Той e най-младият милиардер, спечелил сам парите си

Джон Колисън изглежда не се чувства напълно удобно от впечатляващата си слава. Той е най-младият милиардер света, който е спечелил сам парите си.

Колисън е само на 27 години и извън тази дребна подробност той изглежда като изключително уверен бизнес-лидер и отличен комуникатор.

Но ако го попитате колко е богат, веднага ще доловите, че му е неловко от този въпрос.

Сега хората доста често го питат точно това и Колисън има чувството, че очакват някакъв наистина интересен отговор. Ирландецът обаче няма какво толкова да каже.

"Хората питат 'Как се промени животът ви?' и очакват да съм се захванал с някакво претенциозно ново хоби от рода на колекциониране на яйца "Фаберже" или яхтени регати."

Вместо това той отговаря, че обича да ходи на джогинг в свободното си време като го описва като "много практично, евтино и не изискващо много усилия хоби".

Джон е съосновател на американска софтуерна компания, за която повечето хора вероятно никога не са чували, наречена Stripe.

Той е създал и в момента ръководи базираната в Сан Франциско компания с по-големия си брат Патрик, който е на 29 години. Колисън е третият милиардер в света, който сам е спечелил състоянието си. 27-годишният Евън Спигъл, съосновател на фирмата за социални медии Snapchat, застава между двамата братя като втория по възраст себереализирал се милиардер.

Основана през 2011 г., Stripe не е масово известна фирма, защото тя не продава нищо, което потребителите могат да купят. Вместо това нейните софтуерни системи позволяват на компании по цял свят да приемат по-лесно онлайн плащания и да поддържат уеб сайтовете си.

С повече от 100 000 клиенти в глобален мащаб, миналата година Stripe беше оценена на 9,2 млрд. долара.

Това означава, че състоянието и на Джон, и на Патрик възлиза поне на $1.1 млрд., твърди сп. Forbes, в което журналистите са експерти в изчисляването на състоянието на богатите и известните хора.

Това не е малко постижение за двама братя, израснали в провинциалните райони на Ирландия и отпаднали от университета. Запалени програмисти в тийнейджърска възраст, Джон и Патрик са израснали в малко селце в графство Типърари, в Западна Ирландия.

След като посещават държавна гимназия в град Лимерик, изборът им на университети демонстрира отлично житейските им амбиции. Вместо в колеж в Ирландия или Великобритания, и двамата държат да следват в елитни американски вузове.

Въпреки липсата на роднини в САЩ, Патрик успешно кандидатства да следва математика в престижния Масачузетски технологичен институт в Кембридж, Бостън през 2007 г.

Две години по-късно Джон е приет в също толкова уважавания Харвард.

Джон споделя: "Очевидно е, че за мен беше по-лесно, защото Патрик вече беше успял. И двамата придобихме страст към пътешествия. Замислял съм се за Великобритания, но тя не беше достатъчно далеч, пътуването дотам не беше толкова голямо приключение. И двамата бяхме работливи, така че постъпването в елитен колеж в САЩ винаги е било голямо изкушение за нас."

Но дори преди Джон да започне следването си в Харвард, той и брат му вече са милионери благодарение на първото си бизнес-начинание - софтуерна фирма, която позволява на малки фирми и самостоятелни търговци да въртят по-лесно бизнеса си в сайта за онлайн търгове eBay.

В крайна сметка получава името Auctomatic и е продадена през 2008 за $5 млн. година след като те са създали първата версия на софтуера.

Братята после се преориентират към Stripe и продължават да работят заедно, след като Джон започва да следва в Харвард. И двамата напускат университета, без да се дипломират, за да стартират Stripe в Силициевата долина в Калифорния.

Джон разказва: "Измислихме Stripe по начина, по който много хора стигат до сходни идеи - търсехме нещо подобно на Stripe на пазара, което да използваме.

"Може би се чудите какво трудно има в стартирането на онлайн бизнес. Създаването на продукт, който хората наистина да искат да купят, и това да ги накараме да научат за него, с това можехме да се справим. Но получаването на пари от хората през Интернет беше изключително трудно."

"Спомням си как казах на Патрик: 'Колко трудно може да е това? Може би пък да опитаме да го направим ние?'."

Така че те се заемат с разработката на софтуерна система, която позволява на фирми с всякакви размери по-лесно да получават плащания. Освен това се занимават и с поддръжката на други части от техните уеб сайтове от рода на безопасно съхранение на данните на потребителите и други системи за сигурност.

Въпреки многобройните конкуренти, броят на потребителите на Stripe бързо нараства и фирмата си осигурява финансиране и подкрепа от влиятелни фигури в технологичния бранш като шефа на Tesla Илон Мъск и основателя на Paypal Питър Тил.

Бизнесмоделът на Stripe е относително елементарен - те таксуват клиентите си с определена сума на транзакция, извършена чрез техния софтуер. В САЩ сумата е 2.9% + 30 цента.

Stripe не разгласяват информация за годишните си приходи, но оценката от $9.2 млрд. на фирмата подсказва, че бизнесът ѝ определено е печеливш. А когато става дума за потенциал за допълнителен растеж, Джон е изненадващо уверен.

"Само 5% от плащанията в глобален мащаб в момента се случват онлайн и искаме да спомогнем за увеличаването на дяла им.

"Ние сме обвързани с растежа на интернет икономиката. Докато интернет икономиката продължава да бележи растеж, и Stripe ще продължава да има растеж. Не знам за вас, но си мисля, че това е доста надеждна перспектива."

Понастоящем Stripe има 750 служители, 500 от тях в Сан Франциско и 150 в чужбина, включително в европейски офиси в Дъблин, Лондон, Париж и Берлин.

Технологичният журналист Мартин Вейч, редактор в уеб сайта за технологии IDG Connect, казва, че не е изненадващ фактът, че Stripe е обект на толкова голямо внимание, но предупреждава, че компанията все още е млада.

"Всяка компания, която има потенциала да бъде на практика стандарт в уеб бизнес-операциите, ще генерира почти култов интерес и точно това постигнаха двамата братя Колисън с онлайн и мобилните разплащания," казва той.

"Това обаче е конкурентен и оспорван терен... Пазарната оценка на Stripe може да кара някои от нас да позеленяват от завист, но фирмата им все още е на много ранен етап."

Джон, който заема длъжността на президент, ежедневно прекарва повече време в занимания с външни въпроси от рода на търговски сделки и партньорства, докато Патрик се занимава най-вече с вътрешните въпроси от рода на инженерни разработки.

Свободното си време те прекарват предимно в апартамента си в Сан Франциско, който според запознати е типична "ергенска бърлога".

Само не ги питайте какво е усещането да бъдат милиардери.

"По-голямата част от това с милиардите са само калкулаторни изчисления", казва Джон. "Пазарната оценка предполага, че ще продължаваме да реализираме и лансираме много привлекателни продукти на силно конкурентен пазар, което е прекрасна перспектива, но имаме още много работа за вършене."

Новините

Най-четените