Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как властите в СССР скриха истината за трагедията с Пахтакор

На 11 август 1979 г. целият отбор на участника във Висшата лига на СССР Пахтакор (Ташкент) загива в небето над Днепродзерджинск в сблъсък между два самолета.
На 11 август 1979 г. целият отбор на участника във Висшата лига на СССР Пахтакор (Ташкент) загива в небето над Днепродзерджинск в сблъсък между два самолета.

Съвсем скоро ще се навършат 40 години от една от най-страшните катастрофи, сполитали футбола. На 11 август 1979 г. целият отбор на участника във Висшата лига на СССР Пахтакор (Ташкент) загива в небето над Днепродзерджинск в сблъсък между два самолета. Истината за гибелта на 178 души остава под гриф „Строго секретно" в следващите три десетилетия, упорито крита от властите в Кремъл.

Същата сутрин 14 футболисти, техният помощник-треньор, лекарят и администраторът пристигат на летището в Ташкент. Полетът на самолета ТУ-154 е за Минск, където представителите на Узбекистан имат важен мач с местния Динамо. Всички са облечени леко, освен нападателя Владимир Фьодоров. На въпроса защо е понесъл есенно яке, той отговаря: „Жената ми го даде, каза че в Минск е хладно..."

Самолетът на авиокомпанията „Аерофлот" излита в 11.30 часа. Двайсетина минути по-рано от летището в Челябинск тръгва друг полет - ТУ-134, който е за молдовската столица Кишинеу.

В диспечерския център в Харков дежури смяната на Сергей Сергеев. Заедно с него диспечери са Владимир Сумски и Николай Жуковски, последният със стаж от само два месеца. Тъй като трябва да следят десетки полети в същия момент, точно тези от Ташкент и Челябинск ги поверяват на въпросния новобранец. И то при положение, че двата лайнера по разписание трябва да минат през една и съща точка на 8400 метра височина, с разлика от три минути. Но всъщност става въпрос за по-малко от 60 секунди.

Младият диспечер подава сигнал, че единият от двата самолета се издига по-бързо, и трябва да изчака. От ефира се чува „Прието", и Жуковски решава, че всичко е наред. Само че го казват от борда на трети самолет ИЛ-62, който по грешка се оказва включен на същата честота...


За самия сблъсък има две версии. Според едната лайнерите са се ударили челно. Другата гласи, че самолетът от Челябинск се е врязал с крилото си в задната част на полета от Ташкент. При тази втора версия се предполага, че пилотите са можели да видят другия самолет. Но вече не е имало никакви шансове да се отклонят и да избегнат катастрофата.

Долу, на земята, в село Куриловка върви сватба, народът яде и пие за здравето на младоженците. Изведнъж сватбарите виждат, че от небето с тътен се посипват отломките от двата самолета. Един от гостите получава инфаркт, когато близо до него пада част от човешко тяло.

Както впоследствие ще стане ясно в хода на съдебния процес, на мястото, където падат остатъците от двата самолета, само за броени минути се появяват местни мародери. Започват да крадат каквото намерят - лични вещи, както и чаркове от разбитите машини.

Подобно на случая с аварията в Чернобил, и тук властите се опитват да потулят истината.

„Чак на другия ден при нас в общежитието дойде представител на държавния комитет по спорта. Съобщи ни, че се е случила неприятност: по време на обяда целият отбор уж се натровил от храната и е приет в болница", разказва Ана, вдовица на загиналия футболист Владимир Макаров. Но не след дълго тя и останалите роднини на играчите научават кошмарната истина.

Катастрофата става в 13:35 часа. По-късно същия ден в Москва на стадион „Ленин" се играе футболният финал за Купата на СССР. 60 000 зрители пристигат да гледат двубоя между московския „Динамо" и този от грузинската столица Тбилиси. Към края на редовното време по трибуните се разнася слухът, че целият отбор на Пахтакор е загинал. Нещо повече - според мълвата катастрофата станала, тъй като трябвало да се разчисти небето за друг самолет, в който пътувал държавният глава Леонид Брежнев.

Оказва се, че неколцина души са извадили жив късмет, тъй като изпускат самолета в последния момент: един си забравил ключовете, на друг колата му се развалила на път за летището, трети получил нареждане да се яви на работа, тъй като му отменят командировката.

Но в случая с Пахтакор е точно обратното. На борда се качват футболисти, които не са били планирани да играят. Най-младият от загиналите - 18-годишният Сирожидин Базаров, трябвало да лети с друг полет, в който пътува дублиращият отбор. Но младежът закъснява, и затова го взимат с първия състав. Друг от играчите - Михаил Ан, не трябвало въобще да лети, тъй като бил контузен. Отива само да изпрати момчетата. Но в крайна сметка го вземат, за да дава кураж на останалите в съблекалнята.

В самолета Ан заема мястото на друг играч Анатолий Могилни, който пък за свое голямо щастие не пресметнал добре времето за пътуване до летището и закъснял.

Масажистът Анатолий Дворников също избягва гибелта. Предната вечер той има рожден ден. Тъй като живее недалеч от летището, двамата със спортния журналист Олег Якубов решават да пият цяла нощ, а сутринта да отидат заедно за полета. Само че след няколко шишета водка се успиват и изпускат самолета.

Старши-треньорът Олег Базилевич, който десетина години по-късно ще поеме и българския тим „Славия", също оцелява. По семейни причини той отлита за Минск по-рано от отбора.

Загиналите футболисти са погребани в запечатани ковчези на 17 август. Съветските медии няколко дни въобще не съобщават за трагедията. Седмица по-късно излиза кратко съобщение в един от спортните вестници, че отборът на Пахтакор е загинал. В официоза на комунистическата партия на Узбекистан „Правда Востока" отпечатват некролог. Толкова.

Все пак на погребалната процесия присъства цялото партийно ръководство на съветската република. Траурната церемония почва от летището в Ташкент, а след това преминава през улиците на града. Стотици хиляди жители на двумилионния град излизат, за да изпратят любимците си. Погребват ги в Боткинското гробище.

Спортните власти в СССР още в първите дни след гибелта на футболистите започват да събират нов отбор, за да продължи участието на Пахтакор в шампионата. Тъй като в Узбекистан няма играчи от нужното ниво за елитната дивизия, те се обръщат към всички съветски отбори за помощ. Играчи от московските ЦСКА, „Спартак" и „Торпедо", както и от „Черноморец" (Одеса) сформират новия състав. На 23 август Пахтакор играе първия си мач срещу Арарат в Ереван, по-малко от две седмици след трагедията. В тягостна атмосфера арменските домакини печелят с 3:1.

Следствието за катастрофата продължава девет месеца. На подсъдимата скамейка изправят само помощник-диспечерите Сумски и Жуковски. Защо началникът на смяната Сергеев не е обвинен, това не е ясно и до днес. Осъждат ги на 15 години затвор. Сумски излиза след шест за добро поведение. Николай Жуковски не дочаква края на присъдата си, тъй като се самоубива зад решетките.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените