането си групата съобщава, че е загубила ориентация и не знае къде точно се намира. Групата не успява да възстанови ориентация и се лута източно от Флорида. Предполага се, че петте самолета са се опитали да се приводнят след свършване на горивото им.

Няколко часа по-късно е задействана операция по търсене и спасяване. Летяща лодка PBM-5 Mariner с 13 души екипаж също изчезва по време на тази акция. Търговски кораб съобщава за взрив в района на последната известна позиция на самолета.

Официалното разследване говори за навигационна грешка на групата торпедоносци и експлозия от неизвестен характер при летящата лодка. Нито един от шестте самолета не е открит, което подхранва митове свързани с Бермудския триъгълник.
4. Загинал заради НЛО

На 7 януари 1948 г. в северната част на щата Кентъки се наблюдава НЛО. Четири изтребителя P-51D Mustang са изпратени да проучат блестящия белезникав обект. Един от тях се пилотира от капитан Томас Мантел, ветеран от Втората световна война и опитен пилот.

Изтребителите започват да преследват обекта, но се издигат на голяма височина, а пилотите им летят без кислородни маски. От земята дават заповед да спиране на преследването, но капитан Мантел продължава да се издига.

Предполага се, че на височина от около 7600 м той губи съзнание и изтребителят му се отправя към земята, където се разбива, убивайки пилота.

Няма кристално ясна теория за това какво са преследвали американските изтребители. Няколко часа по-рано на същия ден от Охайо са пуснати голям брой метеорологични балони, като се смята, че те са виновни за съобщенията за НЛО.
5. Изчезвания "близнаци"

На 29 януари 1948 г. пътнически самолет Avro Tudor IV на британската авиокомпания BSAA излита от Азорските острови и след повече от 12 часа трябва да се приземи на Бермудските острови. Времето е лошо и екипажът решава да лети ниско, за да избегне силните ветрове на голяма височина.

През по-голяма част от полета се поддържа връзка с друг британски самолет, който лети по същия маршрут, но излита от Азорските острови малко по-рано. В ранните часове на 30 януари пътническият самолет не се приземява на Бермудите. Не са открити останки от самолета, нито от пътниците и екипажа, които наброяват 31 души.

Почти година по-късно още един Avro Tudor IV на BSAA изчезва в същия район. На 17 януари 1949 г. се извършва полет от Бермудите до Ямайка. Времето е отлично, но машината така и не се появява на крайната си дестинация. Не са открити останки и самолетът с 20-те си души екипаж и пасажери се брои за безследно изчезнал.

Разследванията и на двата инцидента не дават никакви категорични заключения. Avro Tudor страда от немалко технически недостатъци и малко след второто изчезване е спрян от пътнически полети. Въпреки това, изчезванията подхранват още повече мита за Бермудския триъгълник.
6. Изчезнали над езерото Мичиган

На 23 юни 1950 г. пътнически самолет DC-4 на авиокомпания Northwest Orient Airlines изпълнява полет от Ню Йорк за Сиатъл. По време на прелитането над езерото Мичиган машината изчезва от радарите.

На повърхността на езерото са намерени малки парчета от самолета и части от тела, но основните останки на машината не са открити. Въпреки че езерото има средна дълбочина от едва 85 м, претърсването на дъното му не дава резултат.

Смята се, че инцидентът може да е свързан с лошото време, което бушува в района, но ясни заключения така и не са направени поради липса на доказателства.
7. Изчезнал с ядрено оръжие

На 10 март 1956 г. от авиобаза МакДил, Флорида излитат четири стратегически бомбардировача B-47E. Те трябва да прелетят до Средиземно море, след което да се приземят в Мароко.

Над крайбрежието на Алжир бомбардировачите трябва да дозаредят във въздуха, но един от самолетите не се появява. Последвалата спасителна акция не дава резултат и не са намерени нито останки от бомбардировача, нито от тричленният му екипаж.

Машината е превозвала и два заряда за атомни бомби, но без механизма, който би направил възможна експлозията.
8. Въглероден оксид на борда

На 8 ноември 1957 г. Boeing 337 на авиокомпанията Pan Am изчезва при изпълнение на полет от Сан Франциско до Хонолулу. На борда му се намират 36 пътника и осем души екипаж. Пет дни по-късно в океана са намерени 19 тела и малко останки от машината.

Екипажът не съобщава за проблеми, а метеорологичните условия по маршрута са били добри. Част от телата са били открити със спасителни жилетки и свалени обувки, което говори за приготовления за аварийно кацане в океана. В същото време в кръвта на всички загинали са открити високи нива на въглероден оксид, което говори за евентуален пожар на борда.

Официалното разследване не дава ясно заключение. В годините след инцидента роднини на загиналите правят частни разследвания, които изваждат интересни подробности за екипажа и пътниците на катастрофиралия самолет.

Главният стюард е проявявал сериозна психическа нестабилност, а един от пасажерите си е направил цели три застраховки живот преди полета.
9. Смъртта на Даг Хамаршелд

На 18 септември 1961 г. тогавашният генерален секретар на ООН Даг Хамаршелд загива при самолетна катастрофа в Замбия. Пътническият DC-6 в който пътува той се разбива при опит за нощно кацане в Ндола.

Официалното заключение е, че екипажът е разбил самолета при лош заход за приземяване. Има много индикации, че нещата около катастрофата не са чак толкова прозаични. Въпреки че всички 16 души на борда на самолета загиват, един от тях остава жив няколко дни и дава показания за експлозии преди катастрофата.

Спасителната операция се забавя много, според някои умишено, а аутопсията на Хамаршелд показва, че той е оцелял първоначалния сблъсък със земята. Има съмнения, че пътническият самолет е бил атакуван от изтребител на непризнатата държава Катанга, като се твърди, че разговорите между изтребителя и командния му център са били записани от разузнаването на САЩ.

Хамаршелд загива по време на кризата в Конго, в която са забъркани повечето велики сили от времето на Студената война. Имало е ясни заплахи за живота му, но до днес няма точен отговор дали има конспирация в смъртта му.
10. Безследно изчезналите барети

На 16 март 1962 г. от авиобаза Травис в Калифорния излита пътнически самолет Super Constellation на американската авиокомпания Flying Tiger Line. Машината превозва 93 войници от американските специални части, които отиват в Южен Виетнам. На борда са още 11 души екипаж и трима виетнамски военни.

Полетът трябва да се извърши с няколко междинни кацания. Машината каца на остров Гуам за презареждане и трябва да прелети до авиобаза Кларк във Филипините, преди да достигне Сайгон. Излитането от Гуам е нормално и по маршрута екипажът прави регулярни контакти с ръководството на въздушното движение.

Самолетът обаче не се приземява във Филипините. Търговски кораб съобщава за взривове в небето, като позицията съответства с курса на самолета. Въпреки мащабното издирване не са намерени нито трупове, нито останки от машината.

Разследването заключава, че най-вероятно причина за инцидента е взрив на борда, но не може да определи неговите причини.
11. Свален от ракета?

На 24 март 1968 г. в пролива Сейнт Джордж се разбива ирландски пътнически самолет Vickers Viscount. Няма оцелели сред намиращите се на борда 61 души. Останките на машината са изследвани, но първоначалният доклад за катастрофата, който е публикуван през 1970 г., не дава ясни заключения за причините. Отбелязва се само, че непосредствената причина е откъсване на опашната част.

Дълги години в общественото пространство в Ирландия витаят слухове, че самолетът се разбива в резултат на действия на британските въоръжени сили и по-точно провален ракетен експеримент. Периодично се появяват свидетелски показания, които да подкрепят тези твърдения.

През 1999 г. ирландските власти правят ново независимо разследване по случая, което също не стига до категорично заключение, но отхвърля евентуална британска намеса. По-консервативните теории говорят за умора на метала и некачествено извършени ремонти по катастрофиралата машина.
12. Изчезналият супер разузнавач

През 1960 г. САЩ отделят над $35 млн. (над $280 млн. днес) за създаване на уникален разузнавателен самолет, чиято основна функция е да следи ракетните тестове в СССР. Машината е създадена на базата на C-135 Stratolifter и получава индекса RC-135E Rivet Amber.

Между 1966 и 1969 г. самолетът следи съветските ракетни тестове на полигона на полуостров Камчатка. На 5 юни 1969 г. машината прелита над северната част на Тихия океан, като целта й е авиобаза в Аляска, където трябва да премине през техническа поддръжка. Екипажът съобщава за странни вибрации в полет, но не дава други индикации за проблеми, преди да изчезне.

Търсенето продължава три седмици, но не са открити останки от самолета, нито телата на 19-членния екипаж.
13. Загадки от България

На 16 март 1978 г. Ту-134 на „Балкан” се разбива край врачанското село Габаре. Пътническият самолет изпълнява полет от София за Варшава. Никой не оцелява от 73-мата души на борда. Сред загиналите са известната треньорка по художествена гимнастика Жулиета Шишманова и полският министър на културата Януш Вилхелми.

Самолетът се сблъсква със земята с много висока скорост и корпусът му буквално се разпилява на безброй малки парчета. Разследването удря на камък, защото черната кутия със записите на разговорите в кабината е унищожена, а тази, която записва полетните параметри, е много лошо повредена и не съдържа данни за последния етап от полета.

Разследването не стига до твърдо заключение, като се спекулира, че на борда е възникнал пожар поради късо съединение в електрическата система, който е напълнил кабината с дим и е сринал захранването на бордните уреди.

Екипажът се е опитал да направи аварийно кацане, но това е било неуспешно. Мистификациите и конспиративните теории около инцидента обаче продължават.
14. Изчезналите картини

На 30 януари 1979 г. от токийското летище Нирата излита товарен Boeing 707 на бразилската авиокомпания Varig. На борда се превозват 154 картини на нашумелия бразилски художник от японски произход Манабу Мабе, които са застраховани за $1,24 млн. (близо $4 млн. днес).

30 минути след излитането самолетът изчезва от радарите. Не са открити останки от самолета и шестчленния екипаж. Спекулира се за взривна декомпресия на борда, но няма никакви реални доказателства за това. Интересно е, че командирът на полета оцелява при тежка катастрофа шест години по-рано.
15. Италиански загадки

На 27 юни 1980 г. в Тиренско море се разбива DC-9 на италианската авиокомпания Aerolinee Itavia. Никой не оцелява от намиращите се на борда 81 души. Бързо става ясно, че не се касае за стандартна авиационна катастрофа.

Разследването се спъва многократно и ту се прекратява, ту възобновява, италианските военни не сътрудничат. Оформят се две основни версии – взрив от бомба в района на тоалетната, намираща се в опашната част или взрив от ракета.

През годините двете теории се боричкат за обществено внимание. През 1989 г. комисия към италианския парламент излиза със заключение, че се касае за ракетен обстрел от неясен източник. Две години по-късно италианската прокуратура отказва да разследва тази версия поради липса на доказателства.

През 1994 г. ново международно разследване сочи за причина взрив на борда, но италианското общество е обсебено от ракетната теория. Франческо Косига, който по време на инцидента е министър-председател на Италия, а по-късно става и президент публично твърди, че се касае за сваляне на самолета с ракета при въздушен бой между френски и либийски изтребители.

През 2013 г. Върховният съд на страната излиза със заключение, че има твърде много доказателства за ракетен обстрел. Все още няма категорични свидетелства за това кой и защо е свалил италианския DC-9, въпреки наличието на безбройни теории по въпроса.
16. Изчезнали в Хималаите

На 25 август 1989 г. Fokker F27 на пакистанската авиокомпания PIA излита от северния пакистански град Гилгит, но така и не се приземява в Исламабад. Самолетът изчезва заедно с всички 54 човека на борда си.

Полетът преминава над Хималаите и въпреки усиленото издирване по въздух и земя, останките на самолета не са намерени. Вероятно все още са някъде сред ледовете на голяма надморска височина.
17. Най-скъпото разследване

Полет 800 на американската авиокомпания TWA се взривява над Атлантическия океан само 30 минути след излитането си от Ню Йорк на 17 юли 1996 г. Разследването на инцидента се превръща в най-дългото и скъпо в историята на американската гражданска авиация.

Едва през 2000 г. следствието излиза с версията, че самолетът е станал жертва на взрив в централния резервоар. Непосредствената причина за взрива не може да се определи със сигурност, но се предполага, че късо съединение е възпламенило горивните пари.

Невъзможността да се определи със сигурност причината за взрива подхранва много алтернативни теории за случилото се, като версията за ракетен обстрел се оказва особено устойчива, подкрепена от множество свидетелски показания.
18. Да откраднеш самолет

На 25 май 2003 г. пътнически Boeing 727 излита от летището на анголската столица Луанда и изчезва в африканската нощ. Това, обаче не е регулярно изчезване на пътнически самолет, а една от най-загадъчните кражби в съвременната авиационна история.

Самолетът Boeing 727-200 дълги години лети в САЩ, но в началото на 2002 г. е продаден в Ангола, където трябва да се използва за транспортиране на дизелово гориво до отдалечени диамантени мини. Това бизнес начинание не се оказва успешно и авиолайнера престоява 14 месеца на летището в Луанда.

През май 2003 г. собственикът на самолета наема американския механик Бен Падила да преведе машината в изправно състояние, защото се подготвя продажбата й в Нигерия. Падила работи няколко дни с местни техници, а на 25 май вечерта се качва в самолета, придружен от Джон Мутанту, механик от Конго, и излита без да се свърже с летищните власти и без да съобщи за курса си.

Падила има лиценз за любител пилот, но не е известно да е квалифициран да управлява Boeing 727. Американският собственик веднага информира властите в САЩ. В годините непосредствено след атентатите от 11 септември изчезването на цял пътнически самолет изправя на нокти американското разузнаване.

Започва мащабно разследване на ФБР, ЦРУ и Пентагона. Официално то не дава никакви резултати. Но през 2005 г. е прекратено, което носи предположенията, че американските служби са получили достоверна информация за съдбата на машината и не я считат повече за заплаха.
19. Все така изгубени

Най-голямата загадка на съвременната авиация е полет MH370 на Malaysia Airlines, който изчезва на 8 март 2014 г. Смята се, че полетът е приключил някъде в южните части на Индийския океан, но кой и защо отклонява самолета толкова встрани от курса му е въпрос без отговор.

През август 2015 г. на френския остров Реюнион е намерено парче от крилната механизация на изчезналия Boeing 777. Претърсването на дъното на Индийския океан засега е безрезултатно и съдбата на 239-тимата на борда на полет MH370 е все така загадка.  
Снимка: Linfo.re
19. Все така изгубени

Най-голямата загадка на съвременната авиация е полет MH370 на Malaysia Airlines, който изчезва на 8 март 2014 г. Смята се, че полетът е приключил някъде в южните части на Индийския океан, но кой и защо отклонява самолета толкова встрани от курса му е въпрос без отговор.

През август 2015 г. на френския остров Реюнион е намерено парче от крилната механизация на изчезналия Boeing 777. Претърсването на дъното на Индийския океан засега е безрезултатно и съдбата на 239-тимата на борда на полет MH370 е все така загадка.

Авиацията е едва на 112 години, но за това време в историята й са се натрупали стотици странни случаи с изчезнали самолети и неизяснени катастрофи, които подхранват безброй конспиративни теории.

От мистериозното изчезване на легендарната Амелия Ерхарт до съмнителната катастрофа, довела до смъртта на генералния секретар на ООН Даг Хамаршелд, през черната серия от т.нар. "Бермудски триъгълник" и странния случай на малайзийския Boeing от полет MH370 - тук ще ви представим 19 от тези все още ненапълно разрешени загадки.

Можете да ги видите в галерията.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените