Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сянката за 1 млрд. паунда и несбъднатата мечта на Абрамович в Челси

Челси е единственият топ клуб в Англия, който играе на стадион, построен и последно реновиран през миналия век.

Но въпреки това, според проучване на Университета в Ливърпул, публикувано от Daily Mail през декември 2021 г., клубът е спечелил най-много от феновете си през сезон 2018/19 - средно по 1648 паунда от един свой запалянко. Аритметиката не е никак сложна - печалбите от домакинските мачове се делят на посещаемостта.

А солидната печалба, както вероятно се досещате, се дължи на повишените цени на билетите. Да гледаш "сините" не е евтино удоволствие, но пропуските се продават бързо. "Стамфорд Бридж" е с капацитет от само 40 хил., а стадионите на Арсенал и Тотнъм са 60-хилядни. Представете си Челси да играеше на също толкова голямо съоръжение...

Всъщност в клуба отдавна са достигнали до извода, че се нуждаят от нов стадион и се очакваше да има такъв още преди повече от 10 години, но нещата не се получиха.

А с излизането на Роман Абрамович от клуба перспективите стават още по-мрачни.

Плановете отпреди пет години

На 11 януари 2017 г. беше обявено, че "Стамфорд Бридж" ще бъде разрушен и заменен от нов модерен стадион за 60 хил. зрители. Проектът изглеждаше наистина внушителен: пет надземни и три подземни етажа, просторна "чаша" с подобрен достъп до трибуните, всяка от които разделена на три нива.

Фасадата беше планирана да е от 264 тухлени стълба, пространствата между които да бъдат покрити с полупрозрачно стъкло. Предвиждаше се увеличение на VIP местата от 4500 на 17 000, както и да се проектира нова пешеходна зона до най-близката станция на метрото.

Проектът беше одобрен от кмета на Лондон през март 2017 г. и беше планирано Челси да започне да приема съперниците на новото си бижу от лятото на 2021-ва (отборът щеше да се премести на "Уембли" по време на строителството). Но жителите на кварталите около съоръжението ("Стамфорд Бридж" е сред жилищни сгради) се вдигнаха на протест и осуетиха плановете.

Увеличаването на височината на стадиона би означавало, че около 50 сгради ще потънат в сянката му.

Хората на Роман Абрамович се договориха с всеки един собственик да му бъде изплатена парична компенсация за неудобството. Всички се съгласиха, с изключение на едно семейство, чиято къща е най-близо до стадиона. Фамилията си искаше светлината и обезщетението на Челси с шест нули отзад не ги вълнуваше. Или по точно - вълнуваше ги, ако сумата е 20 млн. паунда!

Семейството се опитваше да извива ръцете на клуба, но в крайна сметка остана с празни ръце, след като лондонският градски съвет на Хамърсмит и Фулъм даде разрешение за строежа.

Замразяването

Но въпреки зелената светлина от властите строителството така и не започна. Визата на Абрамович изтече и олигархът не получи нова. През март 2018 г. след скандала с отравянето на бившия полковник от ГРУ Сергей Скрипал в Солсбъри, британският вътрешен министър Амбър Ръд обяви, че ще бъдат проверени стотици визи, издадени на богати руснаци. На Абрамович не му беше отказана виза, а просто проверката се проточи твърде дълго. Междувременно бизнесменът оттегли молбата си и получи израелско гражданство.

През май Челси разпространи кратко съобщение, че строителството се замразява заради "неблагоприятна инвестиционна среда". От Челси обаче продължиха да внасят нужната документация и такси, за да си запазят правото на строителство, ако все пак Абрамович даде благословията си.

Но олигархът вече е с единия крак вън от клуба и новият стадион вече не е приоритет.

А и според настоящата оценка новата арена би струвала над 2 млрд. паунда.

Първоначалната сума беше наполовина, но за пет години цените се промениха драстично. През 2018-а медиите нарекоха казуса със засенчената къща "Сянка за 1 млрд. лири". Абрамович и хората му успяха да се измъкнат от ситуацията, но новият стадион в западен Лондон така и не се появи.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените