Малцина анализатори или журналисти ще го кажат в прав текст, но ние ще го сторим: Apple Watch ще се провали. И можем да се обзаложим, че още много хора мислят същото, поради много сериозни причини.
Apple са се превърнали в постоянен производител на пазарни хитове, това е компанията, която много други компании копират. Apple разбират от дизайн. В последните 14 години, те ни дадоха iPod (образеца за MP3 плеър), iPhone (образеца за смартфон), Macbook Air (образеца за лаптоп) и iPad (образеца за таблет).
Преди iPad да излезе на пазара, както ще си спомните, много умни хора се съмняваха, че има пазар за нещо, определяно като "голям iPhone". В крайна сметка, Microsoft се провалиха с таблетите в началото на новото хилядолетие. А Apple се бяха проваляли с таблетите и преди това.
Но само защото много хора сбъркаха за iPad, това не означава, че Apple Watch по подобен начин ще надмине очакванията. Apple Watch е новият Newton на Джонатан Айв. Той е потенциално обещаващ като форма и дизайн, но създаден 10 години преди Apple да имат технологията или инфраструктурата, за да го превърнат в нещо смислено.
В резултат на това новаторските взаимодействия, които биха направили часовника на Apple задължителна покупка, не присъстват в дебютния продукт, нито се очертават в непосредственото бъдеще. Единственото, което Apple могат да продадат на света в момента, е няколко туита или имейла на китката - опит за демонстрация на технологична мода, която трябва да се зарежда по няколко пъти на ден.
Проблемът с батерията
Не можеш да направиш чудеса, дори и със сапфирено стъкло и свръх-енергийно ефективни микропроцесори. Според сегашните сведения, Apple Watch би могъл да изчерпа батерията си само за 2.5 часа, преди да се нуждае от презареждане. В най-добрия случай (когато го използвате много по-малко!), той може да издържи около 19 часа. Но лоялните, редовни потребители на Apple Watch все пак ще бъдат принудени да го свалят и да го презареждат по четири пъти в рамките на един работен ден. Което граничи с пълния абсурд.
В отговор на този проблем, според някои източници Apple са премахнали много от хабящия енергия специализиран хардуер от часовника - а именно сезорите за измерване на "кръвното налягане, сърдечната дейност и нивата на стрес, плюс други неща". Което означаваше дълбок анализ на данни за здравето - много повече от сърдечния ритъм и анализа на движенията чрез акселерометър, които излизащият на пазара Apple Watch ще предложи. В този смисъл, Apple Watch вече няма да изпъква с нищо в сравнение с която и да е фитнес гривна на пазара.
Но здравето е само един от аспектите, които технологията на батериите сега ограничава. Някога използвали ли сте Android Wear умен часовник, като Motorola 360? Той е красив миниатюрен хардуер, няма спор. Но той стои на китката тотално безжизнен през 99% от времето, защото светенето на циферблата хаби енергия.
Apple Watch ще работи на същия принцип. Той стои на китката мъртъв за света, докато не го вдигнете и не го погледнете. Apple дори въведоха показващ само времето режим Power Reserve, за да може ако часовникът ви е с твърде слаб заряд на батерията, за да се прави на "умен", да го съживите за кратко, за да видите колко е часът. Това не е решение, а видимо доказателство за глупавите ограничения на платформата.
Аналоговите часовници имат постоянно присъстващи циферблати, определящи техния дизайн и позволяващи им да функционират почти без никакъв разход на енергия, но "умният" часовник, който не може дори да покаже циферблата си, не е нито функционален, нито моден. Той е просто ковчег за времето, пребиваващ на вашата китка.
Инфраструктурният проблем
Другата е проблемът на инфраструктурата тип "кокошката или яйцето". Дали Apple продават преди всичко часовници, или създават преди всичко най-оптималното преживяване при употреба на часовник? Този проблем е най-очевиден в сравнение с това, което Apple правят със създадения от Disney работещ с умни часовници свят на фантазиите - Disney World.
В продължение на няколко години Disney похарчиха милиард долара за разработка на радио-базирани MagicBands - гривни, позволяващи на посетителите на Disney World да плащат на различни места и да открючват хотелските си стаи, като просто правят движение с китката. Това е усещане за магия. Когато седите в ресторант Be Our Guest на Disney, MagicBand подава сигнал до кухнята къде сте седнали, така че храната вълшебно да се появява на масата ви.
В оптималния им, задължителен за притежаване вид, лесно е да си представим Apple Watch да работи по същия начин - да ни превежда през въртележката на живота с леки движения на китката. Apple Watch теоретично би могъл да ви направи и потвърди резервация в ресторант, да изпрати диетичните ви препоръки до кухнята и да плати сметката ви - всичко това с едно-единствено сканиране, когато преминете през вратата на ресторанта. Google експериментираха с интересна идея в тази насока.
Компанията проектира удобен инструмент за взаимодействия с "умни часовници" - син "лесен бутон", който да се променя според контекста. В метрото докосването му може да ви купи билет. На вендинг машината то може да ви купи минерална вода.
Само че реалният свят не е Disney World. Ето защо "лесният бутон" на Google със същия ефект би могъл и да не съществува.
Дори Apple Pay, базираният на iPhone стандарт за разплащания на Apple, няма достатъчно търговци, поддържащи продукта, за да бъде той толкова вездесъщ като плащането с кредитна карта. Донякъде това се дължи и на естеството на конкурентната индустрия на разплащанията. Донякъде и на апатията на потребителите. Замислете се обаче: ако стотици милиони смартфони не могат още да постигнат безупречни безжични разплащания, как няколко милиона "умни часовника" ще създадат магия на нивото на Disney?
Няма как. И затова получаваме Apple Watch такъв, какъвто е сега - платформа за това, което в бранша се нарича "олекотени нотификации." Което означава на практика текстови съобщения. И означава двуредови имейли, от които най-важното е отрязано. И означава информация коя песен звучи по Spotify. Почти нищо друго.
Apple печелят, когато правят света по-добър
Сегашните прогнози твърдят, че Apple са произвели около 5 милиона Apple Watch часовници за пазарния дебют. Всяка масмедия в Америка и по света ще се завтече да заснеме гигантските опашки пред Apple Store. Живеем в ерата на Apple. Независимо дали заради реално търсене или умел PR, първата партида гарантирано ще се разпродаде мълниеносно.
За сравнение, Apple продадоха 100 млн. екземпляра от iPhone за 3 години. После компанията продаде 100 млн. iPad таблети за 2 години. Можем да си представим вдъхновен от Disney свят, където всички ние ще трябва да имаме умни часовници, защото те ще служат като документ за самоличност, кредитна карта, тракер на здравните показатели и ключ за кола.
Този свят обаче предстои не след две-три години. Той, като всяка друга смислена предстояща носена върху тялото технология, ще е някъде през 20XX година, когато ни очаква следващия пробив в технологията на батериите. А докато стигнем дотам, дали изобщо все още ще искаме часовници? Или някоя от многото други алтернативи ще ни се струва по-привлекателна?
Когато гледаме Apple Watch, виждаме не нещо, създадено с мисълта и съпричастността към проблемите на масите.
Виждаме това, което скорошната огромна статия в New Yorker за Джонатан Айв само загатва - че Apple изглежда са направили часовника, за да удовлетворят амбициите на един дизайнер, който е станал по-вманиачен по Bentley и Rolex, отколкото по създаването на привлекателна, функционална технология, която наистина да направи по-добър живота на 99% от хората.
Newton, оригиналният провалил се таблет на Apple, не се продаваше, защото технологията на таблетите не беше изчистена и изгладена, и нямахме безжичната мрежова инфраструктура, която да направи съществуването му особено смислено. Да ви звучи познато? Междувременно, iPhone беше огромен успех, не само защото постави Интернет в джобовете ни като всеки друг смартфон, но и защото имаше интерфейс, който правеше информацията по света лесно четима навсякъде.
Без значение дали говорим за оригиналния Mac или iPod, най-добрите моменти на Apple не са били в създаването на филигранни продукти за елита, а в демократизирането на смислени функции и лансирането на технологии, само когато теренът за тях е наистина готов.
Така че ви питаме, дори и ако Apple Watch такъв, какъвто е проектиран сега, успее да продаде 50 или 100 млн. екземпляра, животът ни ще стане ли по-добър заради него? А ако не стане, какво говори това за начина, по който Apple проектира нашето бъдеще?