Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо гърмят литиево-йонните батерии и как да се предпазим от инцидент

Експлодиралата електрическа тротинетка в дома на китариста Цветан Недялков повдига важни въпроси за сигурността Снимка: iStock
Експлодиралата електрическа тротинетка в дома на китариста Цветан Недялков повдига важни въпроси за сигурността

Експлозията на електрическа тротинетка в дома на музиканта от "Ку-ку бенд" Цветан Недялков се превърна в една от новините на деня на 17 май.

Макар злощастният инцидент да не доведе до жертви, той е предизвикал сериозни щети в дома на музиканта, а пожарът след взрива е довел до изгарянето на покъщнина, включително три от китарите на Недялков.

Причината за експлозията е презареждане на литиево-йонната батерия на скутера, като редица коментари в социалните мрежи акцентираха именно на това колко опасни могат да бъдат някои батерии от този вид, особено ако не са произведени надеждно.

С напредването на технологиите литиево-йонните батерии, които могат да се презареждат отново и отново, се превърнаха в ключов компонент за всевъзможни джаджи - лаптопи, фотоапарати, смартфони и др.

Самата им технология позволява на компаниите производители да създават устройства с все по-дълъг живот, които заемат сравнително малко пространство. Освен това губят много малко енергия от саморазреждане.

Литиево-йонните батерии се превърнаха в основата за развитието на електронните джаджи. Те са малки, леки, съхраняват все по-големи количества енергия и могат да се зареждат отново и отново. Снимка: iStock
Литиево-йонните батерии се превърнаха в основата за развитието на електронните джаджи. Те са малки, леки, съхраняват все по-големи количества енергия и могат да се зареждат отново и отново.

Но комбинация от проблеми на производителя, неправилно зареждане и стареенето на батериите, може да повиши риска от инциденти.

Всичко тръгва от използваните материали в тези батерии, които са леснозапалими. Самият литий предизвиква доста силно отделяне на топлина при контакт с кислород, което води до нуждата от подходящо обезопасяване, за да може реакциите в батерията да се случват безопасно.

За целта се използва специализиран контролер, който предпазва батерията от "презареждане" - положение, при което тя събира твърде много енергия, прегрява, издува се и най-често след това се взривява и самозапалва.

Затова производствени дефекти и механични повреди върху този контролер могат да предизвикат инциденти.

Най-яркият пример за това бяха смартфоните Galaxy Note 7, чиято батерия, разработена от Samsung, имаше ключов недостатък при конструирането си.

Електродите в горния десен край на батерията при поставянето в смартфона се огъваха, като това водеше до силно повишаване на тяхната температура. Това, на свой ред, водеше до спонтанни експлозии при зареждане.

По-голям е проблемът, когато става въпрос за електрически скутери и електрически велосипеди, тъй като при тях самата батерия е по-голяма и съответно може да предизвика по-голям взрив при презареждане.

При тях отново водеща причина за подобни инциденти са производствени дефекти, като все пак експерти посочват, че е възможно експлозия да се причини и от механична повреда на батерията или късо съединение.

Според Стив Кербер, вицепрезидент и изпълнителен директор на Изследователския институт за пожарна безопасност на Underwriters Laboratory (UL) - водещ издател на лицензи за безопасност на батериите, след началото на пандемията от COVID-19 инцидентите с експлозии на електрически тротинетки са се увеличили драстично.

Като причина за това той посочва, че много хора са започнали да си купуват подобни леки, градски превозни средства като алтернативно средство за придвижване. Това е вдигнало сериозно цените на утвърдените марки скутери, но също така е наситило пазара и с по-евтини алтернативи, част от които не са особено качествени.

"Качествените производители нямат проблеми. Това ще продължи да се случва, докато няма регулации относно качеството на тези устройства", казва Кербер в свое интервю за CNN от март тази година.

Това е и един от основните съвети към потребителите - да търсят такива продукти, чиито батерии имат разпознаваем сертификат за качество. Това ще гарантира, че рискът от производствени проблеми е сведен до минимум.

Що се отнася до другите опасности за батерията, експертите съветват да обръщаме внимание на това как зареждаме устройствата си - не само тротинетки или електрически велосипеди.

Всяко устройство, което има литиево-йонна батерия е добре да се зарежда и съхранява на хладно и сухо място.

По-високите температури могат да ускорят деградацията на почти всеки компонент на батерията и така да доведат до по-големи рискове за безопасността. Излагането на твърде ниски температури също не се препоръчва, особено при зареждане.

Важен съвет е да не оставяте устройствата си да се зареждат твърде дълго време, или особено докато спите - нещо, което твърде често не се спазва.

Батериите е добре да се проверяват редовно, като е важно човек да следи за пукнатини, издутини или течове. Използването на оригиналното зарядно за конкретното устройство също е желателно, а ако използвате други зарядни, уверете се, че те са надеждни, тъй като проблем със зарядното може да доведе до късо съединение.

Много важно е също така ако се стигне до инцидент, да не се опитвате да гасите пожара сами, а да се обадите на тел. 112, за да извикат на място екип на пожарната. Тук говорим за силно запалителни елементи, които отделят много топлина и може да ви наранят сериозно.

Технологията на литиево-йонните батерии все още се развива и тепърва учени и инженери трябва да предоставят решения, в които рискът за потребителите да е възможно най-малък.

Ако човек спазва съветите на експертите и си няма работа със съмнителни производители, този тип джаджи могат да ви служат дълго и вярно.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените