От гледна точка на гражданина, ползите от безплатен обществен транспорт са безусловни. Това е финансово облекчение, особено за най-бедните, освен това би стимулирало сериозен процент от хората да слязат от колите.
Намаляването на трафика и безспорните ползи за околната среда са и мотивът на градските власти за подобна стъпка. Проблемът е, че тя е прекалено скъпа и макар че ще се отплати напред във времето, бюджетите на повечето общини просто няма как да издържат подобна тежест тук и сега, особено в големите градове с огромна транспортна мрежа.
Войната в Украйна и последвалите санкции спрямо Русия обаче допълнително ще засилят натиска за осигуряване на по-достъпен обществен транспорт заради по-високите цени на петрола и природния газ и общото обедняване на хората.
Последното решение в тази посока е на Германия, където парламентът реши през лятото - юни, юли и август, всички граждани да имат право на субсидирана месечна карта, която да им позволи срещу 9 евро да могат да ползват т.нар. регионален обществен транспорт - градски автобуси, метро и трамваи, както и регионалните влакове, но не и бързите.
Идеята е да се облекчат хората заради ръста на цената на живота, като хубавото е, че намалението важи и за туристи.
Има обаче и градове в Европа, които са се решили на още по-радикалната мярка и са направили обществения транспорт напълно или частично безплатен. Техният опит сочи и какво би могло да бъде съотношението разходи/ползи за други, които биха искали да последват този пример.
Люксембург
Макар и малка и град-държава, това е първата страна в света, която предоставя безплатен обществен транспорт и на гражданите си, и на чужденците. Целта е хората да слязат от колите, а мярката касае всеки, който ползва публичния транспорт. Това е логично, защото почти половината хора, които работят в Люксембург, живеят в съседните държави, а в столицата има повече чужденци, отколкото местни.
Всичко това води до сериозни задръствания. Мярката е въведена в последните години и засега се смята за успешна, макар и все още да не е минало достатъчно време, за да може да бъде оценена адекватно.
Талин, Естония
Столицата на Естония от години е известна с това, че осигурява безплатен градски транспорт на жителите си. Това е решено на референдум през 2013 г. със сериозно мнозинство, а проблемът на града е обичайният - прекалено натоварен трафик. Решението е взето и заради последиците за жителите от предишната финансова криза. Жителите на Талин все пак плащат символична такса, за да получат картата, с която да ползват автобусите и трамваите.
Макар че местните твърдят, че няма чак такова намаление на колите в централната част, най-вече защото транспортните връзки не са достатъчно удобни, други градове в Естония също са направили обществения транспорт безплатен за гражданите си.
Обан и Дюнкерк, Франция
"Зелени заедно"...
...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
В Обан, град в Южна Франция, градският транспорт е безплатен от 2009 г. В началото това е бил тестов проект, но инициативата се оказва огромен успех. След 3 години колите по улиците намаляват с 10%, а популярността на градския транспорт скача с 235 на сто.
В Дюнкерк, на границата с Белгия, предприемат стъпката през 2018 г. Няколко месеца по-късно една четвърт от паркоместата в града остават незаети, при положение, че преди това градът е имал проблема на всички останали - липса на достатъчно места за паркиране. В почивните дни заетостта на автобусите и трамваите дори скача допълнително - до 140% ръст.
Две трети от хората в града казват, че още зависят от колите си, но половината обясняват, че използват редовно градския транспорт, за да се придвижват. 5% дори продават колата си или не си купуват нова, защото им е по-удобно с транспорта.
Манчестър, Англия
Градът предоставя за безплатно ползване 3 автобусни линии, които обикалят централната му част. Целта е да се ползват от туристите, но реално всеки може да се качи.
Ливиньо, Италия
Алпийският курорт до границата с Швейцария, известен с отличните условия за ски, предлага безплатни градски линии както на туристите, така и на местните жители. Градчето не е голямо - с около 6000 жители, но посланието е ясно - не е нужно да идвате тук с кола.
Амстердам, Нидерландия
За съжаление не целият обществен транспорт на столицата на Нидерландия е безплатен, но това поне важи за фериботите по река Иж, устието на Амстел. Те могат да се ползват без пари от всички пешеходци, колоездачи и хора с мотопеди. Спират на централната гара в града и с тях може да се стигне за няколко минути до район Амстердам-Норд.
Еро, Дания
На този изключително живописен остров в Балтийско море, в Южна Дания, автобусите са безплатни. И да идеш дотам си струва - островът е известен като най-слънчевото място в цялата страна. Малките къщи, боядисани в ярки цветове, и възможността за каране на колело по красивите велоалеи допълват приказната картина.
Женева, Швейцария
Този град, както и цяла Швейцария, и без това е безбожно скъп, но за туристите има бонус - те ползват безплатно мрежата на градския транспорт. При отсядане в хотел или къмпинг всеки получава карта за свободно ползване на обществения транспорт в рамките на престоя си. Освен автобусите, трамваите и влаковете, това включва и лодките-таксита по Женевското езеро.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil.