Една от най-малките, но същевременно с това най-богатата държава в Европейския съюз (ЕС) - Люксембург, отбеляза третата годишнина от своя експеримент с безплатен градски транспорт.
Не е изненадващо, че използващите тази скъпа обществена инвестиция масово са доволни от услугата, която получават.
Това обаче съвсем не означава, че люксембургци са се отказали от личните си автомобили за тези три години. И мнозина се питат какво още е необходимо, за да се случи това.
Ако трафикът позволява, с кола човек може да мине разстоянието от Вайсвампах в северния край на страната до Дуделанге на юг до френската граница за около час. Въпреки тези сравнително къси разстояния Люксембург се нарежда на едно от челните места по автомобили на глава от населението.
Според данни на Евростат средно в страната на 1000 души се падат общо 681 превозни средства, като по този показател Люксембург изостава единствено от Полша.
"Често казвам, че германците правят коли, а люксембургци ги купуват", шегува се вицепремиерът и министър на мобилността и благоустройството Франсоа Бауш, цитиран от France 24.
И макар министърът да твърди, че трафикът се е разредил, няма признаци, че Люксембург се е отказал от автомобилите за сметка на трамваи, влакове и автобуси.
"Автомобилната култура е наистина доминираща и все още е доста трудно шофьорите да бъдат привлечени към обществения транспорт", коментира пред АФП експертът по мобилност Мерлин Гилард от изследователския институт LISER.
Като част от Европейския съюз (ЕС) Люксембург има политика, насочена към ограничаването на въглеродния отпечатък чрез възприемане на зелени технологии в транспорта, енергетиката, индустрията и земеделието.
Затова и за правителството на херцогствoто е ключово да насърчава промените в навиците на гражданите по отношение на транспорта. Така страната през последните години се превърна във водеща сила по инвестиции на глава от населението в по-зелен транспорт.
Оценки на местните власти показват, че поддръжката на трамвайната мрежа на Люксембург, която е най-добре финансираната в Европа, струва на всеки жител на страната средно по 500 евро, които се взимат от данъците.
Правителството на министър-председателя Ксавие Бетел, което е коалиция от либерали, социалисти и зелени, може да се похвали, че инвестира 800 милиона евро годишно в обществения транспорт.
Според Гилард обаче причината за тези големи инвестиции може да се търси в това, че в миналото херцогството не е инвестирало достатъчно, което е довело до нуждата от повече пари сега.
"Ние компенсираме инвестициите, които са били много слаби през годините преди това", коментира експертът.
Чисто по отношение на обществения транспорт обаче това означава изключително добра свързаност и удобство за пътниците.
В град Люксембург, модерен център за финансови услуги, изграден около историческия стар град, ултрамодерен фуникуляр свързва горния град с брега на реката, а пътните платна са отделени за автобуси и трамваи.
Централната гара на града минава през основен ремонт, има нощен транспорт, а на всичкото отгоре възможността да използваш който и да е автбус, влак, трамвай и т.н. е напълно безплатна.
Въпреки това тези, които избирате да се придвижват с удобния обществен транспорт, все още са малцинство, докато по време на час пик, въпреки малкия брой хора, задръстванията продължават да са значителни.
Според транспортния министър Франсоа Бауш възможно обяснение за това може да се търси в големия брой чужденци, които работят в Люксембург. Смята се, че 220 хил. души всеки ден влизат и излизат от страната от съседни държави.
За тези хора общественият транспорт в държавите им не е безплатен, което ги оставя вързани за колите им.
Планът на Бауш е да финансира паркинги по границата на Люксембург с Франция, за да могат чужденците да паркират там и да използват публичния транспорт, докато са в страната.
Според обещанията му от 2027 или 2028 г. ще има влак от френския град Тионвил до град Люксембург на всеки седем минути. По този начин чужденците ще могат да спестят поне част от разходите си за гориво, пътувайки само до границата.
Дали това ще помогне да се изчисти Люксембург от задръстванията - скептици и оптимисти има за какво да спорят по въпроса.